דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטריה בנרתיק - קנדידה אלביקנס 

מאת    [ 04/11/2010 ]

מילים במאמר: 922   [ נצפה 4308 פעמים ]

את לא לבד, 3 מתוך 4 נשים סובלות מזיהומים חוזרים ופטרת בנרתיק. הגורמים הינם רבים וכוללים תזונה לקויה, סטרס, שימוש מופרז בתרופות (בעיקר אנטיביוטיקה) ועוד... הפרעה במאזן הטבעי של פלורה תקינה במערכת העיכול ובנרתיק....

זיהום קנדידה בנרתיק ( candida vulvovaginitis ) הינו תופעה שכיחה אשר אחראית לכשליש מהמקרים של דלקת הנרתיק. מורכבותה של המערכת הנשית מביאה לכך שנשים סובלות יותר מגברים מבעיות הקשורות לחוסר איזון במיקרופלורה של המעי הקשור ישירות לחוסר איזון במיקורפלורה של הנרתיק. 

פטרת הנרתיק – מי סובלת?

לפחות 75 אחוזים מהנשים יסבלו מפטרת הנרתיק לפחות פעם בחיים, ולפחות חצי מהן יסבלו מזיהומים חוזרים.

זיהום קנדידה בנרתיק מסווג לפי תדירות הופעתו: כאשר במרבית המקרים הזיהום הינו זיהום שלא חוזר לאחר טיפול תרופתי, ואילו במקרים אחרים נשים לוקות בזיהומים חוזרים — תופעה המתרחשת אצל 15 עד 30 אחוזים מהמקרים. הזיהום במקרה כזה עלול לחזור בין 3-4 פעמים ואף יותר במהלך שנה.

פטריה בנרתיק נפוצה בעיקר בנשים צעירות ללא ילדים. נשים עם נטייה לפתח זיהומים חוזרים לרוב בעלות רגישות יתר לפטריית הקנדידה ומייצרות נוגדנים מסוג igE כתגובה לריכוזים נמוכים של הפטרייה. 

סוגי קנדידה הגורמים לדלקות בנרתיק  

ישנם מעל ל-20 סוגים פתוגניים (מחוללי מחלה) של קנדידה. ברוב המקרים הפטרת נגרמת בשל קנדידה אלביקנס. במקרה של זיהומים חוזרים סוג הקנדידה שמחולל דלקת בנרתיק הוא קנדידה מסוג גלברטה ופחות קנדידה אלביקנס.

גורמי סיכון – קנדידה בנרתיק:

גורמי הסיכון למחלה זו הינם בין היתר שימוש באנטיביוטיקה, אשר מפרה את האיזון בפלורה הטבעית של הנרתיק (החיידקים הלקטובצילים), סוכרת לא מאוזנת, נשאיות איידס, הריון, בעיקר בטרימסטר השלישי ולקראת הלידה, שימוש בקוטלי זרע ועוד. גם נשים שמשתמשות בטיפול הורמונאלי למניעת היריון – גלולות למניעת היריון, מדבקה למניעת היריון או טבעת נרתיקית – עלולות ללקות בזיהום פטרייתי לעיתים תכופות יותר.

סימפטומים של פטרייה בנרתיק 

קנדידה היא פטריה השוכנת באורח קבע במעי ואינה גורמת לבעיות בריאותיות בריכוזים נמוכים, במקרים של הפרה באיזון הפרוביוטי הקנדידה נודדת לנרתיק ויוצרת שם דלקת המתבטאת בצריבה וכאבים.

הסימפטומים הקשורים בקנדידה נרתיקית הינם:

הפרשת יתר וגינלית, אודם באזור הווגינה, תחושת גרד וצריבה בלתי נעימה סביב פתח הנרתיק, במיוחד בזמן מתן השתן, אדמומיות ונפיחות באזור הפות והנרתיק, הפרעה בקיום יחסי מין ולעתים התפשטות סביב אזור פי הטבעת.

במצב של זיהומים חוזרים ייתכנו סימפטומים נוספים הנובעים מהחלשת המערכת החיסונית על ידי הפטריה: חולשה ועייפות, בעיות בעיכול, צינון וכאבי גרון, בעיות עור ועוד. הסימפטומים משתנים מאדם לאדם ויכולים להתפרש כסימפטומים של מחלה אחרת, ובדרך כלל מאובחנים כקנדידה לאחר שנפסלו כל יתר האפשרויות הסבירות.

בניגוד לסברה הרווחת, פטרת בנרתיק הנגרמת מזיהום קנדידה אינה נחשבת למחלת מין, למרות שההדבקה היא גם במגע מיני. 

למה גורמת נוכחות קנדידה בנרתיק?  

נוכחות פטריית קנדידה בנרתיק גורמת של כמות מופחתת של חיידקים לקטובצילים, המגנים על רירית הנרתיק. החיידקים הלקטובצילים הם חלק בלתי נפרד מהסביבה הטבעית של רירית הנרתיק ובין השאר הם שומרים על חומציות תקינה בנרתיק (PH). החיידקים מייצרים חומצה לקטית, ומונעים מחיידקים אחרים להידבק לנרתיק. בתנאי מעבדה, חיידקים אלו גם מסוגלים להשמיד את נגיף האיידס. 

איך מאבחנים פטריה בנרתיק? 

הסממן המובהק של דלקת בנרתיק הוא הפרשה צמיגה לבנה (דמויית קוטג'), לרוב נטולת ריח. עם זאת, חשוב לזכור שלא כל הפרשה נרתיקית היא סימן לקנדידה ולכן חשוב ללכת להיבדק אצל רופא נשים ע"מ לקבל הפנייה לבדיקת מעבדה הכוללת משטח מההפרשה הנרתיקית לבדיקה מיקרוסקופית במעבדה, או לביצוע בדיקת תרבית פטרייה, באמצעותה בודקים אם בתנאי מעבדה צומחת על ההפרשה פטריית הקנדידה.

בכל אופן, הפרשה מהנרתיק בעלת ריח לא נעים שגם גורמת לגירוי אינה תופעה נורמאלית. הגירוי יכול להתבטא כגרד, או כצריבה, או כשניהם גם יחד ובמקרים רבים הוא מחמיר בשעות הלילה. בדרך כלל יחסי מין מחמירים את הגירוי.

הטיפול בפטרת הנרתיק:

1. שמירה על היגיינה קפדנית.

2. פרוביוטיקה - תוספת חשובה וחיונית לכל אישה

3. אמצעיים תרופתיים לטיפול בפטרת (קנדידה) הנרתיק

    - פתיליות (נרות) ואגינלים.

    - כדורים לבליעה - כדור פלוקונזול 150 מ"ג חד פעמי. כאשר משתמשים בתרופות לטיפול נגד פטריה בנרתיק, בין אם אלו תרופות מרשם, או תרופות ללא מרשם, יש להקפיד וליטול את המינון המלא. אין להפסיק את נטילת התרופה לפני השלמת המינון המומלץ, גם במידה וחל שיפור במצב.

    - תכשירים אנטי-פטריתיים מקומיים (לרוב בצורת משחה למריחה מקומית).

רוב התכשירים האנטי פטרייתיים לטיפול בקנדידה נמכרים ללא מרשם רפואי. התוצאה היא שנשים רבות מטפלות בעצמן ללא אבחון מקצועי ורפואי. מחקרים מעידים על כך שרק שליש מהנשים מבחנות את הבעיה כראוי, לכן במרבית המקרים הטיפול אינו יעיל. אדגיש שוב את החשיבות בקבלת ייעוץ רפואי לפני החלטה על טיפול זה או אחר. כנראה בשל העובדה שהופעת פטריה בנרתיק היא תופעה כה נפוצה, לעתים קרובות הנשים מאבחנות אותה בעצמן ומטפלות בה בכוחות עצמן, באמצעות מוצרים שאינם דורשים מרשם רופא.

אולם, אבחון עצמי עלול להיות אבחון שגוי. במחקר אחד נמצא כי רק 11 אחוזים מהנשים הצליחו לאבחן קנדידה  בנרתיק באופן מדויק, בקרב נשים שכבר לקו בעבר בזיהום פטרייתי בנרתיק, רק 35 אחוזים אבחנו את המצב באופן מדויק. קיימים זיהומים נרתיקיים רבים, מסוגים אחרים, שגורמים לאותם תסמינים, כמו למשל וגינוזיס חיידקי (בקטריאל וגינוזיס) ומחלת טריכומונס.

4. שטיפה במי כסף: שטיפה וריסוס הנרתיק במי כסף מסייעת להפחתת כאבי הצריבה והדלקת המקומית אך הטיפול הינו סימפטומטי בלבד: הקנדידה ממשיכה לשכון בנרתיק וקרוב לוודאי שהסימפטומים ישובו להטריד לאחר זמן קצר.

5. תזונה מותאמת לריפוי קנדידה: תהליך הריפוי מחייב שינוי תזונתי נרחב הכולל סילוק פחמימות פשוטות (סוכר לבן, קמח לבן, שמרים ואלכוהול) מהדיאטה לתקופה של 3 עד 6 חודשים. העיקרון מאחורי תזונת קנדידה גורס כי הפטרייה ניזונה מפחמימות זמינות ע"מ להתרבות ולנדוד לאיברי הגוף תוך החלשת מערכת החיסון ויצירת דלקת בנרתיק. תוכלו לקרוא על דיאטת קנדידה באופן נרחב באחד מהפוסטים הקודמים שלי.

6. מין בטוח: נשים רבות הסובלות מזיהום קנדידה בנרתיק מדווחות על כאבים ואי נוחות בעת קיום יחסי מין. קיום יחסי מין צריך להיעשות עם קונדום כדי למנוע זיהומים חדשים והעמקת בעיית הדלקת וגירוי קנדידה בנרתיק.

קנדידה סנטר ישראל – המרכז הישראלי הראשון המוסמך לטיפול בקנדידה המאחד רופאים קונבנציונלים יחד עם מרפאים טיבעיים תחת קורת גג אחת. מרכז קנדידה סנטר פועל לאבחון מעבדתי ומרכז שיטות טיפול בקנדידה מתחום הרפואה הקונבנציונלית והמשלימה לאנשים הסובלים מתופעות קלות עד קשות מזיהום פטרייתי אקוטי או כרוני.


 



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב