דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האקדמיה מחזקת את הזהות היהודית מאת דוקטור יחיאל שבי 

מאת    [ 28/10/2010 ]

מילים במאמר: 345   [ נצפה 1797 פעמים ]

"הלימודים באוניברסיטה יכולים להביא את מיטב הנוער לידי כפירה, שמאלנות, חוסר צניעות, רווקות מאוחרת ואימהות חד הורית". כך טוענים רבנים בקרב הציונות הדתית. לדבריהם, כשמתחכמים מדי מאבדים את הטבעיות, את הקשר לזהות הדתית ונטמעים בחברה הכללית.

החברה בישראל של המאה ה- 21 היא אמנם חומרנית ומקדשת את הצלחת היחיד, אך הרבה יותר סובלנית, פחות קיצונית, רוחנית מאד. חילוניים רבים לא יאכלו חזיר אך ינשנשו פירות ים, יאזינו לשיעורים על פרשת שבוע בבתי קפה חילונים, יקעקעו בבשרם את הכתובת: "שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד", ויפזזו בעוז, גברים ונשים בערבוביה אחת, קולנית וצמאה לזהות "מי שמאמין לא מפחד!".

אין לשער כיצד הייתה נראית היום היהדות ללא הלמדנות ומה היה סופה באם הייתה מתבססת על הקרבת קורבנות בלבד. היהדות הייתה מאז ומעולם בית גידול לפורצי דרך, לכאלה שסחבו על גבם את המטען הרוחני, אך לא הסתגרו בד' אמותיו של בית המדרש: "טוב תלמוד תורה עם דרך ארץ, שיגיעת שניכם משכחת עוון".

האקדמיה מפרה את הסטודנטים הדתיים. אם הצבא היה כור ההיתוך החברתי שלהם, הרי שהאוניברסיטה היא כור ההיתוך שלהם לקראת חיי המעשה. היא חושפת אותם לעוד שכבות ואולי מנערת אותם מן האליטיזם הבדלני, כשהם מבינים שהאיכות, העומק והמשמעות לא מצויים רק בתרמיל שלהם.

לציבור הדתי יש מה להפסיד מן ההסתגרות. לא בכדי נאמר "חכמה בגויים תאמין", משמע, אל תדיר רגלך מן החכמה הכללית. רבים מדברי החכמה בספרי משלי, קהלת, מסכת אבות, הגמרא וכתבי הפוסקים שאובים מחכמי אנוש. גדולי התנאים, האמוראים והראשונים התערו בסביבתם והיו חלק ממנה - מה אנחנו כי נהיה שונים מהם?

מה שמנחה את אותם רבנים מעבר לדאגתם הכנה, היא קטנות האמונה שלהם, חוסר יכולתם להתמודד עם אתגרי המודרנה, החשש שלהם מהרבנים החרדים, ומעל לכל, כנראה, התחושה שתורתם אינה שלמה. הערגה שלהם להתנהג כפי ש"יהודי טוב" מתנהג, כפי שחרדי מתנהג, מעבירה אותם על דתם.

הדבר הקל ביותר הוא להסתגר, להתבדל, להתחפר. במקום זאת יש להתחבר, לחבר, לקרב ולהתקרב. ומי לנו גדול מהרב קוק שדבריו כה מתאימים לצורך בחיבור לציבור הכללי, חלילה מהתנתקות הימנו: "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב