דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין 

מאת    [ 21/10/2010 ]

מילים במאמר: 751   [ נצפה 3173 פעמים ]

מעוניין לשמש כבורר? עורכי דין המבקשים לשמש כבוררים, יפנו אל וועדת אישור בוררים של המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין. מה תפקידו של המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין ומהם תנאי הכשירות לשמש כבורר?

המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין בישראל, הוקם בינואר 2009 ותפקידו המרכזי הוא קביעת זכאותם של עורכי דין לשמש כבוררים.

מהו הליך הבוררות? בוררות היא שיטה ליישוב סכסוכים המחליפה למעשה את ההליך המשפטי בבתי המשפט. במסגרת הבוררות, בוחרים הצדדים את זהותו של הבורר, אשר יכריע בסכסוך שביניהם. פסק הבורר מחייב את הצדדים אך הם יכולים לערער עליו או להגיש בקשה לבטלו, בנסיבות הקבועות בחוק הבוררות.

בוררים אינם חייבים להיות עורכי דין, אך היות שפסק הבורר מחייב את הצדדים, כדאי לפנות אל עורכי דין המשמשים כבוררים, לפתרון סכסוכים. הבורר אמנם אינו חייב להיות עורך דין בהכשרתו, אך מוכרח הוא להכיר היטב את נושא הבוררות, על מנת שיוכל להכריע בסכסוך.

עורכי דין המבקשים להיות בוררים, צריכים להגיש מועמדותם אל המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין, כאשר תנאי הזכאות קבועים בסעיף 14 לתקנון המוסד. עורכי דין העומדים בתנאי הזכאות, נרשמים במאגר הבוררים של המוסד לבוררות.

על הליך הבוררות

הליכי הבוררות, כמו גם הליכי הגישור, נועדו להוות פיתרון חלופי לפתרון סכסוכים, למערכת בתי המשפט. להליך בוררות יתרונות רבים והראשי שבהם הוא הפוטנציאל לסיום הסכסוך, יהיה תוכנו אשר יהיה, באופן מהיר ויעיל, תוך חיסכון בזמן ובעלויות כספיות לשני הצדדים.

כאשר התביעה מתנהלת בבית המשפט, כפופים הצדדים ללוח הזמנים העמוס של השופט, כך שבדרך כלל, ימתינו זמן רב עד לקביעת הדיון הראשן ולאחר מכן, ייאלצו להמתין פרקי זמן ארוכים, להמשך הדיונים.

יתרון נוסף וחשוב הוא היכולת לבחור את זהותו של האדם אשר יכריע בסכסוך. למותר לציין כי אפשרות זו איננה קיימת בבתי המשפט, שכן הצדדים אינם יכולים לבחור איזה שופט ימונה לדון בתיק.

כאשר מתגלע סכסוך כלשהו, וודאי אם המדובר בסכסוך עסקי, יש לו השלכה גדולה על הצדדים, במיוחד מהפן הכלכלי. הצורך לפתור את המחלוקת בהקדם וללא הליך ארוך בבתי המשפט, היא זו שמובילה את הצדדים להליך בוררות אצל עורכי דין.

במקרים רבים, הפנייה לבורר נעשית על פי הסכם בוררות עליו חתמו הצדדים מבעוד מועד. לרוב, גם זהותו של הבורר נקבעת בהסכם, כך שבעת שנולדה המחלוקת בין הצדדים, פונים הם לבורר המוסכם, לתחילת הליך בוררות.

במקרים אחרים, יכול בית המשפט ביוזמתו להפנות את הצדדים, בהסכמתם אל הליך בוררות.

כך או כך, כאשר מתקבל פסק הבורר, יש להגישו לאישור בית המשפט. צד לבוררות המבקש לערער על פסק הבורר או לבטלו, יעשה זאת על פי הוראות הסכם הבוררות וחוק הבוררות.

כשירות לשמש כבורר

עורכי דין המבקשים להיות בוררים, צריכים לעמוד בתנאי הכשירות המופיעים בסעיף 14 לתקנון המוסד לבוררות. עורכי דין מתאימים יגישו את מועמדותם לוועדה לאישור בוררים ולכשבקשתם תתקבל, יתווספו אל מאגר הבוררים של המוסד.

הגשת מועמדות לשמש כבורר, דורשת את היותו של המועמד חבר לשכת עורכי הדין, אשר עסק במשך 5 שנים לפחות באחד מאלו: עריכת דין, שפיטה או תפקיד משפטי אחר בשירות המדינה או בהוראת משפטים באוניברסיטה או מכללה למשפטים.

אלו הם תנאי הכשירות של עורכי דין בישראל לשמש כבוררים בערכאה ראשונה. לעומת זאת, עורכי דין אשר רשאים לשמש כבוררים בערכאת ערעור, הם אלו אשר שימשו כבוררים במסגרת המוסד לבוררות, תקופה של חמש שנים ומילאו תפקיד שפיטה באחד מבתי המשפט בישראל.

עורכי דין כבוררים - היתרונות

בפתחם של דברים, צוין כי הבורר אינו חייב להיות עורך דין והצדדים לסכסוך יכולים לפנות לכל אדם, אשר ימונה לבורר על ידם. אולם, בשל העובדה כי פסק הבורר הוא מחייב ועל הצדדים לקיים את החלטותיו של הבורר, ישנם יתרונות מהותיים לפנייה אל עורכי דין בוררים:

 

1. בקיאות בחוק ומשפט : הבורר איננו מוכרח לפסוק על פי סדרי הדין הנהוגים בהליך המשפטי  אלא רשאי הוא להכריע בסכסוך, על פי שיקול דעתו. אולם, אין ספק כי יישוב הסכסוך באופן יעיל והוגן, דורש הבנה בענייני חוק ומשפט. במובן זה, משרד עורכי דין המשמשים כבוררים,יכולים להוביל לסיומו של הסכסוך בצורה הטובה ביותר.

2. כישורים מתאימים : עורכי דין הם בעלי הכישורים המתאימים להכריע בסכסוכים, שהרי הם מכירים היטב את טיבו של הסכסוך המשפטי, מכל צדדיו. עורך הדין אשר מייצג לקוחות בהליכים משפטיים שונים, מכיר את הטיעונים לכאן ולכאן ויודע למצוא את הפיתרון הראוי לסכסוך.

3. פיקוח : עורכי דין בישראל מתמנים לבוררים על פי הקריטריונים הקבועים בתקנון המוסד לבוררות, כאשר הם נתונים לפיקוחה של ועדת הביקורת של המוסד. עובדה זו, יש בה בכדי לתת תחושת ביטחון בפנייה אל משרד עורכי דין שישמשו כבוררים.

המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין קובע את זכאותם של עורכי דין לשמש כבוררים, כאשר תנאי הזכאות מופיעים בסעיף 14 לתקנון המוסד. יתרונו הגדול של הליך הבוררות הוא בפתרון סכסוכים באופן מהיר ויעיל, כאשר פסק הבורר מחייב את הצדדים והם אינם יכולים לסטות מן האמור בו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב