דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כך מוציאים לאור ספר 

מאת    [ 13/10/2010 ]

מילים במאמר: 2878   [ נצפה 3952 פעמים ]

מורה נבוכים למתכננים להוציא לאור ספר ולמחפשים הוצאת  ספרים

 

כתבה מפורטת זאת תציג בפניכם - החוטאים בכתיבה והחולמים לראות את ספרם על מדפי הספרים - תמונה מלאה ומציאותית באשר למסלול הוצאתו לאור של ספרכם, המוקשים שמוצבים בדרככם וכיצד להיזהר מהם, ואיך  להוציא לאור את ספרכם  בדרך הבטוחה ביותר.

ובכן, סיימתם לכתוב את יצירתכם ואתם מתכננים להוציאה לאור. שיהיה בהצלחה ובשעה טובה, זה מעמד מרגש וחשוב ובוודאי הגשמה של חלום. 

רבות נכתב על "איך מוציאים לאור ספר ואיך בוחרים מוציא לאור או הוצאת ספרים". רבים מכותבי  מאמרים מעין אלה הם בעצמם מו"לים ולכן על פי רוב המידע שהם מעבירים אינו מקיף ובוודאי אינו אובייקטיבי בלשון המעטה.

הרשו לי אם כן לשפוך אור על הנושא באופן האמיתי והאובייקטיבי ביותר.

 

מדי שנה רואים אור בישראל יותר מ-5000 ספרים. אנו עם הספר במובן הגרפומני של המילה. הוצאות הספרים הגדולות אינן מעוניינות  להמר על כספן במימון ספריהם של כותבים שאינם בעלי  שם, ולכן הן דוחות כמעט כל כתב יד שמגיע אליהן ואינן מוכנות להוציאו על חשבונן.

בשל כך נאלצים כותבי הספרים לפנות אל ההוצאות לאור הקטנות יותר המוציאות את הספרים במימון הכותבים ולא במימון של ההוצאה. ומאחר שרוב הסיכויים שרובכם לא תזכו להוציא את ספרם בהוצאה לאור שתיקח על עצמה את מימון ספרכם, הדרך היחידה שעומדת בפניכם היא להוציא את ספרכם במימון שלכם באחת מהוצאות אלה. לכאורה אין בכך שום בעיה ואף סביר הדבר שעבור שירות או מוצר שאתם רוצים להפיק תצטרכו לשלם. אלא שככותבי ספרים נלהבים אינכם מודעים לנתונים רבים ההופכים הוצאה לאור מסוימת לכזאת שרצוי להוציא בה ספר, ואילו הוצאה לאור אחרת לכזאת שיש להימנע מהתקשרות עמה.

 

על פי רוב בעלי הוצאות הספרים יספרו הרים וגבעות ויפזרו הבטחות ובלבד לקבל את כספם של אותם כותבים נלהבים  הכמהים לראות את ספרם על מדפי חנויות הספרים, ולשם כך גם מוכנים לשלם כמעט כל מחיר ובלבד לממש את חלומם. המוציאים לאור מודעים היטב לחולשתם זו של סופרי הביכורים ולנטייתם להאמין לכל מו"ל המגלה עניין בכתב ידם, נותן להם תשובה חיובית ומספר להם את מה שהם רוצים לשמוע.

הוצאות ספרים, במטרה למשוך ולפתות אתכם הכותבים, מעלות לאוויר אתרי אינטרנט אטרקטיביים, פרסומות ופרסומים, כתבות, ומאמרים בפייסבוק ובפורומים  השונים  וסרטוני יוטיוב להאדרת שמם - והכל כדי להוות פתיונות ולמשוך אתכם אליהם, אף שבסופו של דבר אתם עשויים למצוא עצמכם חתומים על חוזה עם מו"ל שאין שום קשר בין הבטחותיו לבין התוצאות בשטח.

 

כמי שמצוי היטב בתחום ההוצאה לאור  מכל זוויותיו (בעצמי עורך שכיר ותיק בהוצאה לאור גדולה וכן כותב שפרסם שני ספרים), ועל מנת לסייע לכם בבחירת ההוצאה לאור הראויה, וכדי לחסוך מכם עגמת נפש, שלא לדבר על תשלום כספים שלא לצורך, או לחלופין תשלומים מופקעים שאין תמורה בצדם, אציג בפניכם רשימת אזהרות חשובות לתשומת לבכם:

 

אל תאמינו לכל מה שהמו"ל אומר לכם

המוציא לאור הנכבד מתפרנס מהכספים שאתם משלמים לו עבור הוצאת  הספר שלכם בבית הוצאותו. לעתים קרובות הוא מעוניין בכספכם יותר מאשר בספר שלכם. לפיכך, בד בבד עם היותכם מוחמאים מהחיזור וממהרים להסיק "היי אני מבוקש", היו ערים לכך שהמטרה העיקרית שעומדת לנגד עיניו של המו"ל היא לסגור עמכם חוזה  ולקבל  את כספכם. לצורך זה הוא בונה מערך אטרקטיבי ומפתה, מדבר במילים יפות ובשפה חלקלקה. הוא בוודאי יציג עצמו כבעל ההוצאה לאור המובילה מסוגה בארץ (אם כך מדוע לא שמעו עליו בחנויות הספרים?), יספר לכם שהוא הטוב ביותר בשבילכם, הוא יספר לכם על ירידים שונים (אך למעשה חסרי חשיבות עבורכם) שבהם הוא משתתף, הוא יבטיח הבטחות לחשיפה בינלאומית (עוד טריק מניפולטיבי להרשים אתכם). יספר לכם על חשיפה גדולה לספרכם ועל מכירות גדולות. יספר לכם שהוא אינו מוציא לאור כל ספר אלא רק ספרים טובים ומשובחים (האומנם?) - יספר הכול - ואתם אל תמהרו להתרשם ואל תאמינו. גשו לחנויות ובדקו מה היא איכות  ספריו הנמצאים על המדפים, ומה אומרים עליהם ועליו המוכרים בחנויות הספרים.

 

זכרו! כאשר אתם קונים מקרר או מכונת כביסה, שלא לדבר על מוצרים יקרים יותר, אתם עורכים סקר שוק, והדבר החשוב ביותר, שואלים חברים וידידים אשר להם ניסיון נרכש משימוש במוצרים כאלה. בדרך כלל, בבואכם לרכוש מוצר, אתם עושים זאת על סמך המלצת חבר שהתנסה במובן החיובי של המילה.

על אחת כמה וכמה חשוב הדבר כאשר אתם מתעתדים לחתום על חוזה להוצאת ספר. שם, מטבע הדברים, עלות ההוצאה גדולה מקניית מקרר או מכונת כביסה. אז אם אתם טורחים להיוועץ בחברים בנוגע למקרר, דאגו לעשות כן כאשר אתם הולכים לחתום על חוזה בהוצאה זו או אחרת. במידה ואינכם מכירים חברים, רצוי שתשקיעו זמן ותאתרו מחברים שהוציאו ספרים בהוצאה הנושאת חן בעיניכם (בעידן האינטרנט הכול גלוי לעיניכם). דברו, שאלו, וקבלו את התרשמות המחבר. אין נאמן ממנו, והוא נטול אינטרסים. הוא יהיה המצפן שלכם והסמן באשר לכדאיות חתימה עם אותה הוצאה לאור. (אם המו"ל ייתן לכם שמות של סופרים ממליצים אל תיקחו, הם לא משקפים כי הם נבחרו במיוחד ע"י המו"ל להמליץ. חשוב שתמצאו את לקוחותיו בעצמכם).

ספרים רבים יוצאים בהוצאות שונות, אך לכם אין מושג אילו דרכים עקלקלות עברו המחברים עד שזכו לראות את ספרם, שלא לדבר על מפח הנפש שנגרם להם כאשר ראו את התוצאה המוגמרת, ועל אחד כמה וכמה המשך הטיפול על ידי המו"ל לאחר שהספר כבר ראה אור והגיע לחנויות.

לכן, בדיקה מעמיקה תחסוך לכם עוגמת נפש שלא לדבר על בזבוז כסף שלא לצורך במקרה זה.

 

אל תתרשמו מנתונים לא רלוונטיים כגון:

1.      חברות בהתאחדות הההצאות לאור. אם תיתקלו במוציא לאור  שימליץ לכם לפנות רק אל הוצאות לאור החברות בהתאחדות ההוצאות  לאור דעו מיד  שמדובר במניפולציה על חשבונכם, שמטרתה לצמצם עבורכם את מבחר מתחריו של אותו מו"ל. אדרבה, ישנן הוצאות לאור טובות וראויות, ותיקות למדי ואמינות, שהחליטו לבחור לא לשלם דמי חברות להתאחדות ההוצאות לאור, ועדיין לכל הדעות הן הוצאות לאור איכותיות וללא רבב. החברות בהתאחדות המו"לים עבורכם הסופרים אינה מעלה או מרידה בכל הנוגע לבחירת הוצאה לאור; החברות בהתאחדות ההוצאות לאור אינה מהווה אישור או ביטחונות להגינותה של ההוצאה לאור או לביסוסה.

מפקפקים בדבר?

התקשרו להתאחדות המו"לים ושמעו מהם את האמת.

 

2.       הבטחות על חשיפה בחו"ל. אם תיתקלו במוציא לאור שדורש מכם כסף רב עבור תרגום והפצה של ספרכם בחו"ל תוך הצגתו בירידים שונים, היו זהירים ואל תסכימו לחתום על חוזה אשר רב בו הנסתר על הגלוי. מו"ל מסוג זה מנצל את חוסר היכולת שלכם לבדוק את קיום הבטחותיו בשוק בחו"ל ולכן הוא מפזר הבטחות תוך דרישת מחיר מופקע שאין כל הצדקה לשלמו. רוב הסיכויים שמעבר להצגת ספרכם באתרי ספרים בחו"ל (שאת זה גם אתם יכולים לעשות ובחינם) הוא  לא יעשה דבר. הרבה יותר זול יהיה לכם לתרגם את ספרכם באמצעות מתרגם שתשלמו לו, ולאחר מכן לשלוח את כתב היד ואת הספר המקורי להוצאות שונות בחו"ל או לסוכנים.

העיקר, אל תתחייבו ואל תיתנו בלעדיות למו"ל הזה שבארץ בעניין הפצת ספרכם בחו"ל.

 

השווו הצעות מחיר וחוזים  של כמה הוצאות לאור

לעולם אל תסגרו עסקה או תחתמו על חוזה עם הוצאה לאור לפני שתבצעו השוואה בין כמה הצאות לאור באשר להצעת המחיר שקיבלתם וכן באשר לחוזה ותנאיו. כשאתם משווים בין הצעות מחיר שונות תנו דעתכם למרכיבים השונים של ההצעה, שכן אין מחירו של ספר במידות X כמחירו של ספר במידותY . כל שכן למספר עמודי הספר יש השפעה על המחיר, לסוג הנייר ולכמות הספרים.

בהשוואה שתעשו בין החוזים ודאו שהחוזה מפורט ולא משאיר סעיפים מעורפלים בניסוח, כאלה שבבוא העת חלילה עלולים  להוות מכשול בפניכם.

כמו כן בחנו אם אכן על פי תנאי החוזה השליטה באשר להחלטות הקשורות בספרכם נשארת בידיכם ולא בידי המו"ל, ושאתם הם אלו שייתנו את האישור הסופי בדבר מראהו, תכניו ומרכיבו של ספרכם כמו גם המשך הפעילות הקשורה בו.

 

העדיפו להוציא את הספר אצל מו"ל שישווק את ספרכם בחנויות

הקפידו לדרוש מההוצאה לאור לשווק ולהפיץ את הספר שלכם בחנויות. הוצאה לאור שאינה עושה זאת עבורכם כחלק מהשירות שהיא מחויבת, למעשה היא חסרת כל אינטרס להצלחתו של ספרכם ולסיכויי מכירתו של הספר, ומן הסתם המוטיבציה שלה להתאמץ ולהפיק את ספרכם על הצד הטוב ביותר קטנה משום שאינה משיגה  ממכירתו שום רווח או הישג.

כמו כן, ללא סיוע של ההוצאה לאור במכירת ספרכם סיכויי מכירתו קטנים עד מאוד.

 

 

אל תתפתו להוציא לאור ספר בעצמכם ללא הוצאה  לאור

אינני ממליץ לכם להוציא לאור בעצמכם את הספר ללא הוצאה לאור (ע"י פנייה אישית אל בעלי מקצוע  כגון: עורך , גרפיקאי, בית דפוס, כריכייה וכו'). מכל שיחותיי עם אנשים שהוציאו לבדם ספר וללא הוצאה לאור  רובם ככולם מצאו עצמם בדיעבד מצטערים על  כך שהספר לא יצא בהוצאה לאור בצורה מקצועית ומוקפדת כנדרש. בנוסף על כך העלות הכספית במסלול זה אינה נמוכה מעלות בהוצאה לאור הגונה, אך אתם פטורים מכל הריצות, התיאומים, שלא לדבר על אחריות לפגמים מצד ספק זה או אחר. אני ממליץ בחום לא להיכנס לחוויה זאת ללא מעטפת שירותים מקצועית של הוצאה לאור. זאת בתנאי כמובן שתצליחו לבחור בהוצאה לאור שההתקשרות עמה תהיה לכם משתלמת והוגנת. ולשם כך נועד הרי מאמר זה.

 

מפיצים והפצת הספר בחנויות

סופרים שהוציאו את הספר שלהם ללא הוצאה לאור יתקשו להביאו אל חנויות הספרים. חנויות הספרים אינן מוכנות לקנות ספרים מהסופר עצמו אלא רק דרך חברת הפצה. מנגד, המוטיבציה של חברת הפצה שמסכימה לחתום על חוזה עם סופר באופן אישי תהיה נמוכה בהרבה מאשר ספר שיצא בהוצאה לאור, ולכן תפעל פחות לקידומו. 

הוצאות הספרים אשר משווקות  את ספריהן בחנויות הספרים נעזרות לשם כך בחברת הפצה או שיש להן מערך הפצה משלהן. בארץ פועלות חברות הפצה אחדות  אשר תפקידן להביא את הספרים אל חנויות הספרים.

שימו לב, יש חברות הפצה שהן בעצמן הוצאות לאור, במקרה כזה רוב הסיכויים שהם יקדמו בעדיפות ראשונה דווקא את ספרי ההוצאה שלהם לפני שיגשו לקידומם של ספרים אחרים.

 

כללי הזהב של עשה ואל תעשה בבואכם לחתום חוזה:

 

אל תוותרו על זכויות היוצרים, שמרו  לעצמכם את  זכויות היוצרים במלואן. אם תתבקשו על יד מוציא לאור לוותר  על זכויות  היוצרים  שלכם או לחלקן עמו  כגון סעיף כזה: "זכויות היוצרים בספר ו/או בכתב היד יהיו שייכות לצדדים בחלקים שווים" -  אל תסכימו. כל עוד אתם אלה שמשלמים עבור הפקת הספר אין שום סיבה שהמו"ל ייקח מכם את זכויות היוצרים או יתחלק בהן. אם המוציא לאור מעוניין להיות שותף בזכויות היוצרים שלכם שיממן מימון מלא את הספר. אך כל עוד אתם המממנים אין זה הוגן לדרוש להתחלק עמכם בזכויות היוצרים. זכויות היוצרים צריכות  להישאר במלואן שלכם. אל תתפתו לשיתוף בזכויות כי משמועתו כמו ויתור מלא על הזכויות, שכן לא תוכלו להחליט דבר לבדכם בכל הקשור לספר  ותמיד  תהיו תלויים באישורו  של המו"ל.

כמו כו אם הספר היוצא לאור הוא בעברית, אל תסכימו לתת למוציא לאור את הזכות הבלעדית להפצת הספר בחו"ל או להוצאתו לאור  בחו"ל אלא רק בארץ. השאירו בידכם את האופציות פתוחות.

 

ודאו כי לא חלות עליכם הגבלות בחוזה למעט באשר להדפסת מהדורות חוזרות  מהספר  וכן בנושא הבלעדיות בהפצה לחנויות הספרים - אלה דרישות רלוונטיות בהחלט. כל יתר ההגבלות אינן הוגנות ומטרתן להצר את צעדיכם ולגזול מכם אפשרויות של רווחים עתידיים מהספר שלכם שאותו מימנתם ממיטב כספכם. אל תחתמו על חוזה שבו קיים סעיף המגביל את צעדיכם כמו למשל:  "המחבר מתחייב לתת להוצאה לאור זכות ראשונים בהפצת ספרים ו/או יצירות נוספות באותם תנאים לפי הסכם זה." (חוצפה! באיזו זכות הוא כובל אתכם גם בספרים אחרים שתחליטו להוציא לאור בעתיד?) או סעיף כגון: "המחבר מתחייב לא לבצע כל פעולה הקשורה בספר ו/או מכירתו ו/או בזכויותיו ללא הסכמת ההוצאה לאור." נו, באמת! האם זו לא חוצפה? הרי מימנתם את הספר מכספכם. סעיף מעין זה מעיד בבירור על מדיניות "הרצחת וגם ירשת". לא רק ששילמתם, אלא אין לכם כל זכות לפצות פה ולחוות דעה בנושא זכויותיכם על הספר, שלא לדבר על מעורבות בשיווקו.

 

דרשו בחוזה את הזכות למכור לבד את ספרכם ללא תשלום עמלה למו"ל

היות שאתם הם אלה שמממנים ו/או משלמים חלק ניכר מעלויות הפקת הספר אל תסכימו לדרישתו של מו"ל המבקש שתשלמו לו עמלה על כל ספר שתמכרו בעצמכם. דרשו קיומו של סעיף בחוזה שמאפשר לכם למכור את הספר שלכם כרצונכם כל עוד אינכם מפרים את הבלעדיות המקובלת שנתתם למו"ל למכור את ספרכם בחנויות הספרים. זאת ללא כל עמלה או תשלום מצדכם למו"ל ממכירות שתעשו בעצמכם.

 

אל תסכימו לקנות מהההוצאה לאור ספרים שלכם שמימנתם בכספכם

בהמשך לסעיף הקודם, יש מוציאים לאור שברוב חוצפתם מציינים בחוזה שההוצאה לאור תיתן לכם 100 או 50 ספרים ללא תמורה ואילו על כל עותק נוסף שתבקשו ידרשו  מכם תשלום מסוים. אל תסכימו!!! זה הוא גזל. ניחא אם המו"ל מימן מימון מלא מכספו את הפקת הספר שלכם, אך אם אתם אלה שמימנתם את הפקת הספר מדוע שתשלמו עליו פעם נוספת ע"י קנייתו.  רצוי שתבקשו אליכם ללא כל תמורה את כל הספרים שלא מגיעים לחנויות, או דרשו אותם כעבור תקופת שיווק מסוימת שתסוכם עם ההוצאה לאור בחוזה וגם אז ללא תמורה כמובן.

 

הקפידו שיצוינו בחוזה מועדי דיווח מדויקים ומועדי תשלום התמלוגים

בשלב בדיקת החוזה שיוגש לכם על ידי המו"ל ודאו שמצוינים בו באופן מפורט מועדי הדיווח ומועדי התשלום וההתחשבנות. אל תשאירו סעיף זה פתוח משום שאם תעשו כן תחכו זמן רב ללא מידע וללא תגמול כספי. דרשו דיווח של לפחות שלוש פעמים בשנה ואל תתפשרו על דיווח של פעם בשנה או פעמיים כפי שנוהגות כמה מההוצאות לאור.

 

היו ערים לבסיס לפיו מחושבים התמלוגים

נכון ש70% נשמע טוב יותר  מ-25%,  אך לא בהכרח נכון הדבר כשמדובר בחישוב  תמלוגים שהרי הכול תלוי בבסיס לחישוב - 25 אחוז ממה? או 70 אחוז ממה? הקפידו על כך שאחוז התמלוגים יחושב ממחירו הקטלוגי של הספר (המחיר המוטבע על כריכת הספר) ובשום אופן לא מהרווח. לדוגמה: 25% מספר שמחירו לצרכן 80ש"ח ערכם שווה 20 ש"ח . אלא שהמו"ל בתחכומו  עלול להציע לשלם לכם 70% מהרווח - משמע שתקבלו רק 70% מאותם ה-20 ש"ח (14 ש"ח). אל תתבלבלו במספרי האחוזים: לא  האחוז הגבוה הוא שצריך למשוך את לבכם אלא מהו בסיס החישוב שממנו מחושב האחוז הזה. לכן הקפידו שיצוין בחוזה שאחוז התמלוגים יחושב ממחיר הספר הקטלוגי.

 

שלא יעבדו עליכם לגבי כמות הספרים המודפסת

שימו לב, יש  מו"לים שיספרו לכם שהם מדפיסים כמות של 1500 עותקים או 2000 מהספר שלכם. אך בפועל ולאחר חקירה כמעט בלתי אפשרית תגלו הרבה פעמים את האמת: שלמעשה לא הודפסה כמות ספרים זו שאליה התחייבו אלא רק כמה מאות ספרים. ומאחר שהספרים נשמרים לכאורה במחסני ההוצאה לאור, אינכם יכולים לדעת כמה ספרים הודפסו. ולכן העדיפו לבקש שיהיה מצוין בחוזה מספר הספרים שיודפסו ועימדו על כך שהספרים שאינם נדרשים ע"י החנויות יימסרו מיד לידיכם עד אחרון שבהם וללא כל תמורה מצדכם.

אם לא תבקשו זאת, יספר לכם המו"ל בבוא העת שגרס את כל הספרים שלא נמכרו ולמעשה לעולם לא תדעו שספרים אלה בעצם לא נגרסו משום שמעולם הם לא הודפסו.

 

הקפידו שיצוין בחוזה באופן מפורש המפרט הטכני של הספר

אל תחתמו על חוזה שבו לא מצוין במפורש המפרט הטכני הסופי של הספר שלכם הכולל: מספר העמודים, מידות הספר, סוג הנייר, עובי הכריכה, כמות הספרים וכד'. אם לא תקפידו על הימצאות סעיף כזה בחוזה אתם עלולים לקבל ליד ספר שמידותיו כמו גם היקפו אינם תואמים את הציפיות שלכם, ומן הסתם תיפלו לידיו של המוציא לאור שישמח לחסוך כסף ולכן בוודאי יבחר בפורמט הזול יותר  מכפי זה ששילמתם עליו למכתחילה.

 

אל תשלמו  למו"ל את מלוא התשלום לפני שהספר מוכן

אל תסכימו לשלם למוציא לאור את התשלום האחרון לפני שהספר שלכם מוצג בפניכם מוכן וגמור. מו"לים נוהגים לדרוש בתנאי החוזה שישולם להם הכסף בתשלומים ומקפידים לקבל את כל הכסף לפני שהספר מוכן (גם חיוב בכרטיס אשראי בחלוקה ל-36 תשלומים מהווה תשלום מראש), ובכך  מותירים אתכם לחכות חודשים רבים אם לא נצח עד להוצאתו לאור של הספר. ולכן כל עוד אתם מחזיקים בידכם את התשלום האחרון הדבר מותיר בידכם את הכוח לדרוש מהמו"ל לסיים את הפקת הספר .

 

אל תשלמו להוצאה לאור מחירים מופקעים ומופרזים

ישנן הוצאות לאור המרשות לעצמן לגבות מחירים בלתי סבירים עבור הוצאת ספר לאור. אמנם עלות ריאלית של ספר היא גבוהה ולא פעם  מסתכמת בכמה עשרות אלפים, אך אם לא די בכך מוסיפות לעצמן הוצאות הספרים נתח רווח גדול מאוד כתוספת על עלויות ההפקה. אל תשלמו מחירים מוגזמים. השוו בין הצעות המחיר השונות שתקבלו - לא תמיד מחיר גבוה יותר קשור בהכרח לאיכות גבוהה יותר, לפעמים הסיבה למחיר הגבוה היא תאוותו של המוציא לאור להכניס אל כיסו כסף רב על חשבונכם.

 

וזכרו שוב, לטובתכם:

אמינות, והגינות הם שם המשחק.

כמו שתרצו לקבל מוצר אמין וחברה הנותנת שירות ותחזוקה טובים, כך עליכם לשאוף, לטובתכם, לחתום חוזה עם הוצאה לאור אמינה, כזו המתנהלת ביושר, והיא גם זו שתיתן לכם תמורה מלאה לכספכם.

 

 

 

לשאלות בנושא: ניר פרץ LI1818@walla.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב