נתחיל בחידה. מה משותף לאתרים מבוססי פלאש, פריימים ו-AJAX? התשובה הפשוטה היא שגוגל לא אוהב אף אחד מהם, והשאלה המתבקשת היא למה. במאמר זה אנסה לשפוך קצת אור על ההיגיון העומד מאחורי ההחלטה הלכאורה שרירותית של גוגל שבחרה להשאיר מחוץ לגדר אתרים מבוססי פלאש.
הרבה נוטים לחשוב כי גוגל פשוט לא מסוגל טכנית לקרוא קובצי פלאש, דבר שמעלה את השאלה כיצד יכול להיות שגוגל הגדול, שהצליח להביא לנו את כל כדור הארץ אל תוך המסך, מתקשה דווקא בכריית נתונים שמאחוסנים בתוך קבצי פלאש.
התשובה היא שגוגל דווקא מסוגל בחלק גדול מהמקרים לכרות את המידע הטקסטואלי המאוחסן בקובצי הפלאש, אולם לפני שאתם אצים רצים לבנות את האתר הבא שלכם תוך שימוש בפלאש רצוי לזכור שגם אם גוגל מסוגל לקרוא את התוכן אין זה אומר שהוא יתייחס אליו כשם שהיה מתייחס לעמוד טקסטואלי רגיל. ליתר דיוק, ברוב המוחלט של המקרים תוכן טקסטואלי שנמצא בתוך קובץ פלאש יתקשה מאוד לצוף למעלה בתוצאות החיפוש.
יש מספר סיבות מדוע גוגל יעדיף ברוב המקרים לשלוח את הגולשים לעמודים עם תוכן טקסטואלי רגיל מאשר לעמודי פלאש:
1. זמן טעינה
עם כל הכבוד לגרפיקה וקטורית וליכולת הדחיסה של טכנולוגיית פלאש, עדיין אובייקטים בפלאש תופסים הרבה יותר מקום, וזמן הטעינה עבורם תמיד יהיה יותר ארוך מזמן טעינה של עמוד HTML פשוט.
2. פתיחים
אין דבר מעיק יותר מאשר פתיח פלאש ארוך, עשיר באפקטים ודל בתוכן, אשר חוצץ בין הגולש לבין התוכן האמיתי. על פי רוב היחידים שמתעניינים בפתיחים שכאלה הם גרפיקאים שעוסקים בפלאש בעצמם.
3. תוכן לא מוצג
באתרים שבנויים על טהרת הפלאש, אין בעצם שום יכולת לשלוח את הגולש לעמוד ספציפי, שכן בפועל כל האתר שוכן בתוך עמוד אחד עם כתובת אחת, כאשר שינוי התוכן מבוצע בתוך אובייקט הפלאש.
כפועל יוצא, גם אם מנוע החיפוש יכול לזהות את התוכן הטקסטואלי שבתוך אובייקט הפלאש, עדיין אין זה אומר שכדאי לשלוח לשם גולשים, שכן יכול להיות שאותו תוכן יוצג לעיני הגולש רק לאחר לחיצה על אחד הלינקים שבתוך הפלאש.
לסיכום, בניית אתר שמבוסס כולו על טכנולוגיית פלאש עשויה לגנוז את הסיכויים של האתר להתברג במקום ראוי בתוצאות החיפוש. הסיבות לכך נעוצות בראש ובראשונה בטובת הגולש אשר על פי רוב יעדיף לקבל עמודים פשוטים יותר בתוצאות החיפוש.
במקרה שמיקום האתר בתוצאות החיפוש מהווה פקטור חשוב (במילים אחרות, ברוב המוחלט של המקרים) הרי שנעדיף לבנות את האתר תוך שימוש בטכנולוגיה "פשוטה" יותר.
יחד עם זאת, אין זה אומר שהשימוש בטכנולוגיה זו אסור לחלוטין. ישנם מקרים רבים בהם ניתן לפעמים לעשות שימוש בפלאש מבלי שהדבר יפגע בדירוג האתר, כאשר הדוגמא הכי טובה לכך היא ממשקי ניהול שאינם נגישים בכל מקרה למנועי החיפוש.
הרבה נוטים לחשוב כי גוגל פשוט לא מסוגל טכנית לקרוא קובצי פלאש, דבר שמעלה את השאלה כיצד יכול להיות שגוגל הגדול, שהצליח להביא לנו את כל כדור הארץ אל תוך המסך, מתקשה דווקא בכריית נתונים שמאחוסנים בתוך קבצי פלאש.
התשובה היא שגוגל דווקא מסוגל בחלק גדול מהמקרים לכרות את המידע הטקסטואלי המאוחסן בקובצי הפלאש, אולם לפני שאתם אצים רצים לבנות את האתר הבא שלכם תוך שימוש בפלאש רצוי לזכור שגם אם גוגל מסוגל לקרוא את התוכן אין זה אומר שהוא יתייחס אליו כשם שהיה מתייחס לעמוד טקסטואלי רגיל. ליתר דיוק, ברוב המוחלט של המקרים תוכן טקסטואלי שנמצא בתוך קובץ פלאש יתקשה מאוד לצוף למעלה בתוצאות החיפוש.
יש מספר סיבות מדוע גוגל יעדיף ברוב המקרים לשלוח את הגולשים לעמודים עם תוכן טקסטואלי רגיל מאשר לעמודי פלאש:
1. זמן טעינה
עם כל הכבוד לגרפיקה וקטורית וליכולת הדחיסה של טכנולוגיית פלאש, עדיין אובייקטים בפלאש תופסים הרבה יותר מקום, וזמן הטעינה עבורם תמיד יהיה יותר ארוך מזמן טעינה של עמוד HTML פשוט.
2. פתיחים
אין דבר מעיק יותר מאשר פתיח פלאש ארוך, עשיר באפקטים ודל בתוכן, אשר חוצץ בין הגולש לבין התוכן האמיתי. על פי רוב היחידים שמתעניינים בפתיחים שכאלה הם גרפיקאים שעוסקים בפלאש בעצמם.
3. תוכן לא מוצג
באתרים שבנויים על טהרת הפלאש, אין בעצם שום יכולת לשלוח את הגולש לעמוד ספציפי, שכן בפועל כל האתר שוכן בתוך עמוד אחד עם כתובת אחת, כאשר שינוי התוכן מבוצע בתוך אובייקט הפלאש.
כפועל יוצא, גם אם מנוע החיפוש יכול לזהות את התוכן הטקסטואלי שבתוך אובייקט הפלאש, עדיין אין זה אומר שכדאי לשלוח לשם גולשים, שכן יכול להיות שאותו תוכן יוצג לעיני הגולש רק לאחר לחיצה על אחד הלינקים שבתוך הפלאש.
לסיכום, בניית אתר שמבוסס כולו על טכנולוגיית פלאש עשויה לגנוז את הסיכויים של האתר להתברג במקום ראוי בתוצאות החיפוש. הסיבות לכך נעוצות בראש ובראשונה בטובת הגולש אשר על פי רוב יעדיף לקבל עמודים פשוטים יותר בתוצאות החיפוש.
במקרה שמיקום האתר בתוצאות החיפוש מהווה פקטור חשוב (במילים אחרות, ברוב המוחלט של המקרים) הרי שנעדיף לבנות את האתר תוך שימוש בטכנולוגיה "פשוטה" יותר.
יחד עם זאת, אין זה אומר שהשימוש בטכנולוגיה זו אסור לחלוטין. ישנם מקרים רבים בהם ניתן לפעמים לעשות שימוש בפלאש מבלי שהדבר יפגע בדירוג האתר, כאשר הדוגמא הכי טובה לכך היא ממשקי ניהול שאינם נגישים בכל מקרה למנועי החיפוש.
ישי שמש, ממנהלי אתר קידום אתרים, עוסק זה שנים בתחום השיווק באינטרנט בדגש על SEO.