דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדרך הקצרה לאימון כושר יעיל יותר! 

מאת    [ 28/10/2010 ]

מילים במאמר: 1287   [ נצפה 2328 פעמים ]

 

תארו לכם את הרובוט המתקדם והחכם ביותר בעולם. עכשיו תארו אותו זורק כדור לסל! שמרו על תמונה זו בראש ותפתחו חלון חדש ליד בו אתם מתארים שחקן כדורסל עושה את אותה תנועה . השוו בין השניים!

ספורטאי השיג או לא  תנועותינו בחיים האמיתיים הן מורכבות ובדרך כלל מערבים מספר מפרקים, מספר קבוצות שרירים והן קורות במספר מישורי תנועה. הכינו את עצמכם באמצעות אימון הכושר שלכם לדבר האמיתי תוך שיפור כל מרכיבי הכושר הגופני. גם את אימון הכושר שלך ניתן ליעל! רוצה לשמוע איך?

הנה כמה טיפים :

1.הימנעו מאימוני מרתון של 60 דקות ויותר!

האורך כן  קובע ! אכן נחשתם! אני מדבר על אורכו של אימון הכושר שלכם! עשו פחות, קבלו יותר ! נשמע לכם כמו בדיחה? זה ממש לא המקרה!

לפי

(NSCA)NATIONAL STRENGTH AND CONDITIONING ASOCIATION

שבארה"ב יש לגופינו חלון של כ 30 דקות לייצר את הכמות המקסימלית של הורמונים אנאבולים , הבונים מסת שריר, כגון הטסטוסטרון , כתוצאה מאימון אינטסיבי. נקודת המפנה היא לאחר כ 45 דקות כאשר את מקומם של ההורמונים האנאבולים תופסים ההורמונים הקטאבולים, בעיקר הקורטיזול, הגורם לירידה במסת השריר!

אז הפיתרון נראה דיי פשוט: לקצר  את האימון! אבל אם אתם רוצים לאמן את כל הגוף כמערכת אחת ( טוטאל באדי וורקאוט)כדי למקסם את התוצאות, אתם ודאי כבר התחלתם לשחק במטמטיקה פשוטה ולנסות לפתור את הדילמה: באימון כח מסורתי לוקח 10- 15 דקות לסיים רק את התרגיל הראשון הבנוי לצורך העיניין מ4  סטים של 10 חזרות  אם נלקחת בחשבון העובדה שזמן המנוחה שהגוף זקוק לו לפני החזרה לאותו תרגיל הינו של 2-5 דקות( תלוי במטרות האימון)!  משהו לא מסתדר : הרי אי אפשר לעשות רק 2 תרגילים ולסיים את האימון!

התשובה היא פשוטה ממה שחשבתם: לבצע לסרוגין סטים של תרגילים שונים העובדים כל אחד על חלק גוף אחר. במילים אחרות : אימון מחזורי.

 נקח לדוגמה אימון מחזורי בן 6 תרגילים : בדרך כלל לוקח כ 30 שניות לבצע סט של 10 חזרות של תרגיל מסוים. תוסיף 15 שניות של מנוחה בין סט לסט ועוד 60 שניות בסוף הסבב לאפיסת כוחות ולאחר כ 4.5 דקות עברנו דרך כל  6 התרגילים מה שמאפשר לנו לחזור לתרגיל הראשון כי הרי תם זמן המנוחה על חלק גוף זה וכך אלה! 4 סבבים והמשימה הושלמה : אימון קורע ברק כ 22 דקות! כמובן זה לא פותר אותנו  מלעשות את החימום המקדים את האימון וגם את המתיחות בסיומו אך עדיין חסכנו חצי מהזמן !

2.שלבו  תרגילים רב-מפרקיים באימון הכושר שלכם

ללא ספק שהתנסתם בתרגילים חד מפרקיים כגון כפיפת ברך/פשיטת ברך (המערבים רק את מפרק הברך) או כפיפת מרפק/ פשיטת מרפק (המערבים רק את מפרק המרפק) והרגשתם את השרירים המופעלים בוהרים! ללא ספק זה עובד טוב מאוד אבל אם תרצו הפעלת שרירים רחבה יותר, עומס גבוה יותר ולכן גם שריפה רבה יותר של קלוריות הכניסו לרוטינת האימון שלכם תרגילים רב-מפרקיים  עם דפוסי תנועה פונקציונלים המחכים את התנועות בחיים האמיתיים!

קיימים 6 דפוסי תנועה אלמנטריים שעל בסיסם ניתן לקטלג  את התרגילים בהתאם למפרק המרכזי המופעל בעת הביצוע  :

Hip- Dominant

לקטגוריה זו ניתן לשייך את כל התרגילים העובדים על כל שרירי השרשרת האחורית (שרירי הישבן, שרירי הירך הדו ראשי, ,זוקפי הגב) ובהם המפרק המרכזי המופעל הינו מפרק הירך. ( דוגמאות : דדליפט, פשיטת אגן, תרגילי סווינג)

Push

כאן מדובר בתרגילים  המערבים את שרירי החזה, הכתף הקידמית והאמצעית ואת שרירי התלת ראשי כאשר דפוס התנועה הינו של דחיפה/לחיצה  והמפרק המרכזי בשימוש בעת ביצוע התרגיל הינו מפרק הכתף.(דוגמאות: שכיבות שמיכה ,כל הוריאציות של לחיצות החזה ולחיצות כתף, מקבילים)

Knee- Dominant

השרירים העיקריים המעורבים בקטגורית תרגילים זו הינם שרירי הארבע ראשי  והמפרק המרכזי הינו מפרק הברך. (דוגמאות: כל הוריאציות של סקואט ולאנג')

Pull

השרירים העיקריים המופעלים: שריר הרחב גבי , מקרבי השכמות, שריר הזרוע הדו ראשי ושריר האמה.

המפרק המרכזי המופעל: שכמה-כתף

לתרגילים בקטגוריה יש דפוס משיכה/חתירה (דוגמאות: עליות מתח, כל הוריאציות של משיכה וחתירה )

 

Pillar

השרירים העיקריים המופעלים: שרירי הליבה , שרירי היריכיים ושרירי הכתפיים.

)chopping(דוגמאות:  כל הוריאציות של בטן סטטי, תרגילי

 

Total Body

כאן מדובר בתרגילים המערבים קבוצות שרירים של פלג גוף עליון ותחתון והם מהווים למעשה שילוב של הקטגוריות המוזכרות מעלה.

(דוגמאות: וריאציות של סקואט בשילוב לחיצת כתפיים, לאנג' בשילוב  כפיפת מרפקים כנגד משקולות,תרגילי הסווינג)

 

3.שלבו תרגילים אשר מתבצעים במספר מישורי תנועה.

 

לעיתים קרובות אנחנו מבצעים תרגילים במישור תנועה ספציפי , לרוב במישור הסגיטלי אשר חוצה את הגוף לאורכו ,מחלק אותו לשני חלקים סימטריים ,ימין ושמאל, ומאפשר תנועות מעלה-מטה וקדימה- אחורה ( דוגמאות קלאסיות הן הסקואט ולחיצות החזה).

בתנועותינו היום יומיות לעומת זאת אנחנו מבעצים תנועות ב 3 מישורי תנועה : המישור הסגיטלי  , המישור החזיתי ( החוצה את גוף האדם לרוחבו לחלק קידמי ואחורי, המאפשר תנועות מצד לצד) והמישור האופקי ( החוצה את הגוף רוחבי לחלק תחתון וחלק עליון  ואשר מאפשר תנועות סיבוביות).

נקח את תרגיל הלאנג' כדוגמה להמחשה: הלאנג' הקידמי מתבצע  במישור הסגיטלי , הלאנג' הצדדי מתבצע במישור החזיתי בעוד שהלאנג' עם רוטציה לטרלית מתבצע במישור האופקי.

שילוב של כל הוריציות של התרגיל  המתרחשות בכל מישורי התנועה מאפשר אימון פונקציונלי יותר , תורם לשיפור היציבה הכללית של הגוף ומוריד את הסיכוים לפציעות מחוץ לחדר הכושר. בנוסף, בשל הפעלת מספר רב יותר של קבוצות שרירים, תושג בסך הכל עליה גדולה יותר של מסת השריר , עליה  חדה יותר בקצב חילוף החומרים במנוחה  וכתוצאה מכך גם שריפת קלוריות רבה יותר!

 

4.הכניסו אלמנטים  פונקציונלים לשיגרת האימון שלכם

 

ללא ספק כי מכשירי הכושר מאוד מקלים על בחירת תוכניות האימון שלנו : לגשת ולהרים/לדחוף/למשוך/לחתור /לקרב/להרחיק .... אין פשוט מזה! השריר מגיב , הזיעה יורדת והסיפוק עולה! הבעיה : מסלול וטווחי תנועה מוגבלים על ידי הדפוס המקובע של המכשיר , הפעלה קבוצות שרירים ספציפיות והפעלה מינימלית של השרירים המייצבים! אם המטרה שלכם הינה לעבוד על שריר ספציפי- לכו על זה! אם אתם מחפשים אימון פונקצוינלי יותר, המפעיל ומחזק את שרירי הליבה , משפר את הגמישות, את הקואורדינציה  ואת היציבה ומגדיל את טווחי התנועה  תוך כדי שריפת קלוריות ובניית מסת שריר  הכניסו לשיגרת האימונים שלכם שימוש באביזרים פונקציונלים כגון:משקולות חופשיים ,קטלבלס, משטחים לא יציבים ( בוסו ,ג'אמפר,פיתות ), פיטבול, טי אר אקס וגומיות והתחילו למקסם את השימוש בכלי  החשוב ביותר בארסנל שלכם : גופכם! האימון כנגד משקל הגוף,עם או בלי אביזרים,  הפך למגמה הזוכה להמון הערכה בעולם בשנים האחרונות וזאת בזכות הגישה ההוליסטית למושג הכושר.

 

5.שנה את רוטינת האימון שלך כל פרק זמן מסוים

 

הבסיס לאמירה זו הינו דיי פשוט : גוף האדם  שואף באופן תמידי להגיע להומאוסטזה ולכן, מכח ההיסתגלות , עוצמת התגובה לאותם גירויים תלך ותפחת לאחר תקופה מסוימת.

אם החיים שלך חסרי פעילות גופנית לחלוטין כל דבר שתתחיל בו יגרום לתגובה מסוימת של גופך ,אפילו שמדובר בפעילות מתונה. אם אתה מתאמן במשקולות ותתחיל לעלות את משקלן , גופך יבנה מסת שריר כדי להתמודד עם העומסים החדשים. אם תקצר את זמני המנוחה בין הסטים(באימון מחזורי) או  תעלה את עוצמת האימון  , תשנה את השיטה או תאתגר את הגוף באמצעות תרגיל מורכב או יחודי - גופך יגיב, הוא ישתמש במאגרים הקיימים שלו כדי להסתגל ( ישרוף שומן) או יבנה מאגרים חדשים ( מסת שריר)  והביטוי לכך  הוא למעשה  מטרת האימון שלך : שינוי!

כל כמה זמן מומלץ לשנות את תוכנית האימונים? זה כמובן תלוי גם בהרכב הגנטי של כל מתאמן וגם באופי האימון . ההמלצה הכללית הינה של 4-6 שבועות.

איך משנים את הרוטינה מבלי לנסות להמציא את הגלגל - עלה את הקצב , עלה את משקל המשקולות, בצע וריאציות עם דרגת קושי גבוהה יותר של התרגילים האהובים עליך, שלב בין שני תרגילים או יותר שאתה מכיר ואוהב לעשות , בקיצור תהיה יצירתי ותן לגופך כל פעם משימה חדשה! בסופו של דבר הוא יסתגל, אז תמשיך ותאתגר אותו!

 

לסיכום, גם אם אתם מאוד אוהבים את אימון הכושר שלכם, תמיד ניתן  להוסיף משהו קטן שיקח אותכם צד אחד קדימה !

הערה: התוכניות בנויות למתאמנים  עם מצב בריאותי תקין בלבד! טרם תחילת כל תוכנית אימונים יש להיוועץ ברופא ומאמן כושר מוסמך.

נועם שימלר הינו מאמן כושר אישי

נועם שימלר הינו מאמן כושר אישי המתמחה באימון אישי אחד על אחד ובאימון קבוצות קטנות באמצעות שיטת אימון ייחודית ומוצר כושר מהפכני בשם TRX 054-4922622 http://www.personal-trainer.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב