דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מירוץ מכשולים נגד חברות הביטוח 

מאת    [ 14/09/2005 ]

מילים במאמר: 792   [ נצפה 4489 פעמים ]

רבים מאיתנו היו מעורבים בתאונות דרכים קלות ללא נפגעים, ועם נזק לרכב. מה עושים? כמובן שמחליפים פרטים עם הנהג השני, כאשר אם הוא אשם תתבעו את חברת הביטוח שלו, ואם אתם אשמים תתבעו את זו שלכם (אם ברשותכם ביטוח מקיף).

אלא שבמקרים רבים תגלו שרק עכשיו מתחיל מירוץ המכשולים. חברת הביטוח שתבעתם תבצע בדרך כלל תרגילי אקרובטיקה נועזים כדי לראות כיצד ניתן להפחית את התשלומים שתקבלו. אז למה לצפות ומה לעשות? חלק מהתשובות בטור שלפניכם.

אם הרכב שלכם הוא חדש, כלומר גילו אינו עולה על שנתיים, אתם זכאים לחלפים חדשים ומקוריים (לא רק מקוריים כפי שינסו חלק מחברות ושמאי הביטוח לשכנע אתכם).

באחרונה אף התפרסמה, על-ידי משרד התחבורה, הנחיה מפורשת לשמאים כי ברכב שטרם חלפו שנתיים ימים משנת ייצורו, יש לאשר חלפים חדשים בלבד ולא

חלפים משומשים. חברות ביטוח ינסו לתת לכם חלפים משומשים, מאחר שבחלק גדול מהמקרים יכול להגיע הפרש המחיר לאלפי שקלים.

לבדוק את הצ'ק

עברתם את מסלול המכשולים וקיבלתם את הצ'ק המיוחל מחברת הביטוח? אל תרוצו לבנק! אם תביטו בחלקו האחורי של הצ'ק תגלו במרבית המקרים דבר שנקרא "כתב ויתור וסילוק". משמעותו היא כי עם חתימתכם על חלקו האחורי של הצ'ק ו/או פרעונו, תיחשבו כאילו ויתרתם על כל טענה נוספת שתהיה לכם בעתיד כנגד חברת הביטוח בשל אותו המקרה.

כך, למשל, אם הצ'ק נמוך במעט מהסכום שמגיע לכם, לא תהיו רשאים, לאחר פירעונו, לדרוש מחברת הביטוח את תשלום היתרה. אותו דבר אם תגלו בהמשך נזקים נוספים לרכב שלא הבחנתם בהם בתחילה, או אם תגלו נזק אחר מכל סוג ומין שנגרמו לכם בשל התאונה.

כדאי לדעת שעל-פי דין לא רשאית חברת הביטוח להתנות את תשלום תגמולי הביטוח בוויתור על זכויותיכם. הדבר היחיד שהיא רשאית לדרוש מכם הוא אישורכם על קבלת הסכום ותו-לא.

אז אם לא קיבלתם את כל הסכום המגיע לכם כדאי לשקול ברצינות לפנות לעו"ד בטרם תפרעו את הצ'ק. במקרים רבים לא תידרשו לשלם דבר לעו"ד ומי שיישא בסופו של יום בשכר טרחתו תהיה חברת הביטוח (יש לסכם עם עו"ד ששכר הטרחה יהיה רק עפ"י גבייה בפועל).

כדאי לדעת שעל-פי דין חייבת חברת הביטוח להעביר אליכם את כל תגמולי הביטוח שאינם שנויים במחלוקת בתום-לב בתוך 30 יום מהרגע בו היא השלימה את בירור החבות.

אם בכל זאת החברה משחקת איתכם (גם באמצעות משלוח צ'ק הכולל "כתב ויתור וסילוק") בהחלט ניתן לכלול את העניין בתביעה שתוגש מטעמכם. במקרים כאלה רשאי בית-המשפט לחייב את המבטחת לשלם לכם, נוסף על תגמולי הביטוח והוצאות נוספות שנגרמו לכם, גם ריבית בסכום כולל של עד 16% ובתוספת הצמדה.

במקרים בהם לא היתה לחברת הביטוח הצדקה כבדת משקל שלא לשלם לכם במועד את תגמולי הביטוח שאינם שנויים במחלוקת, סביר מאוד שתראו את הכסף זמן קצר מאוד לאחר הגשת התביעה ואף בטרם ייקבע דיון בבית-המשפט.

ביהמ"ש בעד המבוטחים

במקרה שהיה באחרונה הציעה המבטחת לבעלת רכב חדש שניזוק לפצותה בסכום של כ-9,000 שקל. זאת, לאחר ש"כירסמה" בנזקים ובעיקר תוך טענה שחלפי מזגן לרכב חדש יכולים להיות משומשים. לאחר דיון אחד בלבד בבית-המשפט נאלצה המבטחת להסכים לתשלום סכום של למעלה מ-16,000 שקל לתובעת.

חברת הביטוח נאלצה לשלם הסכום האמור לאחר שעורך-דינה של התובעת הציג, בפני בית-המשפט, פרסום באתר האינטרנט של המבטחת במסגרתו השיבה לגולשים במדור "שאלות תשובות" כי לרכב חדש יסופקו חלפים חדשים. באותו הליך נדרשה לשלם המבטחת לתובעת, מלבד שכר טרחת עו"ד, גם ריבית מיוחדת כאמור דלעיל וכן פיצויי עגמת נפש והחזר אגרת המשפט ששולמה.

במקרה אחר, נגנב רכבו של המבוטח ונמצא על-ידי המשטרה לאחר שהוסבו לו נזקים כבדים. חברת הביטוח סירבה לשלם למבוטח את מלוא נזקיו בטענה כי חלקם לא נגרמו בעת גניבת הרכב אלא היו קודם, והעבירה לו צ'ק ע"ס של כ-4,800 שקל בלבד כשעל גב הצ'ק "כתב ויתור וסילוק".

עורך-הדין של המבוטח הורה לו שלא לפדות את הצ'ק ודרש מהמבטחת את תשלום הסכום האמור ללא תנאים כמו גם את סכום יתרת הנזקים. עם הגשת כתב התביעה שילמה המבטחת את הסכום הנ"ל ללא תנאים ונאלצה להסכים לתשלום יתרת הנזק בסך של כ-5,800 שקל. זאת בטרם נערך ולו דיון אחד בבית-המשפט.

לאלה מכם השואלים מדוע כדאי לחברות הביטוח "לשחק" כך עם מבוטחיהן התשובה היא פשוטה. נימוקים כלכליים. אם מכל 10 מבוטחים, אליהם הועבר צ'ק בקיזוז של 2,000 שקל למשל, היה מבוטח אחד שפנה להליכים משפטיים, אזי, בהנחה שחברת הביטוח שילמה לו 10,000 שקל נוספים, עדיין הרוויחה היא 8,000 שקל לפחות מיתר המבוטחים שלא התנגדו וקיבלו עליהם את רוע "הגזירה".

בזמנים כאלה, בהם נמצאים רוב האזרחים במצוקה כלכלית די בדרך כלל באיום של עיכוב הצ'ק או של אי-תשלום כדי לגרום למבוטחים לקבל, בלא התנגדות, את מה שחברת הביטוח מוכנה לשלם.

הניסיון מוכיח כי המבוטח שיעמוד על שלו ייצא בדרך כלל כשידו על העליונה. כדאי לדעת שרובם המכריע של ההליכים המשפטיים כיום מסתיימים בפשרה ובמהירות גבוהה יחסית.

בהצלחה, וכמו שאמרו גדולים וחכמים - "שלא יעבדו עליכם"...
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב