דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על דהרת הדולר האוסטרלי 

מאת    [ 09/11/2010 ]

מילים במאמר: 650   [ נצפה 2083 פעמים ]

מדינת אוסטרליה היא אחד מהשווקים המפותחים שצלחו במהירות את המשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008. הדבר לא מפתיע לאור הירידה המהותית בשיעור האבטלה בעשור האחרון, ירידה מרמות של 7.1% בשנת 2001 לרמות של 5.1% שמהוות הרמות הנמוכות ביותר בעולם, לכל הדעות, ומבטאות פחות או יותר את שיעור האבטלה המבני (שממנו  כבר כמעט ולא ניתן לרדת) במדינה. נתוני התוצר הלאומי הגולמי אשר עלו מ-0.5% במרץ 2009 ל-1.2% בסוף 2010 מחזירים אותה במהרה לתוואי צמיחה שנתי של 3.3% בשנה. גם כאשר סביבת הריבית של השווקים המפותחים שאפה ל-0%, הריבית באוסטרליה הורדה לשפל יחסי של 3% באפריל 2009, וכבר לאחרונה שוב הועלתה ל-4.75% (נובמבר 2010). הצמצום המוניטארי שבוצע לאחרונה, שהוא אחד התקדימים בעולם המפותח ומעיד על כך שאין כבר צורך בסביבת ריבית נמוכה המעודדת צמיחה, שכן הכלכלה המקומית כבר חוזרת למצבה הקיים והמשק חוזר לצמוח בכוחות עצמו ללא "דלק מוניטארי". חוזקה ואיתנותה של כלכלת אוסטרליה וכן אטרקטיביות המטבע הביאו בין היתר להתחזקות המטבע האוסטרלי לרמה שבה דולר אוסטרלי אחד שווה ערך לדולר אמריקאי אחד (שיא כל הזמנים).

הכלכלה האוסטרלית נחשבת לאחת הכלכלות היציבות בעולם כאשר 65% מהייצוא ביבשת מתבסס על כרייה של מתכות וסחורות כגון פחם וזהב, ייצור של גז טבעי וסחורות כגון צמר וחיטה. בנוסף בשנים האחרונות תיירות החוץ שעולה בהדרגה ומהווה נדבך חשוב בכלכלת אוסטרליה.

הריבית הגבוהה שמציעה המדינה 4.75% נכון לנובמבר 2010 מהווה מוקד משיכה למשקיעים המעוניינים בעסקאות CARRY TRADE, שבהם משקיעים לווים הון זול במדינות אשר בהן הריבית נמוכה כגון יפן בה שער הריבית על הין נמוך ונע בין 0%-ל0.1%, ומשקיעים את הכסף שקנו בזול באוסטרליה, שנותנת להם ריבית גבוהה על אותו כסף. תמונת מצב זו של הפרשי הריביות נוטה לחזק את המטבע האוסטרלי מול המטבעות השונים בעולם.

בעקבות סביבת הריביות הנמוכות בעולם והחששות מעלייה נוספת במחירי הזהב המהווה כמגן מפני אינפלציה (כיוון שזהב לא ניתן "להדפיס") עולים. יבשת אוסטרליה היא היצרנית השנייה בגודלה של זהב בעולם, וככל שמחירי הזהב עולים בשנים האחרונות והזהב ממשיך לשבור שיאים כך גם הביקוש להשקעה בזהב ובחברות אוסטרליות הכורות זהב עולה. קשיים באספקת החשמל בדרום אפריקה (המתחרה המרכזית באוסטרליה בכריית זהב) פוגעים בהיצע הזהב העולמי ותורם לכלכלה האוסטרלית. לאחרונה נודענו כי הבנק המרכזי הסיני הודיע כי בכוונתו לגוון את תיק יתרות המט"ח שבידו על ידי רכישה בין היתר של זהב (בדומה למאגר הזהב בארה"ב). ביקושי יתר לסחורות, במיוחד מצד המדינות המתפתחות יסבו רוח גבית למטבע האוסטרלי שכן הוא קורולטיבי במיוחד לנפט ולסחורות חקלאיות.

במרוצת השנים הזהב נחשב לאפשרות ההשקעה הבטוחה והיציבה ביותר במערכת הפיננסית ממספר סיבות:

?      ערכו הריאלי של הזהב נשאר קבוע ואינו חשוף להשפעות האינפלציה או קריסת שוקי הון.

?      הזהב הינו חומר נדיר אשר אינו מתכלה.                                                                           

?      הזהב מהווה כלי גידור כנגד פיחות בדולר.

?      הזהב מהווה כלי נוסף לפיזור סיכונים בתיק ההשקעות והוא מתנהג בשונה משאר הסחורות.

מחיר הזהב נמצא בעלייה מתחילת השנה מרמה של 1100 דולר לאונקיה לרמה שבה הוא נסחר היום כ 1400 דולר לאונקיה לערך, ערך המבטא זינוק של כמעט 30% ושיא נומינאלי של כל הזמנים מה שהופך את הזהב, מעבר לכלי גידור כנגד פיחות הדולר, גם למכשיר השקעה על מנת להשיג תשואה עודפת בשוק ההון.

כמובן לצד הגורמים המפורטים ישנם סיכונים עתידיים שיכול להשפיע מנגד שעליהם ניתן למנות בצורת קשה הנמשכת קרוב ל-100 שנים ופוגעת קשות בחקלאות המדינה המהווה חלק נכבד בייצוא המדינה, חשש לבועה נוספת במחירי הסחורות שתפגע במטבע האוסטרלי, חששות מבועת נדל"ן המתפתחת באוסטרליה וכן וחששות מאינפלציה העלולה להתעורר עקב הצמיחה במהירה ביבשת שתביא לשחיקת ערך המטבע. אבל כל עוד מבנה סביבת הריביות העולמי ישאר במצבו הנוכחי, מחירי הסחורות (לרבות: זהב, נפט וסחורות חקלאיות) ימשיכו לעלות וכן המשך יציאה מהמשבר של אוסטרליה בצורה מהירה יותר משאר המדינות המפותחות הדולר האוסטרלי ימשיך להנות מרוח גבית חזקה מאוד.

קוואנטום שוקי הון - ניהול תיקי השקעות

אין באמור לעיל משום המלצה לרכישה או מכירה של ניירות ערך וכן הכותב עשוי להחזיק בניירות ערך שונים, לרבות אלה המוזכרים בכתבה זו.

 

 

קוואנטום שוקי הון הינה חברה המתמחה במתן שירותים פיננסים מתקדמים ופועלת בשוק ההון בארץ ובעולם.  לפרטים : קוואנטום שוקי הון בע"מ רחוב מנחם בגין 154, תל אביב.                Info@Quantum-inv.co.il טלפון 03-6083585 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב