עולם העיצוב הגרפי והמינוחים בו הם ללא ספק מבלבלים משום שהם מספקים לנו מונחים רבים שלא תמיד ברור מה הם מייצגים בפועל. מה זה מעצב גרפי? מה התפקיד של ארטדיירקטור? איך כל זה קשור לתקשורת חזותית- והאם זה מקצוע בכלל? מטרת מאמר זה היא להסביר מיהו הארטדיירקטור ומה תפקידו.
ארטדיירקטור זה תפקיד במשרד פרסום, והוא מהווה חצי מצוות הקריאייטיב האחראי על המצאת פרסומות- החצי השני בצוות זה הוא הקופירייטר. שני אלו יחד הוגים פרסומות, תפקידו של הקופירייטר מתרכז ברעיון ואילו תפקידו של הארטדיירקטור הוא להעניק לרעיונות שפה ויזואלית.
לארטדיירקטור צריך להיות מצבור גדול של כישרונות, קודם הוא צריך ראש קריאייטיבי שיסייע לו ולקופירייטר העובד בצמוד אליו לחשוב על רעיונות מהפכניים, לאחר הרעיון מגיע שלב הביצוע והוא לא פשוט בכלל. עבודתו של הארטדיירקטור בשלב הביצוע נעשית על כל החלקים הלא מילוליים, כלומר הארטדיירקטור צריך לחשוב על הדרך הטובה ביותר לתרגום רעיון קונספטואלי לויזואלי ומושך, מהפרט הקטן לגדול. הוא צריך לבחור את הפונט הנכון בגודל ובצבע הנכונים, לדעת כיצד למקמו במודעה ולבנות גם אותה בצורה הרמונית ונכונה. אם הפרסומת דורשת צילום- למודעת פרינט או לסרטון טלוויזיה או אינטרנט על הארט לקחת חלק פעיל בסט הצילום ובעיצובו.
הרבה מפרסמים לא מסתפקים במודעות, שילוט חוצות, או סרטוני פרסומת והם משתמשים ביותר ממדיה אחת ליצירת קמפיין. הכלים והשפה העיצובית משתנים ממדיה אחת לשנייה, קמפיין טוב צריך להיראות אחיד ובאותו זמן לנצל כל מדיה על הצד הטוב ביותר. חלק חשוב בעבודתו של הארטדיירקטור הינו יצירת שפה ויזואלית אחידה לכל אלה, תוך שימוש נכון במדיה.
מעבר לכשרון הטבעי, ליכולת לראות את התמונה הגדולה וכמובן לתשוקה למקצוע, על הארטדיירקטור לרכוש כלים מעשיים. העבודה היא לא תיאורטית אלא מעשית ועל מנת לבצעה על הצד הטוב ביותר, עליו להפגין שליטה וידע בתוכנות עיצוב גרפי הנמצאות בשימוש בעולם הפרסום. כמובן שבמידה והארטדיירקטור מתעסק גם בפרסום אינטראקטיבי, עליו לדעת תיכנות בסיסי ושליטה בתוכנות הנמצאות בשימוש בעולם האינטרנט- דוגמת פלאש.
הודות לעובדה שארטדיירקטורים הם אנשי אשכולות של ממש, קיימות להם לא מעט אפשרויות קידום ופיתוח- החל במשרדי פרסום בהם הם יכולים להתקדם במחלקות קריאייטיב לתפקידים של מנהל קריאיטיב האחראי על מספר צוותים ועד לסמנכ"ל קריאיטיב ולניהול של משרד פרסום. כמו כן הודות לשליטה בתחומי עיצוב רבים ארטדיירקטורים יכולים לעסוק בתחומים של עיצוב גרפי במגוון משרדים וכמובן בעבודות "פרילאנס"- מעיצוב הזמנות, פליירים וכו' ועד לעיצובי אתרי אינטרנט, מגזינים, קטלוגים ועוד.