דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להקשיב לילדים שלנו, ולמה? 

מאת    [ 28/10/2010 ]

מילים במאמר: 549   [ נצפה 2922 פעמים ]

אם קראתם את הכותרת וציפיתם למצוא טיפים שיגרמו לילדיכם להקשיב לכם, הגעתם למקום הנכון.

לא יכולתי למצוא דרך יותר משמעותית לשכנע אתכם שעל מנת שהילדים שלכם ילמדו להקשיב לכם וגם ישתפו אתכם פעולה – עליכם ללמוד קודם כל להקשיב להם.

מה זה אומר לדעת להקשיב, הרי כולנו יודעים לעשות את זה לא?... בואו נחשוב רגע על כל מיומנויות התקשורת שלמדנו עוד מלפני שאנו זוכרים את עצמנו- דיבור, כתיבה, קריאה... הקדשנו שנים מחיינו כדי ללמוד אותן.  ומה עם להקשיב? איפה בדיוק וכמה זמן, למדנו להקשיב באמת?

כשאנחנו מקשיבים לאחרים, רוב הזמן אנחנו מקשיבים לעצמנו, למחשבותינו ולהרהורי ליבנו.

אשתף אתכם במקרה אישי, שאירע כאשר בתי הייתה בגן חובה. בוודאי מוכרת לכם הסיטואציה שבה אתם מאוד ממהרים בבוקר, אבל הילדים שלכם- הם לוקחים את הזמן. כך אירע לי עם בתי באותו בוקר. הכל הלך קשה- הבגדים לא מצאו חן בעיניה (מכירה את הטריק של לבחור יום קודם, זה לא עבד), את התסרוקת היא פירקה שוב ושוב וכל פעולה לוותה בכעס ובבכי.

כעסתי. על כך שהיא מעכבת אותי בבוקר, על כך שהיא עושה לי דווקא, על כך שהיא לא מרוצה משום דבר ועל כך שאינה מכבדת אותי ואת זמני. איך הגבתי? כמו שמגיבים כשכועסים. ברור שזה לא עזר, אולי רק החריף את העניין.

אחרי פרק זמן בו עסקתי בהקשבה לעצמי ולמר גורלי, נזכרתי שאני מומחית להקשבה והחלטתי להקשיב לבתי. לצורך כך הייתי חייבת להיזכר שאין מדובר בי, אף אחד לא עושה לי דווקא, ו"לתת כבוד" זה בכלל מושג של מבוגרים שעליו ארחיב בפעם אחרת.

כשהפעלתי את מיומנויות ההקשבה שלי, גיליתי משהו שלא הייתי יכולה לדעת בשום דרך אחרת.

מה זה היה?  גיליתי שקרה משהו בגן, משהו שבהקשבה של מבוגרים הוא לא משמעותי, אבל בעיניים של ילדים הוא מספיק לא נעים כדי שבתי פשוט לא תרצה ללכת לגן בגללו.  גיליתי את הסיבה לקושי שלה בבוקר. תודה לאל שהשכלתי להקשיב. כששיניתי ההקשבה שלי אליה, התאפשרו דברים שלא יכלו להתקיים קודם במערכת היחסים, ורק כך יכולתי גם לפעול עבורה. חשבו אם כך, כמה פעמים אנו "מפספסים" את ילדינו בחוסר ההקשבה שלנו, ולעיתים קרובות אנו אפילו לא נדע מזה..

הקשבה היא הכלי הכי משמעותי ליצירת מערכות יחסים טובות מכל סוג שרק תוכלו לדמיין. אנשים שילמדו וישקיעו בזה- יצליחו יותר בכל תחומי החיים שלהם. להקשיב לילדים שלכם משמעו להקשיב למה שהם אומרים, ובעיקר- למה שהם לא אומרים, להקשיב למי שהם כן, ולא למי שהם לא, להקשיב להם באופן שמעצים אותם ובונה את ביטחונם העצמי. כשהילדים שלכם ידעו באמת שאתם מקשיבים להם ומבינים אותם (לא תוכלו לזייף את זה), רק אז יש לכם סיכוי לשיתוף פעולה מעצים איתם.

ולסיום, ילדים כידוע אינם לומדים מדיבורים, אלא ממעשים. אם אתם דורשים מהם הקשבה והבנה, אך לא משמשים דוגמה אישית- זה לעולם לא יעבוד. אז אם אתם שוב מתלוננים שלא מספיק מקשיבים לכם, יש רק דרך אחת לשנות את המצב.

ומה קורה לאלה שזה מאוחר מדי עבורם? לא מאוחר מדי ללמוד להקשיב, גם אם הילדים שלכם כבר עברו את גיל 40. אבל תעשו טובה, תתחילו כבר.

יפעת בר-קול גרכט מנהל בכירה בעברה, ועוסקת באימון אישי ועסקי. מייסדת ומובילה את חברת I&G- פיתוח מנהיגות וארגונים מצליחים. אמא, מרצה ומומחית להקשבה.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב