דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה גוגל לא אוהב את ה-AJAX שבאתר שלי? 

מאת    [ 31/05/2007 ]

מילים במאמר: 626   [ נצפה 2533 פעמים ]

נתחיל בחידה. מה משותף לאתרים מבוססי AJAX, פריימים ופלאש? התשובה הפשוטה היא שגוגל לא אוהב אף אחד מהם, והשאלה המתבקשת היא למה. במאמר זה אנסה לשפוך קצת אור על ההיגיון העומד מאחורי ההחלטה הלכאורה שרירותית של גוגל שבחרה להשאיר מחוץ לגדר אתרים מבוססי AJAX.

אז מה זה בעצם AJAX?
בשלהי שנת 2005 שטף Buzz חדש את עולם האינטרנט הרווי Buzz-ים לעייפה - AJAX - Asynchronous JavaScript and XML. מדובר בעצם בטכניקת פיתוח ל-WEB, שהיתה קיימת כבר בשנת 2000, שמטרתה לאפשר עדכון תוכן בצורה דינאמית בתוך עמוד אינטרנט מבלי לטעון מחדש את העמוד.

שימוש ב-AJAX מתבסס על אובייקט בשם XMLHTTP, אשר ניתן לעשות בו שימוש בצד הלקוח על מנת לשלוח קריאת HTTP לכתובת URL ולקבל בחזרה את התוכן שהתקבל מהשרת. XMLHTPP מאפשר גם העברת מידע טקסטואלי מן הלקוח לשרת תוך שימוש ב-GET או ב-POST, כאשר בחלק מהמקרים המידע נשלח בצורת XML.

להלן שתי דוגמאות של אפליקציות מוכרות העושות שימוש ב-AJAX:

1. Google Suggest

Google Suggest מאפשר לגולש להקליד התחלה של מונח ולקבל תיבת בחירה עם אפשרויות להשלמה אוטומטית של המשפט. Google Suggest עושה שימוש ב-AJAX על מנת לשלוח לשרת את התחלת המונח שהגולש הקליד, לקבל חזרה רשימה של מונחים ולהציג אותם לגולש, וכל זאת מבלי לטעון מחדש את העמוד.

2. Google Calendar

Google Calendar מאפשר לגולש להזין פגישות בממשק שמזכיר בצורתו את Outlook Calendar. הפגישות המוזנות נשלחות לשרת תוך שימוש ב-AJAX, מבלי לטעון מחדש כל פעם את העמוד, דבר שמייעל בצורה ניכרת את זמן התגובה של הממשק.

AJAX טוב ליהודים?

כפי שניתן לראות השימוש ב-AJAX יכול להאיץ את זמן הטעינה, לשפר את חוויית המשתמש ולאפשר לפתח אפליקציות שלמות בתוך ה-WEB. אולם, לפני שרצים לנצל את כל היתרונות שטומן בחובו ה-AJAX, יש לזכור פרט אחד חשוב - מנועי חיפוש יתעלמו לחלוטין מכל תוכן טקסטואלי שיועבר באמצעות AJAX.

הסיבה לכך היא טכנית בעיקרה. הקריאה ל-AJAX מתבצעת לא כתג HTML אלא כפקודת JavaScript. כתוצאה מכך מנוע החיפוש לא מסוגל לעקוב אחר הקריאות ולהביא את המידע המתאים, שכן לא ניתן לחזות בצורה טריוויאלית לאן תישלח הקריאה, מה יהיו הפרמטרים שיועברו ובהתאם מה יהיה המידע שיתקבל.

יתירה מזו, גם אם היה נמצא פתרון לצד הטכני של הבעיה עדיין היינו נשארים עם שתי בעיות נוספות:

1. חוסר עקביות

המידע שמגיע באמצעות AJAX עשוי להשתנות בהתאם לפעולות שביצע הגולש באתר.

2. תוכן לא קיים בטעינה ראשונית

מכיוון שהמידע שמגיע באמצעות AJAX נטען על פי רוב בשלב מאוחר יותר, הרי שגולש שמגיע לעמוד לא יראה בשלב הראשוני את אותו תוכן.

האם לוותר על AJAX?

לאור כל מה שלמדנו עד עכשיו עולה השאלה המתבקשת האם כדאי לזנוח לחלוטין את השימוש ב-AJAX. התשובה היא לא. ישנם עדיין הרבה שימושים טובים וראויים ל-AJAX, שלא יפגעו בדירוג האתר במנועי החיפוש. הדוגמא הכי טובה לכך היא ממשקי ניהול.

ממשקי ניהול, להבדיל מעמודים רגילים, אינם נגישים ברוב המקרים למנוע החיפוש, שכן בד"כ יש להזין שם משתמש וסיסמא על מנת להגיע אליהם. ככאלה, מהווים ממשקי הניהול את המקום המושלם לשימוש ב-AJAX.

דוגמא נוספת בה ניתן להשתמש ב-AJAX היא כאשר נרצה לעדכן חלק קטן יחסית בעמוד כל מספר שניות. כך למשל, אם יש לנו אתר שעוסק בפיננסים ובמניות נוכל לעשות שימוש ב-AJAX על מנת לעדכן כל מספר שניות את שערי הקנייה והמכירה העכשוויים של המניות, ובלבד שנוודא שהמידע היותר סטטי כגון הערכות אנליסטים ומידע על החברות יוצג בצורה הרגילה.

לסיכום, בניית אתר שמבוסס כולו על טכנולוגיית AJAX עשויה לגנוז את הסיכויים של האתר להתברג במקום ראוי בתוצאות החיפוש. הסיבות לכך נעוצות בראש ובראשונה בטובת הגולש אשר על פי רוב יעדיף לקבל עמודים פשוטים יותר בתוצאות החיפוש.

במקרה שמיקום האתר בתוצאות החיפוש מהווה פקטור חשוב (במילים אחרות, ברוב המוחלט של המקרים) הרי שנעדיף לבנות את האתר תוך שימוש בטכנולוגיה "פשוטה" יותר.

יחד עם זאת, אין זה אומר שהשימוש בטכנולוגיה זו אסור לחלוטין. ישנם מקרים רבים בהם ניתן לפעמים לעשות שימוש בכל אחת משלוש הטכניקות הנ"ל מבלי שהדבר יפגע בדירוג האתר, כאשר הדוגמא הכי טובה לכך היא ממשקי ניהול שאינם נגישים בכל מקרה למנועי החיפוש.
ישי שמש, ממנהלי אתר קידום אתרים, עוסק זה שנים בתחום השיווק באינטרנט בדגש על SEO.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב