דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העלאת התמלוגים , על מה ולמה? 

מאת    [ 28/10/2010 ]

מילים במאמר: 599   [ נצפה 2211 פעמים ]

הדילמה והויכוח, האם יש לשנות את שיטת התמלוגים ולהגדילם כדי שכלל אזרחי ישראל ייהנו מהם לרווחתם, או שמא, להשאיר את הקביעה בעינה, טרם הסתיים. כלל לא בטוח שיש לשנותם, והרי הסיבות לכך.

מאת:גרשון אקשטיין 

לאחר הדיון בועדת הכלכלה של הכנסת בנושא התמלוגים והמלצתם שלא לשנות את המצב הקיים דהינו להשאיר את הקביעה של 12.5% מתמלוגי הנפט והגז יעברו למדינה. כיום עוד לא ידוע מה תהיה לבסוף ההחלטה הסופית בעניין . הרי נקבעה ועדה מטעם משרד האוצר שיושבת על המדוכה בימים אלה .

קצת רקע

מאז התקופות הקדומות נהגו יזמים והרפתקנים למיניהם לגלות וליזום חיפושים של מקומות, ארצות ומשאבי טבע גם לצורך התעשרות והפקת רווחים וגם כשליחות ולא חששו גם לסכן את ממונם אם היה צורך ואפילו לסכן את חייהם והכול בציפיות לקבלת תמורה נאותה.ראה למשל מקרה קולומבוס. בזכות יוזמות והרפתקניות אלו בעבר, נראה כיום עולמינו כפי שהוא  כיום.

.

כיום את אותם הרפתקנים  החליפו משקיעים יזמים עם הון שלהם או של חברותיהם, כדי  לרכוש זיכיונות ממדינות שונות ולקבל תמלוגים מהתוצאות שמשקפים את היקף השקעתם והסיכון שלקחו על עצמם..

כעת ניטש הויכוח בין המצדדים בהעלאת דמי התמלוגים הסבורים שמשאבי המדינה שייכים לכל האזרחים ולכן חשוב שיגיע כמה שיותר כסף לקופת המדינה למען רווחת התושבים, לבין השוללים את העלאת התמלוגים לאחר גילוי מצבור הגז בנימוק

שאין זה הוגן.

אני סבור שאין לשנות את ההסכמים הקיימים מארבעה נימוקים עיקריים:

ראשית. אין זה לא הוגן לשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק כלומר אחרי ולאור הגילוי הדבר ישפיע לשלילה על המשך זרימת היזמים והמשקיעים לארצנו, ודיי אם נקשיב בתשומת לב ראויה לדברי לשותפו האמריקאי של מר תשובה , מר דייווידסון,יו"ר ומנכ"ל של חברת האנרגיה "נובל אנרג'י"   וכך אמר " אם התנאים ישונו נשקול את המשך צעדינו. זה ללא ספק ישפיע על נכונותה של נובל אינרג'י להתחייב לחיפושי גז ונפט נוספים בישראל."

שנית. שינוי הכללים תוך כדי המשחק לא הוגן כלפי משקיעים ויזמים שסיכנו את כספם והונם בתנאים מסוימים שהוסכמו מראש, הדבר גם ייפגע באמינותה של מדינת ישראל וירתיע כאמור משקיעים ויזמים נוספים.

שלישית .אמנם המדינה תקבל "רק"  12.5% תמלוגים כפי שנקבע, אך לכך יש להוסיף הכנסות נוספות לקופת המדינה כמו למשל: 25% מס חברות וכן מס מעסיקים לביטוח לאומי. ואם נוסיף על כך גם מהכנסות מע"מ ומיסי בלו וכן מיסי עלויות הפקה ישירות ומיסי הכנסה ישירים זה סכום כלל וכלל לא מבוטל.

רביעית. מקומות עבודה, יש להניח שלמיזם זה ידרשו מאות או אולי אלפי מקומות עבודה החל ממהנדסים ומנהלים וכלה בעובדים מן השורה שמעבר לתופעה הברוכה של המצאות

מקומות עבודה חדשים למשק, הרי הם משלמים מס הכנסה וביטוח לאומי לפי שכר עובדים ועוד במעגל הקרוב ייווצרו הכנסות לעצמאים שונים נותני שירותים למיניהם כקבלני משנה שגם להם יש עובדים בשכר , והכול לקופת המדינה , כך שלא אלמן ישראל.

לסיכום המסקנות

נשאלת השאלה העקרונית, איך ממשלת ישראל יכולה לשנות גובה התקבולים המגיעים לה מהקידוחים לאחר שכבר נסגרה העסקה בינה לבין החברה הבינלאומית נובל אנרג'י וחברת דלק.??

משרד האוצר חייב לקחת בחשבון שיקוליו את מכלול ההכנסות למדינה שיתקבלו, לפני

שמבריחים את היזמים והמשקיעים  השונים .ואם רוצים לעלות את התמלוגים ,מן הראוי שזה לא יחול על גילוי הגילוי הנוכחי של הנפט והגז.כלומר עסקה חייבת להיות כדאית לשני הצדדים.

אפשרות נוספת, אם המדינה  והאוצר אינם מעוניינים שיזמים ומשקיעים ירוויחו כל כך

הרבה, אדרבא , שהם  יזמו השקעות עתירי סיכון למיזמים שונים מקופת המדינה  ובמקרה של הצלחה,  כל הרווחים  יהיו לקופת המדינה ,אך לא נראה שהמדינה  תעיז לקחת סיכונים.

כך, שטוב  הכנסות של 12.5% מהתמלוגים ועוד מהכנסות נוספות למדינה ממיזם ופרויקט שמצליח , מאשר תהיה שממה מוחלטת  בגלל חוסר כדאיות ועניין מצד היזמים.. 

גרשון אקשטיין, רעננה

לשעבר,מנכ"ל חברת "הכוון"-שירותים כלכליים בע"מ

גרשון אקשטיין , ( 66 )סא"ל (בדימוס)שרות בצה"ל בסדיר בצנחנים ,בשרות קבע ,בתפקידי פיקוד,מטה והדרכה.
ביו היתר הקים ויסד את תפקיד ראש זירת העורף במטכ"ל אג"מ מבצעים.
.עם שחרורו מצה"ל, הקים את חברת "הכוון" שעסקה בייזום והקמת עסקים ,ובין היתר כתב מספר ספרים שהם מדריכים עסקיים.וכן את הספרים: סיעוד הורים בישראל" ו"קמתי ונפלתי וקמתי שוב"
בתפקידיו הציבוריים בארגון גמלאי צה"ל-"צוות" ,שימש במשך 17 שנה ,,כחבר הנהלה,יו"ר ועדת הסברה ומערכת,יו"ר ועדת ארגון ותקנון ויו"ר ועדת ביקורת ארצית וזכה לאות "יקיר צוות"
בעקבות אירוע מוחי שממנו השתקם,יצא לגימלאות בשנת 2005 ,כיום הינו סופר ופובליציסט.

אתר הספר : http://www.gershone.ios.st
אי-מייל: grshone@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב