דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התאגדות כחברה או עוסק מורשה 

מאת    [ 10/11/2010 ]

מילים במאמר: 1041   [ נצפה 3323 פעמים ]

חברה בע"מ או עוסק מורשה?

עו"ד(יועץ-מס) אורן צור

 

החלטתם לפתוח עסק חדש...מזל טוב !! ועכשיו צריך להחליט האם העסק יפעל כעוסק מורשה, חברה בע"מ או שותפות. במאמר זה ננסה לסקור בקצרה את השיקולים בצורת ההתאגדות תוך בחינת שיקולי המס, כמו גם , שיקולים משפטיים.

במדינת ישראל קיימות מספר צורות התאגדות אפשריות : עצמאי (עוסק מורשה), חברה בע"מ, שותפות, עמותה וכיו"ב. כאשר צורות ההתאגדות המוכרות ביותר הינן עוסק מורשה, שותפות או חברה בע"מ.

בחינת שיקולי המס

מס חברות - מס החברות בישראל (2010) עומד על שיעור של 25%. זהו שיעור המס החל על הרווח הנקי בחברה שהינה אישיות משפטית נפרדת מבעלי המניות. בעל מניות הרוצה למשוך את הרווחים מהחברה יוכל לעשות זאת באמצעות משיכת משכורת מהחברה ובדרך זו ממוסה בשיעורי מס של יחיד או שבאפשרותו למשוך "דיבידנד" מהחברה ולשלם מס נוסף בשיעור של 25% מהיתרה (סה"כ 43.75%). במשיכת "דיבידנד" מול משיכת משכורת, בעל המניות נהנה מיתרון נוסף המתבטא באי תשלום ביטוח לאומי.

מס יחידים   המס שמשלמים יחידים (עוסק מורשה) על הכנסתם מיגיעה אישית הינו בהתאם למדרגות מס (graduated tax scale), כאשר המדרגה הגבוה ביותר (בשנת 2010) הינה 45% החלה על הכנסות שנתיות מעל 472,080 ש"ח. יחד עם זאת חשוב לזכור שחלה חובת תשלום גם למוסד לביטוח לאומי (בניגוד למשיכת דיבידנד מחברה בע"מ) בהתאם למדרגות כאשר הגבוהה בהן היא 16.23% (ביטוח לאומי וביטוח בריאות). אם כן שיעור המס המצרפי ליחיד יכולים להגיע ל – 61.23% (!)

יתרון נוסף בהקמת חברה נעוץ בעובדה שבעל מניות שאין לו צורך למשוך את כל הרווחים יכול לשלם מס בשיעור 25% בלבד ולהשקיע את יתרת הרווחים בחברה לדוגמה בהשקעה בנדל"ן, הרחבת הפעילות וכד'.

יש לשים לב לעובדה, שבשנים האחרונות נוקטת הממשלה במדיניות של הפחתת שיעורי המיסים החלים על חברות ויחידים , בהתאם למסקנות ועדת רבינוביץ', כך שבסופו של התהליך צפוי מס החברות לעמוד על שיעור של 18% ואילו מס שולי של יחיד יעמוד על 44%.

בחינת שיקולים משפטיים

עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת - החברה הינה אישיות משפטית נפרדת מבעלי מניותיה. עם הקמת החברה ורישומה כדין אצל רשם החברות נוסד למעשה גוף משפטי חדש הכשיר לזכויות וחובות במנותק מבלי המניות.

יחיד הפותח עסק חשוף מעצם הפעילות העסקית לסיכונים הכרוכים בניהול העסק כגון: בעיות בתזרים מזומנים, חשיפה לתביעות, הפרת התחייבויות חוזיות, חבויות במס וכיו"ב. בכדי להרחיק ולנטרל את הסכנות הנ"ל בוחרים יזמים להפעיל את עסקם תוך שהם מתאגדים כחברה בע"מ. בדרך זו מרחיקים היזמים את הסכנה שחובות ו/או התחייבויות של החברה יושתו באופן אישי על כתפיהם. האחריות לחובות והתחייבויות הינה של החברה ולא של בעלי המניות. 

"הרחקת סיכונים מוחלטת ?!"ממש לא (!) במקרים חריגים יכול בית המשפט לאשר "הרמת מסך" ההתאגדות של החברה ובכך לייחס את חובות החברה לבעלי המניות בה. כמובן שספקים רבים, כדוגמת בנקים, חברות סלולארי, חברות הדלק וכד' דורשים ערבות אישית של בעלי המניות לחובות החברה ובכך בעצם מפחיתים את היתרון המשפטי של החברה.

שיקולים נוספים

מעבר לשיקולים ה"טכניים" המפורטים לעיל כדוגמת שיקולי המס או שיקולים משפטיים קיימים שיקולים מסחריים נוספים שמקצתם יפורטו בקצרה להלן,

שיקול תדמיתי - עסק המאוגד באמצעות חברה בע"מ משפר את תדמיתו בעיני לקוחות פוטנציאליים.

שיקול מסחרי – לעיתים עסקים המבקשים להשתתף במכרזים לביצוע עבודות או מתן שירותים נדרשים להתאגד כחברה בע"מ כדי לעמוד בתנאי סף של המכרז.

שיקול כלכלי – העלויות בהקמת חברה יקרות יותר מהקמת עוסק מורשה (אגרת רישום חברה -2,345 ש"ח, אגרה שנתית – 1,043 ש"ח) (הסכומים נכונים לשנת 2010) וזאת בנוסף לתשלום שכ"ט לעו"ד עבור הטיפול בפתיחת החברה.

ניהול חשבונות - יש לקחת בחשבון את העובדה כי חברה בע"מ נדרשת לניהול חשבונות "בשיטה הכפולה" ודרישה זו מייקרת בעשרות אחוזים את מחיר הנהלת החשבונות לעסק, כמו גם, את עבודת הביקורת של רואה החשבון.

מידע ושקיפות – במקרה שבעסק חדש מעורבים כמה שותפים ויש צורך בשקיפות יהא נכון יותר לשקול הקמת חברה ולנהל את החשבונות בשיטה הכפולה דבר אשר יקל באיתור מידע ו/או מעילות ובכך יפחית את מידת הפיקוח של השותפים.

צירוף משקיעים – רוכש פוטנציאלי ו/או משקיע יוכל לקבל מידע מפורט ורחב יותר מדוחות של חברה בע"מ (רווחיות, הון עצמי, התחייבויות, שעבודים וכד') וזאת ביגוד לדוחות של יחידים אשר לא נדרשים גם לביקורת רואה חשבון.

שינויים מבניים - כמובן שיש להתייחס גם לעובדה ששינויים פרסונאליים אצל "עוסק מורשה" יכולים להשפיע על המשך קיומו של העסק (מות העוסק, מחלה קשה, גירושין וכיו"ב) מנגד כאשר העסק מאוגד כחברה בע"מ שינויים פרסונאליים אצל בעלי המניות אינו קוטע את המשכיות קיומה של החברה.

 

לסיכום:

בכדי לקבל החלטה מושכלת בעניין צורת ההתאגדות יש לבחון את כל השיקולים הרלוונטיים וזאת בהתאם לאופיו של העסק, דרישות היזמים והצרכים שלהם. אנו ממליצים לכל יזם חדש לפנות לייעוץ בפני איש מקצוע על מנת שיסקור בפניהם בהרחבה את מכלול השיקולים הרלוונטיים בהעדפת חברה בע"מ על פני "עוסק מורשה" ולהיפך.

 

כותב המאמר הינו שותף במשרד עורכי-דין צור, בוכמן ושות' המתמחה בתחומים: מקרקעין, אזרחי, מסחרי ומיסוי.

אין באמור לעיל כדי להוות חוות דעת משפטית בכל מקרה יש לקבל יעוץ משפטי מקצועי ע"י עו"ד הבקיא בנושא.

 

עו"ד אורן צור הנו שותף במשרד עורכי הדין צור, בוכמן ושות'. לפרטים ומידע נוסף ניתן לבקר באתר http://www.ot-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב