דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קורבן עבירת מין? מגיע לך פיצוי כספי! 

מאת    [ 29/05/2007 ]

מילים במאמר: 782   [ נצפה 2961 פעמים ]

הגיעה העת להפוך את היוצרות כך שקורבנות תקיפה מינית יזכו לפיצוי הולם על סבלן. עברייני המין ידעו ויראו כי הם ישלמו בגדול על תוקפנותם.

עברות המין שהן מן הבזויות והחמורות ביותר בספר החוקים עדיין שכיחות בארצנו. מדי יום במחשכים, בדרך כלל בחדרי חדרים, חוות נשים נערות ולעתים אף ילדים וילדות רגעים קשים שעתידים להיות צרובים במוחן שנים רבות וללוות אותן בהמשך חייהן. במיוחד נכונים הדברים כאשר מדובר בפגיעה מינית בנערות וילדות, כאשר אלו אינן יכולות להתמודד עם החוויה הקשה והטראומתית שחוו.

מימדי תופעת ההתעללות המינית והניצול המיני חייבים להדאיג כל אדם בחברה מתוקנת ולהדיר שינה מעיניו. אכן, בשנים האחרונות אנו עדים להחמרה בעונשים המוטלים על עברייני מין, שינויי חקיקה שהוכנסו בחוקים השונים והתייחסות החברה לעברייני מין כאנשים בזויים הינם ברוכים, ואולם, שאלת הפיצוי הכספי ההולם אינה מקבלת את מיקומה הראוי בשיח הציבורי.

לדעתנו, היה ויחויבו עברייני המין בפיצוי כספי גבוה לטובת קורבנותיהן יהווה הדבר חיזוק משמעותי להגנתן של קורבנות עבירות המין.

באותה עת שעבריין מין פוטנציאלי ידע שהיה ויבצע את זממו הוא עלול להפסיד את ביתו ורכושו כפיצוי לקורבן העבירה אותה השאיר לאנחותיה הרי שיחשוב פעם נוספת , לאו דווקא יחשוב על הקורבן, כי אם יחשוב על כיסו. החשש והפחד שמה יד הדין תוציא מכיסו, כל מה שיש לו, עשוי לשתק אותו ולצנן את יצרו כך שימנע אסון נוסף בשרשרת תקיפות המין שאין לה קץ.

הפיצוי הכספי הכבד יש בו להעביר מסר חד וברור - עברייני המין ישלמו וישלמו בגדול. שידע עבריין המין מבעוד מועד כי תאוותו עלולה לסכן לא רק את חרותו אלא גם את התלויים אשר יהיו חשופים לתביעה ממונית כבדה שיכול ותנחת על ראשם, אולי, אז תצוף בקרבו של עבריין המין התובנה שזה באמת לא כדאי.

כעורך דין שמומחיותו בין השאר בתחום הפלילי רואה אני את קורבנות עבירות המין שצריכות להעיד במשפטם של תוקפיהן המדובר בסיטואציה קשה שמוגדרת לעתים במידה מסויימת של צדק, כאונס נוסף.

לאחר שאותה מתלוננת שהינה קורבן עבירת מין אוזרת כוח ומוסרת תלונה, עונה על שאלות קשות, ואף צריכה במקרים רבים להעיד בפני שופט ולגולל לפרטי פרטים את אותם רגעים שהיתה רוצה לשכוח הרי שבסיכומו של המשפט היא נשארת לאנחותיה ולכל היותר השיגה הישג שמשמעו כליאתו של התוקף, אך מה יהא עליה?.

הפיצוי במסגרת ההליך הפלילי אינו מספק שכן הינו תוצר לוואי של הענישה ואולם בתביעה אזרחית נזיקית קורבן העבירה תזכה לפיצוי גבוה משמעותית עבור סבלה ונזקיה.
לצערנו, הפיצוי אותו פוסק בית המשפט לטובת הקרבן במסגרת ההליך הפלילי הינו נמוך ומגיע לכל היותר לכמה עשרות אלפי שקלים, סכום זה הינו לעג לרש ואינו במקומו.
במקרים רבים הסכומים שנפסקים בגין מעשים מגונים בקטינה הינם סכומים מגוחכים של כ-1000 או 2000 ?, ממש עלבון למערכת כולה. יש לעשות מעשה ולהפוך סדרי בראשית, אמרו מהיום: "קרבן העבירה, הנפגעת היא התובעת" היא זו שתהא בקדמת הבמה, על צרכיה ידברו ועל נזקיה הנוכחיים והעתידיים ייסוב המשפט.

הצלקות אמנם לא ייעלמו ואולם, פיצוי הולם טיפול מתאים תוך ידיעה כי צדק נעשה יכולים להביא לריפוי מסוים ולשמש אמצעי להתגבר על החוויות הטראומתיות שהשאיר אותו תוקף בנפשה ובגופה.
המהפך שבו, בתביעה אזרחית, נזיקית ימצא את עצמו התוקף, מותקף על ידי קורבנו כאשר הקרבן באה עימו חשבון ודורשת את כספו שלו. כפי שהתוקף פגע בגופה ובנפשה שהם רק שלה, כך יילקח ממנו לטובתה כספו שלו כדי לממן לה פסיכולוג, סקסולוג, טיפולים וכיוצב'.

יש לפעול לאלתר כנגד עברייני המין . המדובר במכת מדינה שיש בה לשרוף כל חלקה טובה. נשים רבות שחוו תקיפה מינית בילדותן , ובנערותן ואף בבחרותן איבדו משמחת החיים שלהם ומשהו נסדק בהן . לעתים חולפות להן שנים רבות רק כדי שיוכלו להבין את עוצמת הפגיעה הקשה והיקפה, לכן חובה לעשות מעשה ולהגן עליהן. חובה לעמוד לימינן להודיע בריש גלי לתוקף הנפשע כי הגיעה עת להיפרע ממנו וכי עליו לשלם במטבע קשה על מעשיו.
ככל שהדין יקבע פיצוי גבוה יותר לטובת קרבנות המין מתוקפיהן יצור הדין מעטה והגנה לנשים בכלל, שכן עברייני המין הינם בשר ודם ככולנו, אמנם אינם חסים הם על קורבנותיהם אך חסים הם גם חסים על כספם שלהם ועל רכושם.

שוו בנפשכם מצב בו הינכם יודעים שפעולה מסוימת שתבצעו עבור הנאה רגעית תגרום לאבדן קשה מנשוא של רכושכם, לא הייתם חושבים פעמיים? משחר ההיסטוריה נכתב על מעמדה של הסנקציה הפלילית והעונש כגורם מרתיע המניע את ההתנהגות האנושית ומכוון אותה.
ברם, אין בסנקציה העונשית די, יש להשית פיצוי כספי כבד על עברייני מין לטובת קורבנותיהם.

השינוי המיוחל יסייע לנשים שחוו ארועים טראומתיים להשתחרר מחלק ממצוקותיהן ויוכל להביא מזור לכאבן. הפיצוי הכספי יהווה עבורן קרן אור שנושאת בתוכה אמירה כי לא נפל כל אשם בהן, נהפוך הוא האשם הוא התוקף והן זוכות להכרה ולהתייחסות במרכז הבמה כמי שהן בנותינו, נשותינו ואימותינו.

פסק דין הפוסק סכום נכבד לקורבן עבירת המין מחזיק בתוכו גם אמירה חברתית נוקבת שמשמעה כי החברה ומערכת המשפט מכירות בסבלן ובנזקיהן של קורבנות עבירות המין ואמירה חדה וברורה לעברייני המין "ראו הוזהרתם"!

האמור ברשימה זו מתייחס לשני המינים כאחד , אם כי מן המפורסמות הוא שרובן המכריע של עבירות המין מכוונות כנגד הנשים בלבד.
עו"ד אלון רום הנו מייסד המשרד "משרד עורכי דין- אלון רום,הרניק,גלעדי" והוא נמנה על בחירי הפרקליטים במדינת ישראל.
עו"ד רום הנו מומחה בתחום המשפט הפלילי והמנהלי , ניהל מאות תיקים ומביא עימו נסיון משפטי ומקצועי עשיר במשך שנים רבות.
מאחריו הצלחות רבות ותקדימים שיצר בשדה המשפט חלקם בפרשות שהתפרסמו והפכו לנקודות ציון במשפט הישראלי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב