דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם כדאי לעשות עסקים עם בני המשפחה? 

מאת    [ 20/10/2010 ]

מילים במאמר: 510   [ נצפה 2811 פעמים ]

 

נהוג לומר כי אימפריות נופלות רק כתוצאה מבעיות מבית. לאחרונה אנו עדים בעיקר באמצעות התקשורת למתיחות הגוברת במשפחת בירן בין האב המייסד לבנו. עפ"י הפרסומים הבן יפתח המחזיק ב 20% מהאימפריה המשפחתית רוצה למכור לאב את חלקו או לקבל תמורת מניותיו נכסים שווי ערך

 

חשוב לזכור כי יפתח לא מעורב בעסקיי המשפחה וקיבל במתנה את מניות האימפריה מאביו, כמו שאר אחיו.

כמו בכל מחלוקת, יש לכל אחד מהצדדים את סיבותיו והסבריו למצב. האחד מאשים את השני בחסר הערכה, חוסר בשיתוף, חציית גבולות וכו'.

מה עושים במצב כזה?

ראשית, יש לזכור כי, טבעו של המוח האנושי בעת כעס, סכסוך, טינה ומשבר, הוא לחפש נסיבות, מקרים, התנהגויות פסולות אצל האחר שיצדיקו את כעסנו והרגשתנו כלפיו. המוח מנסה להסביר את הרגש השלילי שנוצר אצלנו כלפי הצד השני והוא עושה את זה מצוין.

זה פועל עד כדי כך טוב שלרוב אנו רואים רק את החסרונות אצל הצד השני ולא מסוגלים לראות את הטוב. גם אם מדובר בבשר מבשרינו אנו מסוגלים להפוך אהבה לשנאה גדולה.

 

במצב כזה אף אחד לא יכול לשכנע אותנו כי אנו טועים בהרגשתנו, נהפוך הוא.

כל היועצים שנספר להם את גרסתנו יתמכו בנו ויחזקו עוד יותר את הרגשתנו היות והם שומעים רק את נסיבות הסיפור דרך עיניים בלתי אובייקטיביות, שלנו, עקב הרגש השלילי שצף כל הנסיבות משופצות באופן בלתי נשלט לכאלה שמעמידות את הצד השני ככופר גדול.

שנית, כאשר מדובר בעסק משפחתי הדברים באים לידי ביטוי קיצוני עוד יותר היות ומדובר ברגשות שנצטברו במשך שנים ארוכות. הכל מתפוצץ, לכאורה, ביום אחד ובד"כ בלי כל יכולת שליטה ויש לא מעט משפחות שהתפרקו כתוצאה מעסקים משותפים.

בעולם העסקי אומרים כי אסור לעבוד עם בני  משפחה.

מי שחווה על בשרו חוויה עסקית לא חיובית עם בן משפחה, בוודאי מאמץ בחיוב אמרה זו, אך מי שחיי בעולם העסקים ונתקל באנשי עסקים, מנהלים, עובדים לא אמינים אומר ההפך ומייחל לבן משפחה קרוב ואמין שישמור לו על האינטרסים.

אני בטוח שאין אף אחד רע בסכסוך הזה במשפחת בירן, אני בטוח במאת האחוזים כי כל הצדדים צודקים וכל הצדדים רוצים בסופו של דבר את טובת המשפחה והעסק.

הפתרון המומלץ במקרים כאלה הוא לחזור למקורות הראשוניים, לבסיס ולמכנה המשותף הנמוך ביותר שעליו ניתן להסכים. רק ממנו ניתן לצמוח בחזרה כלפי מעלה. יש להסיר את החליפות, להתנתק מעורכי הדין, יועצי התקשורת וכל השאר ולהתכנס כמשפחה עם יועץ אובייקטיבי, אשר מוזמן מטעם הצדדים ולא מייצג אינטרסים של אחד מהם.

 

 

כאשר אני נקרא ליישוב מחלוקת עסקית, במיוחד כאשר מעורבים בה בני משפחה, אני נוהג להפריד את הסכסוך לשניים: הפן העסקי הטהור, והפן הרגשי.

תחילה אני מנסה לברר היכן, מבחינה רגשית, ממוקמת המחלוקת ועל מה היא מבוססת.   בד"כ דרושה חזרה  לליבה המשפחתית, בעיקר לעקרונות משפחתיים בסיסיים כגון: אהבה, כבוד הדדי, הערכה, שיתוף, אמפתיה, עזרה הדדית וכיוצ"ב.

כאשר המשפחה תוכל להסכים על קודים התנהגותיים שמקובלים עליה, לרבות התנהלות בין כל אחד ואחד, מתוך אהבה כנה, דאגה, אכפתיות, שיתוף - אזי גם הבעיות העסקיות יפתרו מעליהן, מחלוקות עסקיות הן תרוץ טוב ליחסים עכורים באימפריות משפחתיות.

כאשר מנהלים עסק עם שותף בכלל, ועם בן משפחה בפרט, מומלץ להקפיד תמיד על עריכת חוזה ברור ומפורט אודות הגדרת מערכות היחסים, קביעת חלוקת תפקידים וכו',

זכרו, השליטה היא ברתימה לא בהובלה.

 

עורך דין ליאור כספי - עושה שלום עסקי!
תל אביב, רח' נחל איילון 37
טלפון 074-7121212 פקס 03-6875197




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב