דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


NLP - האם מדובר במודל תקשורת לגיטימי? 

מאת    [ 07/11/2010 ]

מילים במאמר: 384   [ נצפה 2795 פעמים ]

שיטת NLP מנסה לעשות את מה שכל אמצעי תקשורת בעולם עושה, למצוא מודל משותף לכל בני האדם. למשל, ניתן לומר כי האינטרנט הולך לכיוון מודל תקשורת גלובאלי אותו כולם יבינו. ניתן לומר די בוודאות כי ישראלי, תאילנדי, הונגרי וארגנטינאי יודעים את משמעות המושג POKE כי לכולם, מה לעשות, יש פייסבוק.

למודל האינטרנטי יש כמה מאפיינים ייחודיים כאשר המוטיב העיקרי הוא מהירות וצמצום. ניתן לראות, ברמה המקומית, כי המילים מתקצרות והופכות להיות תכליתיות יותר ויותר. המילה משהו הופכת להיות משו, מילות היחס כמו עם, אם ו... נעלמות מהר מאוד מן השטח ואנו נותרים עם מודל תקשורת בסיסי אך מובן של, "שיכור, ערה."

שיטת NLP שונה במהותה מכל מודל תקשורת מפני שהיא אינה מנסה לאחד בין כל המילים והסימנים של השפה אלא לעבוד בפלטפורמה גבוהה יותר של מטא - שפה. מטא שפה היא ספירה גבוהה יותר מאשר המילים עצמן אלא עובדת על עיקרון הרשמים והאסוציאציות המשותפות לכל בני האדם.

זאת ועד, NLP היא שיטת תקשורת יחידה העובדת בשיטת מטא- שפה אבל מעגנת את התוצאות שלה במחקרים מדעיים מדויקים. אפילו ממציאי השיטה הם מדענים שפרסמו את תוצאות מחקרם בכתבי עת מחקריים. שיטת NLP טוענת שהרשמים אותם אנו קולטים בחושים מנותבים למודל תקשורת מסוים. למה הדבר דומה? למפה סובייקטיבית של חוש, רושם ושפה. לכל אחד יש את המפה שלו אליה הוא נאמן.

אך שיטת NLP הולכת צעד נוסף וגורסת כי מפה זו משותפת לקבוצה של בני אדם, ללא קשר לתרבות, לשפה ולמינם. כלומר, יכול מאוד להיות שתאילנדי, ישראלי ורומניה מביעים את עצמם באותה צורה, זאת עקב מפה של חושים ורשמים דומה.

בנוסף, שיטת NLP מחלקת את הקבוצות גם על פי מין וגיל וכך מצמצמת את האפשרויות עוד יותר. עד כאן הכל טוב ויפה, אך כיצד ניתן לדעת על פי איזו "מפה"  עובד הזולת? כאן נכנסת השיטה להילוך נוסף. עקב פיתוח ומחקר, ישנם בכל העולם קורסי NLP ומסלול לימודי NLP המלמדים את התלמידים כיצד ניתן לזהות בקלות את המפה על פיה עובד האדם העומד מולם.

תרגילים אלה הם פשוטים ולא נזקק להם יותר מאשר יכולת הקשבה ופענוח בסיסיות. לאחר שפוענחה המפה, יכול האדם להתאים את עצמו לאותה מפה וכך ליצור תקשורת טובה יותר עם העומד מולו.

נסכם: NLP מייצרת מודל תקשורת לגיטימי בהחלט וזאת משום שהו מעוגן במחקרים מדעיים המובססים על תצפיות ואמפריות. בנוסף, לאור צמצום השפה והמחשבה כפי שהיא מיוצגת בעולם האינטרנט, שיטת NLP היא הרבה יותר מלגיטימית, היא נדרשת.

 

GreenWeb כותבים על NLP, דמיון מודרך ועל קורס NLP.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב