דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מגה גלופלקס: מחקר השפעת כונדרואיטין על דלקות מפרקים 

מאת    [ 02/11/2010 ]

מילים במאמר: 549   [ נצפה 3595 פעמים ]

האם כונדרואיטין משפיע על תסמיני דלקת מפרקים ניוונית?

מטאנליזה קובעת כי לכונדרואיטין סולפאט (חומר פעיל בטבליות מגה גלופלקס) השפעה חיובית על תסמיני דלקת מפרקים ניוונית, וכי הוא יעיל ובטוח לשימוש

לכונדרואיטין סולפאט השפעה קלה עד בינונית על תסמיני דלקת מפרקים ניוונית (OA – Osteo Arthritis), ופרופיל הבטיחות שלו מצוין. כך עולה ממטאנליזה שבחנה חמש מטאנליזות שבדקו את יעילותו של הכונדרואיטין (בין החומרים הפעילים בטבליות מגה גלופלקס לטיפול בכאבי פרקים) ואת השפעתו על תסמיני דלקת מפרקים ניוונית ועל הטיפול במחלה.

 הצורך בעריכת המחקר עלה לאחר שהתברר כי למרות שכבר נראה בעבר כי כונדרואיטין מסייע להפחתת צריכת משככי כאבים, מפחית כאב ומשפר את טווח התנועה, וכי יש לו השפעה מתמשכת וסבילות גבוהה – עדיין קיימים חששות לגבי יעילותו.

החוקרים בחנו חמש מטאנליזות אקראיות ומבוקרות שהחלו לבדוק בשנת 2000 השפעת כודרואיטין על מטופלים בדלקת מפרקים ניוונית של הברך ו/או הירך. ארבע מתוכן הראו כי במדדי כאב ותפקוד לכונדרואיטין יש יעילות מובהקת, ואחת הראתה שבקרב נוטלי הכונדרואיטין הייתה ירידה משמעותית בצריכת משככי כאבים. 

כיצד נוצרת דלקת מפרקים ניוונית?

OA נוצרת כאשר כתוצאה משינויים מבניים במפרק נגרמת ירידה בעובי ובמסת הסחוס, עד לשינוי רקמת העצם שבאזור הסחוס, ולדלקת בנוזל הסיכה של המפרק. הלוקים העיקריים במחלה הם  מבוגרים בני 60 ומעלה, הסובלים, כתוצאה ממנה, מכאבים וממגבלות בתנועה.

במטרה להקל על התסמינים, מקבלים רבים מהחולים ב-OA תרופות משככות כאבים, דוגמת s’NSAID (נוגד דלקת לא סטרואידי), אשר בשימוש ארוך עלולות לגרום לתופעות לוואי חמורות, בעיקר אצל המבוגרים יותר. סוג נוסף של טיפול, שהמחקר מתמקד בו יותר ויותר בשנים האחרונות, הוא טיפולים ותרופות שיש להם סבילות טובה יותר והם אף בטוחים, דוגמת SYSADOA (Symptomatic Slow Active Drugs for OA), ועמם נמנה גם כונדרואיטין סולפאט (בין החומרים הפעילים בטבליות מגה גלופלקס לטיפול בכאבי פרקים ושיקום הסחוסים).

מתברר כי ה- SYSADOAsאפקטיביות בהפחתת תסמיני OA כמו ה-s’NSAID, אך הן בעלות סבילות גבוהה יותר, ולמרות שפעולתן אטית יותר, ההשפעה שלהן נמשכת תקופת מה לאחר שהחולה הפסיק ליטול אותן, לעתים אף מספר חודשים. לגבי כונדרואיטין הוכח כבר בעבר כי הוא מאט ומווסת את קצב התפתחות דלקת מפרקים ניוונית וכי יש לו השפעה אנטי-דלקתית. עוד הוכח כי הוא מפחית את רמות הרעלנים המאיצים את הרס הסחוס, מעלה את מסת הסחוס על ידי העלאת רמת הרכיבים שלה, וכן מעלה את נוזל הסיכה של המפרק ומפחית את רמת האנזימים מפרקי הסחוס ועל ידי כך מפחית את הרס הסחוס.  

תוצאות המחקר

כאמור, ארבע מתוך חמש המטאנליזות שנבדקו הראו כי במדדי כאב ותפקוד לכונדרואיטין יש יעילות מובהקת. מטאנליזה אחת הראתה שנוטלי הכונדרואיטין הורידו באופן משמעותי את צריכת משככי הכאבים שלהם: 

אחת המטאנליזות הראתה כי נטלת כונדרואיטין קיצרה את תקופת נטילת משככי הכאבים, וכי הכונדרואיטין הפחית את הכאב אחרי 12-4 שבועות, בעקביות.

שתיים אחרות הראו כי תדירות תופעות הלוואי בקבוצת הפלסבו הייתה, באופן עקבי, גבוהה יותר מאשר בקבוצה שטופלה בכונדרואיטין.

מטאנליזה נוספת, שבדקה 20 עבודות, סיכמה כי האפקט של כונדרואיטין בטיפול בתסמינים שלOA  מינימאלי. אולם המסקנה הזו התבססה רק על שלוש עבודות מתוך ה- 20, בעוד שהכותבים מנסים ליצור הטרוגניות בין העבודות  וכל ניסיון כזה יכול להיות לא מהימן. 

לסיכום כתבו החוקרים כי מתוך המטאנליזות אפשר לראות כי לכונדרואיטין (חומר פעיל בטבליות מגה גלופלקס לטיפול בפרקים) השפעה קלה עד בינונית על תסמיני OA, ופרופיל בטיחות מצוין.

 

Curr Med Res Opin 2008:24(5)




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב