דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קשיי גבייה 

מאת    [ 14/09/2005 ]

מילים במאמר: 695   [ נצפה 7141 פעמים ]

במצב הכלכלי הקשה נתקלים עסקים וחברות רבים בקשיים בגביית חובות. חוץ מהעובדה שהלקוחות לא ששים לשלם, הקשיים עלולים להיווצר גם בשל העדר מען ידוע של הלקוח, סכומי חוב נמוכים יחסית לכל לקוח (עשרות ומאות שקלים בודדים) או העדר מנגנון גבייה מסודר.

כל אלו יכולים להסתכם בסכום מכובד, שעשוי להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים ולעיתים אף למעלה מכך. ייתכן שאותה תופעה מתרחשת בחברתכם עם המחאות שסורבו.

בכל המקרים יש פתרון. בכל מקרה, מומלץ לפעול כמה שיותר מהר לפני שהחובות יתיישנו ואתם לא תוכלו לפעול יותר לגבייתם.

אורך נשימה

של עשרות או מאות אלפי שקלים. בתקופה האחרונה גילו תאגידי ענק שבארכיוניהם הצטברו מאות ואלפי חשבונות לא משולמים. הסיבה לכך היתה בדרך כלל פשוטה: בזמן הגאות הכלכלית לא היתה (או נראה היה שלא היתה) כדאיות כלכלית בגביית אותם חובות. כך למשל עד לפני שנה חוב בן 50 או 100 שקל לא היה מדיר שינה מעיניכם. בזמננו אנו, כמה מאות או אלפי חובות כאלה והאופן בו תטפלו בגבייתם הוא שעשוי לתת את "אורך הנשימה" הנדרש כדי לעבור גם את ה"גשר" הזה.

את הפתרון עשויים לספק לכם עורכי-הדין אם תשכילו להגיע עמם להסדר הנכון. גם כאשר המדובר בחשבונות עסקה בלתי משולמים וגם כשמדובר בצ'קים חוזרים

כדאי לרכז את כל התיקים המצויים ברשותכם (שטרם חלה לגביהם התיישנות המתבטאת בד"כ בפרק זמן בן 7 שנים ממועד דרישת התשלום או הספקת הטובין). עם עורכי הדין כדאי יהיה לסכם הסדר של תשלום על בסיס גבייה בלבד. קרי: לא גבית - לא קיבלת. המשמעות עבור החברה היא שלא תיאלצו להוציא סכומים מכיסכם ושכר הטרחה שישולם - יהיה רק מתוך סכומים שיגבו עבורכם ורק בתנאי שאכן ייגבו.

מה העלויות

מה העלויות בכל זאת? אם תגיעו להסדר המתאים עם עו"ד כל שתידרשו לשלם מכיסכם (או מכיס החברה) הוא את עלות משלוח מכתבי ההתראה בדואר רשום (אם המדובר בחשבונות עיסקה שלא שולמו) או את אגרת בית-המשפט אם מדובר בצ'קים שחזרו (כ-152 שקל כשסכום זה מתווסף לחוב החייב בנוסף לסכום הצ'ק, שכ"ט עו"ד והפרשי ריבית והצמדה). הניסיון מלמד כי בד"כ די במשלוח מכתבי התראה כדי להביא לשיעור גבייה מסוים שיצדיק את המאמץ.

אם תרצו להמשיך את הליכי הגבייה כלפי הלקוחות שלא נענו למכתבי ההתראה, תוכלו לסכם עם עו"ד הסדר דומה לגבי תביעות משפטיות. כך יועבר הטיפול בלקוחות, שלא נענו למכתבי ההתראה, לערכאות. עבורכם יהיה הדבר כרוך בעלות של כ-250 שקל ללקוח (כשמדובר בסכומים נמוכים). אם תחליטו שהדבר אינו כדאי תוכלו להסתפק בגבייה החלקית שתבוצע על-פי מכתבי ההתראה.

אגב, גם אותם חייבים שלא נענו למכתבי ההתראה נוהגים בדרך לשלם במהירות את חובם והוצאות המשפט עם הגשת תביעה. הדבר לא נובע בהכרח מרצונם הטוב (שהרי לו זה היה העניין הרי ממילא היו נענים למכתב ההתראה) אלא מחוסר הכדאיות שבהעמדת עו"ד לטיפול בסכום תביעה נמוך כל-כך (במקרה כזה יידרשו הם, בניגוד לחברתכם, לשלם שכ"ט מלא שסביר להניח שיהא גבוה מסכום החוב עצמו).

המסקנה: כדאי יהיה לעשות במהירות האפשרית סדר באי-הסדר, לאבק את התיקים הישנים ולהעבירם לטיפול משפטי ללא דיחוי. היתרון שבהליכים כאמור, מלבד עלותם הנמוכה יחסית והתמורה הפוטנציאלית, הוא המהירות הגבוהה בה הם מתבצעים (כשהם מבוצעים כראוי). משרד עורכי-דין יעיל ומאורגן אמור להיות מסוגל לשגר את מכתבי ההתראה הנדרשים על-ידכם בתוך ימים ספורים (גם אם מדובר על כמה אלפים). משרדים מסוימים (בדרך כלל כאלה העוסקים בכמויות גדולות של חייבים) גם עושים שימוש בשוברי תשלום של רשות הדואר - דבר המקל על החייבים-הלקוחות תוך שהוא מאפשר להם לשלם את חובם בכל אחד מסניפי הדואר ומגדיל את שיעורי הגבייה.

ימים ספורים לאחר משלוח המכתבים סביר להניח שתתחילו לראות תוצאות - בין על-ידי הפקדות החייבים ובין על-ידי פנייה שלהם לקבלת מידע נוסף.

גם אם המדובר במען לא ידוע של לקוחות, במקרים רבים יוכל משרד עורכי-הדין לאתר עבורכם את המען העדכני לשם משלוח המכתבים ויחסוך לכם את הטרחה.

לבסוף, אם נכנסתם באחרונה לתפקיד ניהולי בחברה, מומלץ לבדוק אם קודמיכם בתפקיד "קברו" חיובי לקוחות בסכומים "נמוכים". ייתכן שתוכלו להשיב את אותם חיובים ל"חיים" במאמץ מינימלי ולהשיג מקור הכנסות נוסף שלא חשבתם שעומד לכם. הדבר משמעותי במיוחד בחברות/עסקים רבי לקוחות כאשר העסקה הממוצעת היא בסכום נמוך יחסית.

נקודת המוצא היא שבמקרים שכאלה אין כמעט מה להפסיד (למעט אולי עלות הבולים) אבל ייתכן שיש הרבה מה להרוויח. בתאגידים גדולים מדובר בסכומים העשויים להסתכם בעשרות ומאות אלפי שקלים בחודש.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב