נתחיל בחידה. מה משותף לאתרים מבוססי פריימים, פלאש ו-AJAX? התשובה הפשוטה היא שגוגל לא אוהב אף אחד מהם, והשאלה המתבקשת היא למה. במאמר זה אנסה לשפוך קצת אור על ההיגיון העומד מאחורי ההחלטה הלכאורה שרירותית של גוגל שבחרה להשאיר מחוץ לגדר אתרים מבוססי פריימים.
מה הבעיה עם פריימים באתר?
הטענה הרווחת היא שגוגל לא יודע לקרוא אתרים עם פריימים ולכן יש להימנע בתכלית האיסור מלעשות בהם כל שימוש.
בעוד שהחצי השני של הטענה נכון בחלקו, הרי שהחצי הראשון שגוי לחלוטין. גוגל יודע טוב מאוד לקרוא ולאנדקס אתרים מבוססי פריימים. אולם, בדומה לצרפתים שמסוגלים להבין דוברי אנגלית אך בוחרים להתעלם מהם, כך גם גוגל יבחר כמעט תמיד להתעלם מאתרים מבוססי פריימים ולשלוח אותם אחר כבוד לתהום הנשיה של תוצאות החיפוש.
על מנת להבין את הסיבה לכך יש קודם כל להבין כיצד בנויים אתרים מבוססי פריימים.
אתר פריימים פשוט יורכב על פי רוב מ:
הבעיה המרכזית באתרים מבוססי פריימים היא העובדה שברגע שמנסים לגשת בצורה ישירה לאחד העמודים באתר, מקבלים את אותו עמוד (למשל, page1.html) בלי התפריט.
גולש שיגיע לעמוד שכזה יתקשה למצוא את דרכו באתר ולנווט הלאה לשאר העמודים. לכן, גוגל מעדיף להצניע עמודים שכאלה בתוצאות החיפוש ולהביא במקומם עמודים רגילים.
לסיכום, בניית אתר שמבוסס כולו על פריימים עשויה לגנוז את הסיכויים של האתר להתברג במקום ראוי בתוצאות החיפוש. הסיבות לכך נעוצות בראש ובראשונה בטובת הגולש אשר על פי רוב יעדיף לקבל עמודים פשוטים יותר בתוצאות החיפוש.
במקרה שמיקום האתר בתוצאות החיפוש מהווה פקטור חשוב (במילים אחרות, ברוב המוחלט של המקרים) הרי שנעדיף לבנות את האתר תוך שימוש בטכנולוגיה "פשוטה" יותר.
יחד עם זאת, אין זה אומר שהשימוש בטכנולוגיה זו אסור לחלוטין. ישנם מקרים רבים בהם ניתן לפעמים לעשות שימוש בפריימים מבלי שהדבר יפגע בדירוג האתר, כאשר הדוגמא הכי טובה לכך היא ממשקי ניהול שאינם נגישים בכל מקרה למנועי החיפוש.
מה הבעיה עם פריימים באתר?
הטענה הרווחת היא שגוגל לא יודע לקרוא אתרים עם פריימים ולכן יש להימנע בתכלית האיסור מלעשות בהם כל שימוש.
בעוד שהחצי השני של הטענה נכון בחלקו, הרי שהחצי הראשון שגוי לחלוטין. גוגל יודע טוב מאוד לקרוא ולאנדקס אתרים מבוססי פריימים. אולם, בדומה לצרפתים שמסוגלים להבין דוברי אנגלית אך בוחרים להתעלם מהם, כך גם גוגל יבחר כמעט תמיד להתעלם מאתרים מבוססי פריימים ולשלוח אותם אחר כבוד לתהום הנשיה של תוצאות החיפוש.
על מנת להבין את הסיבה לכך יש קודם כל להבין כיצד בנויים אתרים מבוססי פריימים.
אתר פריימים פשוט יורכב על פי רוב מ:
• עמוד ראשי עם תג של שמגדיר את הפריימים
• תפריט שממוקם בצד או בראש העמוד ומכיל קישורים לעמודים השונים באתר
• עמודי תוכן שמתחלפים בהתאם לבחירה בתפריט
הבעיה המרכזית באתרים מבוססי פריימים היא העובדה שברגע שמנסים לגשת בצורה ישירה לאחד העמודים באתר, מקבלים את אותו עמוד (למשל, page1.html) בלי התפריט.
גולש שיגיע לעמוד שכזה יתקשה למצוא את דרכו באתר ולנווט הלאה לשאר העמודים. לכן, גוגל מעדיף להצניע עמודים שכאלה בתוצאות החיפוש ולהביא במקומם עמודים רגילים.
לסיכום, בניית אתר שמבוסס כולו על פריימים עשויה לגנוז את הסיכויים של האתר להתברג במקום ראוי בתוצאות החיפוש. הסיבות לכך נעוצות בראש ובראשונה בטובת הגולש אשר על פי רוב יעדיף לקבל עמודים פשוטים יותר בתוצאות החיפוש.
במקרה שמיקום האתר בתוצאות החיפוש מהווה פקטור חשוב (במילים אחרות, ברוב המוחלט של המקרים) הרי שנעדיף לבנות את האתר תוך שימוש בטכנולוגיה "פשוטה" יותר.
יחד עם זאת, אין זה אומר שהשימוש בטכנולוגיה זו אסור לחלוטין. ישנם מקרים רבים בהם ניתן לפעמים לעשות שימוש בפריימים מבלי שהדבר יפגע בדירוג האתר, כאשר הדוגמא הכי טובה לכך היא ממשקי ניהול שאינם נגישים בכל מקרה למנועי החיפוש.
ישי שמש, ממנהלי אתר קידום אתרים, עוסק זה שנים בתחום השיווק באינטרנט בדגש על SEO.