דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפן החוקי 

מאת    [ 08/11/2010 ]

מילים במאמר: 514   [ נצפה 2487 פעמים ]

כלי רכב חשמליים למיניהם הופכים לנפוצים יותר ויותר, ובשנה האחרונה נמצאים מאות כלים כאלה בכל העיר. נושא החקיקה הרלוונטית לקורקינט חשמלי ואופניים חשמליים, ההקבלה לכלי רכב אחרים, והנפקת אישורים לרוכביהם, מטרידה חלק ניכר מהציבור, ולמעשה, לא קיימת תשובה חד משמעית בעניין. הנושא שרוי עדיין בשלבי חקיקה, ואנו מצפים לשינויים בבתקופה הקרובה. למרות זאת, לאלו מכם התרים אחר תשובות, להלן כמה נקודות עקרוניות בנושא חוקיות השימוש של אופניים חשמליים, וקורקינט חשמלי.

קורקינט חשמלי
בשנת 2004 אישר משרד התחבורה רכיבה בקורקינטים חשמליים המגיעים למהירות של עד-12 קמ"ש, שמשקלם לא יעלה על 12 ק"ג, ושהם מצוידים במנוע בעל הספק שלא עולה על 100W. אישור זה בא לידי ביטוי בתיקון לפקודת התעבורה בנובמבר 2004 . קורקינטים חשמליים אינם נחשבים כלי רכב, ולכן אסור להם לנוע על כבישים, אלא רק על שבילים ומדרכות. יבוא של כלים אלה לארץ אסור, ולכן את הדגמים האהודים ביותר של קורקינט חשמלי, טרקר וסקוטר, מייצרים בארץ. רק בחודש אפריל השנה החרימו נציגי רשות המיסים משלוח של כמה עשרות קורקינטים חשמליים בהספק של 800W , אשר יובאו לישראל במסווה של קורקינטים לילדים.

ביולי 2009 אושרו על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות המסדירות את השימוש בסגווי באופן קבוע. הסגווי, הידוע גם בשם "רכינוע", מותר לנסיעה במקומות המיועדים להולכי רגל ובשטחים תפעוליים, במהירות שאינה עולה על 13 קמ"ש, ובלבד שגיל הנוסע מעל ל16 שנים. קרוב לסוף חודש יולי 2009 מונה צוות מקצועי מטעם שר התחבורה שמטרתו בדיקת הרחבת התקנה הנוגעת לסגווי לכלי רכב חשמליים נוספים, ובהם קורקינט חשמלי. את מסקנותיו יציג הצוות עד סוף אוקטובר 2009.

אופניים חשמליים
בתחום האופניים החשמליים העסק פחות מסובך. כאן מדובר על כלי אשר משרד התחבורה נתן אישור עקרוני לשימוש בו בחודש מרץ 2009, פרי עבודתו של צוות מיוחד שמונה על ידי שר התחבורה הקודם שאול מופז. בכל זאת, אופניים חשמליים עדיין נחשבים בלתי חוקיים בארץ למכירה או ליבוא. האישור ניתן לאופניים המצוידים במנוע חשמלי, שמהירותם המקסימאלית היא עד 25 קמ"ש, ולרוכבים עליהם אין צורך בביטוח, רישיון מיוחד או אגרת רישוי. עם זאת, כיון שאופניים חשמליים מוגדרים כאופניים לכל עניין, הרוכב חייב לחבוש קסדה בעת הרכיבה עליהם,וכך גם, מותרת רכיבה על אופניים חשמליים על כבישים.

סוגיית הביטוח
בלי שום קשר לאמור לעיל, הרוכבים על כלי רכב חשמלי אל תשכחו, כי לרכב עליו אתם נוהגים אין ביטוח, ובמקרה של תאונה, בה תפגעו באדם אחר או שתיפגעו בעצמכם, אין לכם כיסוי. ייתכן ויקבע במשפט כי הקורקינט עליו רכבתם נחשב כלי רכב רגיל, ולחייב אתכם בתשלום פיצויים כבדים עקב נזק שנגרם מתוקף הרכיבה. קיימות מספר חברות ביטוח המוכנות לבטח כלי רכב חשמליים, מפני גניבות, תקלות ו/או מפני תאונות. אמנם, עלות הביטוח אינה זולה וכיון שאין חובה בביטוח, רבים נמנעים מלהשתמש בו.

ומה היום?
לסיכום, נכון להיום-
•    סגווי- הנסיעה מותרת באזורים המיועדים להולכי רגל ובשטחים תפעוליים, לא לפני גיל 16, ובמהירות המוגבלת ל13 קמ"ש.
•    קורקינט חשמלי- הנסיעה מותרת על מדרכות ושבילים לקורקינטים במשקל 12 ק"ג, המגיעים למהירות של עד 12 קמ"ש, מותקנים במנוע של עד 100W. כרגע, לא נקבעה ההתייחסות החוקית לקוקרינטים שלא עומדים בקריטריונים האלה. הוראות נוספות יצאו לאחר הגשת מסקנות הצוות לשר התחבורה.
•    אופניים חשמליים- עקרונית, אושרה הנסיעה בהם, למרות שהם אינם חוקיים עדיין ליבוא ולמכירה. על רוכבי אופניים של עד 25 קמ"ש חלה חובה בחבישת קסדה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב