דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיימינג - מערכת תזמון מנוע 4 מהלכים - רכב, אופנוע, קטנוע, טרקטורון 

מאת    [ 02/06/2007 ]

מילים במאמר: 787   [ נצפה 10308 פעמים ]

שחר לוי, 
מחבר הספר ומנהל סדנת הבוטיק ובית הספר לטכנאות מעשית 'המכונה שבאופנוע'

כאשר ברצוננו להכיר כיצד משפיע האוויר על פעולתו הליניארית ועל תפוקתו של מנוע 4 מהלכים, יש צורך להבין מה האוויר חווה במהלך זרימתו מסעפת היניקה אל פנים חלל הצילינדר.

אבל רגע אחד בבקשה... הרשה לי להציע לך קורס וידאו מקצועי וייחודי במתנה! הקורס חדש לגמרי, הוא הופק במהלך חודש אפריל 2014, והוא כולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! בקר לרגע באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. שווה ביותר... ;-) ועכשיו, הנה נמשיך במאמר...

אופן פעולת מנוע בעירה פנימית במכונה שבאופנוע
ובכן, בשלב ראשון ובאופן הבסיסי ניתן לומר כי בתחילת מחזור היניקה נפתח חלל הצילינדר ומתמלא בתערובת של אוויר ודלק המוזרמת אליו מתיבת האוויר דרך סעפת היניקה. בשלב הבא נסגר חלל הצילינדר למשך זמן מסוים, ובה בעת התערובת נדחסת, מוצתת ואף מתחילה לבעור - זהו מהלך הדחיסה. מיד לאחר מכן מתחיל מהלך העבודה שבו מופקת האנרגיה הדרושה לסיבוב גל הארכובה, ובסופו נפתח שוב חלל הצילינדר, וגזי הפליטה מתפשטים ויוצאים אל האוויר האטמוספרי.

ברגע זה הסתיים מחזור אחד, וחלל הצילינדר מוכן לתחילתו של מחזור חדש! מהאמור ניתן להבין כי חלל הצילינדר נחשף פעמיים לאוויר האטמוספרי במהלך מחזור פעולה אחד של המנוע. תחילת המחזור (מהלך היניקה) וסיומו (מהלך הפליטה) הם אותם רגעים שמתאפשרת בהם תנועת תערובת חדשה פנימה ויציאה של גזי פליטה (אנרגיה מבוזבזת) אל מחוץ לחלל הצילינדר.

מי מנהל ת'עניינים?
זרימה זו מתאפשרת בזכות תנועת הבוכנה לאורך הצילינדר, דבר הגורם לשינויים בנפחו, ובהתאם לכך גם לשינוי בהפרש הלחצים הקיים בין חלל הצילינדר לבין לחץ האוויר אשר מחוצה לו - בתיבת האוויר. לדוגמה, במהלך היניקה הלחץ בחלל הצילינדר נמוך בהשוואה לזה הקיים בתיבת האוויר, ומסיבה זו התערובת נשאבת לתוכו. לעומת זאת, במהלך הפליטה נותרים גזים שלא הצליחו להישרף בתהליך הבערה, ומכיוון שלחצם גבוה מהותית מזה האטמוספרי, הם שואפים לצאת אל מחוץ לחלל הצילינדר בהזדמנות הראשונה הניתנת להם. אוקי, אבל מי שולט על תנועת התערובת פנימה והחוצה?

ובכן, כל עוד מחקרנו הפעם מתמקד באופן פתיחת חלל הצילינדר וסגירתו, יש להבין כי חייב להיות סנכרון כלשהו, מדויק מאוד וקבוע, בין פתיחת השסתומים וסגירתם לבין סיבוב גל הארכובה. קשר מכאני קבוע זה מתאפשר באמצעות מנגנון תזמון משולב הכולל בראש ובראשונה את גל הפיקות, הנחשב ל"מנהל העניינים" שכן הוא השולט בתזמון פתיחת וסגירת תעלות היניקה והפליטה בהתאם לתנועת הבוכנה. הקשר המכאני בין גל הפיקות לגל הארכובה מתבצע על ידי אחד מבין שלוש האופנים הבאים:

אפשרות מס' 1:
שרשרת חוליות - דומה במבנה שלה לשרשרת ההינע המניעה את הגלגל האחורי. זהו המנגנון הנפוץ ברוב מנועי האופנועים בעולם. התבונן בתמונה הימנית בתחתית העמוד המציגה חתך של מנוע ה- R1000 2004 ותוכל לראות את שרשרת התזמון. זו האחרונה "חובקת" ומקשרת בין זוג גלגלי שיניים המפעילים את גלי הפיקות לבין גלגל שיניים נוסף בקצהו התחתון של המנוע, המותקן על קצה גל הארכובה. חשוב להזכיר כי שרשרת התזמון עשויה להיות בצדי המנוע או במרכזו.

אפשרות מס' 2:
שילוב של גלג"ש ביניים ושרשרת תזמון כפי שקיים במנוע של ה- TL1000. במנוע ההוא שרשרת התזמון אינה חובקת את זוג גלגלי השיניים בקצה גלי הפיקות אלא את גלגל השיניים המותקן ביניהם, מה שמאפשר לקצרה ומאלץ אותה להסתובב בכיוון ההפוך, דהיינו - אחורה. זהו יתרון נפלא מבחינת האינרציה, אבל חשוב לזכור זאת כאשר מסובבים את המנוע ידנית (כוונון מרווח שסתומים ו/או בעת החלפת השרשרת). סידור הנדסי זה קיים גם במנועי ה- LC8 V-Twin וה- Twin של MZ.

אפשרות מס' 3:
מתבצע על ידי תשלובת גלגלי שיניים בלבד, למיטב ידיעתי היא אופיינית רק למנועי ה- V מבית HONDA, ובמובנים רבים זהו מנגנון התזמון היעיל ביותר, הן מבחינת הצליל החשמלי שמשמיעים המנועים הללו, ובמיוחד מבחינת אמינותם לאורך שנים. 

תודה רבה על זמנך היקר, ועל הקריאה! :-)

שחר לוי
מנהל ביה"ס לטכנאות מעשית ומחבר הספר 'המכונה שבאופנוע'

אל תפספס את קורס הוידאו הייחודי שהפקתי עבורך - זו מתנה! וחבל מאוד שתפספס אותה... בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. 

קורס הוידאו הייחודי יאפשר לך:
1. לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלך.
2. להדק ברגים בכל מכונה (אופנוע, קטנוע וטרקטורון) כמו מקצוען אמתי - באמצעות ידית מומנט!   
3. להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שלא טופל מעולם...

YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ביוטיוב, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך.
Facebook - חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.  

מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)

שחר לוי
0508633673
shlevi101@gmail.com

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב