דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדיקת פוליגרף בבתי המשפט 

מאת    [ 14/09/2005 ]

מילים במאמר: 914   [ נצפה 7326 פעמים ]

מבוטח בחברת ביטוח עלול להתקל בדרישה מצד החברה לעמוד לבדיקת פוליגרף. במקרה כזה יתבקש לחתום על הסכם לבדיקה ויתחייב שהממצאים יהוו ראיה בבית משפט. כשהפוליגרף מכריע את המשפט - כתבה שלישית בסדרה/

מקרה הביטוח התרחש. המבוטח עומד בפני נזקיו ומבקש מחברת הביטוח לשלם תגמולי הביטוח בהתאם לפוליסה. במקרים רבים תבקש חברת הביטוח מהמבוטח להעמיד עצמו לבדיקת פוליגרף. במקרה כזה תציג המבטחת בפניו "הסכם לבדיקת פוליגרף" עליו יתבקש לחתום. ההסכם יכלול בדרך כלל הסכמה, כי ממצאי הבדיקה יהוו ראיה מכרעת בבית-המשפט. כלומר, ממצאי הפוליגרף יכריעו את גורל התביעה.

מה היא בדיקת הפוליגרף

מכשיר פוליגרף ("מכונת אמת") מוגדר כמכשיר אלקטרוני ו/או מכני המודד ורושם סימולטנית פעילות פסיכופזיולוגית בשלושה ערוצים לפחות. ביניהם ערוץ למדידה ורישום של פעילות קרדיו וסקולרית, ערוץ למדידת פעילות מערכת הנשימה וערוץ למדידת הפעילות החשמלית של העור.

בדיקת פוליגרף הינה בדיקה המיועדת להעריך את אמיתות תשובותיו ואימרותיו של הנבדק. בזמן אמירת שקר מגלה בדרך כלל הנבדק סימנים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים ידועים מראש. על הסימנים הפיזיולוגיים ניתן למנות, נשימה ודופק מואצים, הזעה מוגברת וכו'. הבעיה: סימנים פיזיולוגיים שכאלה עשויים להגרם אף בשל סיבות נוספות כגון התרגשות מכל סיבה שהיא, נטילת תרופות או מחלה.

אמינות בדיקת הפוליגרף שנויה במחלוקת. יש הגורסים כי הבדיקה אמינה עד מאוד (אם כי לא לחלוטין) ויש הסוברים כי היא אינה הרבה מעבר להימור מושכל וממצאיה מוטעים במקרים רבים. זאת אף הסיבה שלמעט מקרים חריגים לא מתקבלת בדיקת הפוליגרף כראיה בבית-המשפט.

משמעות הבדיקה

במשפט אזרחי מוקנה לבדיקת הפוליגרף תוקף מחייב רק כאשר הסכימו על כך הצדדים. הסכם הפוליגרף נועד לתעד הסכמת הצדדים ולהכשיר את בדיקת הפוליגרף בפני בית-המשפט. כאשר הסכימו הצדדים כי ממצאי הבדיקה יהוו ראיה מכרעת הרי הסכימו למעשה כי תביעת תגמולי הביטוח תעמוד על ממצאי הבדיקה בלבד. נמצא המבוטח דובר אמת - ייקבל תגמולי הביטוח, נמצא הוא דובר שקר - לא ייקבלם.

לאחר שחתם המבוטח על הסכמתו להבדק בפוליגרף ועל כך שממצאי הבדיקה יהוו ראיה מכרעת, יקשה עליו בהמשך להתנער מהסכמה זו במידה וממצאי הבדיקה לא יישאו חן בעיניו מסיבה זו או אחרת.

הסמכות לדרוש בדיקת פוליגרף

העובדה הפשוטה היא שלחברת הביטוח אין כל סמכות לדרוש מהמבוטח להבדק בפוליגרף. לעריכת בדיקה כאמור נזקקת חברת הביטוח להסכמת המבוטח. הסכמה זו מושגת בדרך כלל משילוב של מספר גורמים:

1. חברת הביטוח מודיעה למבוטח, מפורשות או במשתמע, כי אי-הסכמתו לעריכת הבדיקה תעכב או תמנע קבלת תגמולי הביטוח.

2. חברת הביטוח מודיעה למבוטח, מפורשות או במשתמע, כי הסכמתו לעריכת הבדיקה תזרז קבלת תגמולי הביטוח.

3. המבוטח סבור כי בהיותו דובר אמת אין לו סיבה להמנע מעריכת הבדיקה.

כיום תמנע חברת הביטוח בדרך כלל משימוש באפשרות הראשונה בשל אי-חוקיותה והעובדה כי הסכמי בדיקה רבים בוטלו על-ידי בתי-המשפט לאחר שחברת הביטוח כפתה על המבוטח, שלא כדין להבדק. עם זאת יתר הגורמים ישחקו בדרך כלל תפקיד מכריע בהחלטת המבוטח להבדק בפוליגרף. יש לציין שוב כי חברת הביטוח אינה רשאית להתנות תשלום תגמולי הביטוח במעבר בדיקת פוליגרף. כמו-כן אין היא רשאית לעכב התשלום בשל אי-מעבר בדיקה שכזאת.

במקרים רבים עלול המבוטח, שהעמיד עצמו מרצון לבדיקת פוליגרף, למצוא, לתדהמתו, כי ממצאי הפוליגרף מעידים על היותו דובר שקר. כאמור, אמינות הבדיקה שנויה במחלוקת ואינה מוחלטת. לפיכך סביר יהיה להניח כי דובר אמת עשוי לעיתים להמצא, במסגרת הבדיקה, דובר שקר - ובכך לאבד את זכאותו לקבלת תגמולי הביטוח.

מכאן שהעובדה כי המבוטח דובר אמת אינה צריכה בהכרח להובילו למסקנה, כי כדאי יהיה לו להעמיד עצמו לבדיקת פוליגרף. ייתכן ובעריכת הבדיקה הינו מסכן לחינם כספי התגמולים המגיעים לו כדין - כלומר, מהמר על כספו שלו! סירוב לעמוד לבדיקת פוליגרף אינה עומדת בסתירה לחובת המבוטח לשתף פעולה עם המבטחת לבירור החבות.

הבדיקה

אם בכל זאת החלטת להעמיד עצמך לבדיקת פוליגרף או שהומלץ לך על ידי עורך-דינך לעשות כן (ייתכן ויומלץ לעשות כן בשל מאזן הסתברויות משפטי לזכיה בתביעה) כדאי לדעת מספר דברים:

בינואר 2000 פורסמו על-ידי איגוד בודקי הפוליגרף בישראל הנחיות מקצועיות מומלצות לבודקי הפוליגרף. זאת מתוך מטרה למסד את הנורמות לפעילות מקצועית בענף. על-פי ההנחיות על בודק הפוליגרף להמנע, בין היתר, מעריכת הבדיקה אם הוא בעל זיקה אישית לנבדק העלולה להשפיע על מהלך הבדיקה או אם קיימת אצלו דעה מגובשת מראש באשר לאמיתות דברי הנבדק.

על הבודק להמנע מעריכת בדיקות ללמעלה מ-4 שונים מאותו יום (או 6 בדיקות ביום באופן חריג). כמו-כן, עליו להמנע מעריכת הבדיקה באם הוא נתון תחת השפעת תרופות, מחלה וכו' או אם ידוע לו כי הנבדק נחקר באינטנסיביות ביום הבדיקה או לא מלאו לו 14 (הסכמת ההורים נדרשת כשגיל הנבדק למטה מ-16). כמו-כן, יש לתת לנבדק התראה על עריכת הבדיקה לפחות 12 שעות לפני עריכתה.

יש לציין כי ההנחיות קובעות, כי למעט הבודק והנבדק (ומתורגמן במקרה הצורך) לא יהא אדם נוסף נוכח במקום הבדיקה (ובמיוחד מזמין הבדיקה או אדם

המקורב לנבדק), החדר צריך להיות חסום בפני גירויים מהחוץ, תהא בו טמפרטורה סבירה והוא יהא נסתר מעיני זרים. חשוב מאוד לציין כי על הבודק לוודא מצבו הגופני והנפשי של הנבדק (הצטננות חריפה, שפעת, כאבים, מוגבלות שכלית, הפרעה נפשית ומוטרדות נפשית, לדוגמא, עלולים לחבל בבדיקה). כל מגבלה רפואית חריגה נוספת שיש חשש להתפרצותה או נראים סימניה במהלך הבדיקה - יש להפסיק הבדיקה לאלתר.

על השאלות להיות מנוסחות בהסכמת הנבדק, כלשונו ובהתאם לרמת הבנתו. על הבודק לנהל רישום מדויק של כל פרטי הבדיקה והנוכחים, הערכים המספריים של המכשיר בכל שלבי הבדיקה ולציין כל תזוזה של הנבדק או הפרעה חיצונית בכל שלב. יצוין כי פורסמו אף כללי אתיקה מקצועית מטעם איגוד בודקי הפוליגרף בישראל, ברוח ההנחיות הנ"ל, המחייבים את חברי האיגוד. בהקשר זה ניתן לציין כי קיים אף בית-דין משמעתי לאיגוד ובפניו מתבררות תלונות נגד חבריו.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב