דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סגנונות ליטוש יהלומים לתכשיטים 

מאת    [ 13/10/2010 ]

מילים במאמר: 1672   [ נצפה 3372 פעמים ]

 

 

מלאכת הליטוש דורשת מן הלוטש ידע רב, מקצועיות מרבית ובנוסף יצירתיות, שכן ישנן מספר אפשרויות לליטוש היהלום. וכמובן שתמיד אפשר להמציא אופן ליטוש חדש.

במאמר זה נסביר מהם סגנונות הליטוש השונים, תוך ביאור מושגי מפתח בתחום זה בעולם התכשיטים.

 

 

האתגר

אופן ליטוש אבן הגלם נקבע על פי ניתוח משולב של מספר מדדים: המשקל הכי גדול שניתן להפיק ממנה תוך הענקת מירב הברק והזוהר לאבן והביקוש הרווח בשוק בזמן הנתון.

לפיכך, טרם תחילת הליטוש יש לבחור את סגנון הליטוש המתאים ביותר לקבלת מראה אופטימאלי של היהלום במשקל המרבי האפשרי. מדובר באתגר של ממש שהרי יש לצפות מספר 'מהלכים' קדימה בהיבט של המראה שיתקבל בשילוב עם כמות החומר שתישאר.

 

 

סיגנונות הליטוש

 

 

ליטוש ישן

עד המאה העשרים היו מקובלים ליטושים שונים שלא הביאו לידי ביטוי מרבי את הברק והאור של האבן. ליטושים אלו מכונים בשם כולל: ליטושים ישנים.

 

ליטוש בריליאנט

בשנת 1919 חלה פריצת דרך בתחום הליטוש כאשר היהלומן והמתמטיקאי היהודי הבלגי, מרסל טולקובסקי פיתח את ליטוש הבריליאנט. בליטוש זה גיבש טולקובסקי את הנוסחה האופטימלית של הזוויות ביהלום העגול, המאפשרות החזרי אור, ברק וזוהר מרביים.

מחקריו התבססו על תורת האופטיקה ותכונות החומרים, כאשר המודל הליטוש שלו נשמר עד היום. אין ספק שליטוש הבריליאנט קידם את תעשיית היהלומים באופן ניכר, שכן הוא איפשר ניצולת טובה גם של יהלומים קטנים שעד אז היו נחשבים בלתי ראויים לעיבוד. השימוש ביהלומים הקטנים הפך את ביקוש היהלומים לרחב עד כדי כך שהמילה בריליאנט הפכה לשם נרדף ליהלומים מלוטשים. סגנון ליטוש הבריליאנט מיושם באבנים עגולות אולם כעת ניתן לראותו גם ביהלומים בצורות אחרות, כאשר גם להם הוא מוסיף זוהר וברק משופרים.

 

ליטוש מלא

Full cut

סגנון זה מיושם בליטוש אבנים קטנות במיוחד ופירושו ליטוש 57 משטחי ליטוש (58 משטחים אם סופרים את העוקץ – קצה היהלום). בשל הקושי ללטוש אבנים כה זעירות, נהוג להבחין בין ליטוש מלא לבין ליטוש חלקי שבו 17 משטחי ליטוש. וזאת למרות הגריעה מן הברק והזוהר.

 

ליטוש שושנה

Rose cut

תחילת השימוש בליטוש זו היא במאה ה-17 באמסטרדם כאשר התחילו ללטוש אבנים בצורת שושנה של משולשים (כאשר מסתכלים על האבן באור, משתקפת צורת שושנה באבן ומכאן שמו). ליטוש זה מוסיף אפקט יפייפה לכל יהלום ולפיכך הוא נתן פיתרון לאבנים השטוחות והרזות שבעבר נהוג היה להחשיבן כבלתי ראויות לעיבוד.

 

ליטוש מדרגות

סגנון ליטוש המאפיין את אבני הפנטזי (פנטזי - אבנים בשלל צורות פרט לצורה העגולה) המרובעות.

ליטושי המדרגות הם ליטושי מלבנים לאורך האבן ולרוחבה. קווי הליטוש המלבניים עולים בהדרגה אל קו הביתן (החלק התחתון של האבן), כשהם שומרים על המבנה הרבוע של האבן. במבט באור נראית האבן כמדורגת – מחזה שצריך ללא ספק לראות כדי לעמוד על יופיו!
אחד מסגנונות הליטוש המאד פופולאריים, שבהם מיושם ליטוש המדרגות בשילוב עם ליטוש בריליאנט הוא סגנון ה'פרינסס'. בסגנון זה השלב הראשון בליטוש הוא ליטוש מדרגות, והמשכו מעין ליטוש בריליאנט, המוסיף לפרינסס את מאקסימום הברק והזוהר.

 

 

מה בשבילך, 'עגולות' או 'פנסי'?

 

בבואנו לבחון את היהלומים המלוטשים, ניכר כי ניתן לחלקם לשתי קבוצות עיקריות:
קבוצת ה'עגולות' וקבוצת ה'פנטזי' / 'פנסי'.

 

עגולות

כשמן כן הן – האבנים עגולות כלומר ליטוש יהלומים בצורה עגולה. זוהי הצורה הבסיסית והמוכרת ביותר. לאבן העגולה 57 משטחי ליטוש (כאמור 58 אם מחשיבים את העוקץ), וצורתה כחרוט קוני שבסיסו עגול. האבן העגולה מתאפיינת בברק וזוהר מרביים המייחדים את יופייה שכן יש לה את הפרופורציות הטובות ביותר ביחס לשבירת קרני האור והחזרתן אל עיני המסתכל.לפיכך היא הרווחת מכל צורות הליטוש והמקובלת ביותר בשיבוץ בתכשיטים.  המושג 'עגולות' תוחם את צורת היהלום ומבדיל אותו מצורות ליטוש אחרות כגון טיפות, לבבות, מרובעים למיניהם וכיוצא בזה המכונות בשם הכולל – פנטזי.

 

פנטזי

אבני הפנטזי הן כל האבנים שצורתן אינה עגולה. צורותיהן של אבני הפנטזי רבות ומגוונות. לדוגמא: אובל, הקרוב בצורתו לאבן העגולה, מרקיזה, טיפה, לב, אבנים הנוצרות מליטוש אבני גלם ארוכות בליטושים מדורגים ושטוחים, כדוגמת טייפר ובגט וצורות רבות נוספות, המעוצבות בהתאמה לחומר הגלם ולמגמות השיווק.

למרות שכפי שצויין בסעיף ה'עגולות', האבן העגולה היא בעלת פוטנציאל הברק הגבוה ביותר, לעתים אין מנוס מללטש צורה אחרת לשם ניצולת טובה יותר של חומר הגלם. הדבר נובע מכך שבמקרים רבים יש לאבני הגלם צורה מוארכת או מורכבת. בעקבות כך ליטושן כאבנים עגולות גורם לניצולת נמוכה של חומר הגלם ולייקור המוצר הסופי (הקונה את היהלום לצרכי ליטוש משלם את מחיר היהלום הגולמי, על כן עליו לוודא שצורת הליטוש שבחר תביא לאבן מלוטשת הקרובה ככל האפשר בגודלה לגודל האבן הגולמית).

 

ליטושי הפנטזי נחלקים לשני סגנונות עיקריים:

- ליטוש הבריליאנט: מרקיזה, אובל טיפה ולב.

- ליטוש המדרגות באבנים המרובעות: באגט, טייפר, קארה ואמרלד.

כמו כן ישנם סגנונות המשלבים בין ליטוש הבריליאנט לבין ליטוש המדרגות דוגמת הפרינסס. 

 

 

ליטושי הפנטזי החלו לקרום עור וגידים בעשורים האחרונים. בליטושים אלה ניתן דרור לדמיון בחיפוש צורות חדשות שיניבו ניצולת גבוהה יותר של חומר הגלם וישמרו במקביל,במידה המרבית, על הברק והזוהר.

להלן שני סגנונות ייחודיים ומקוריים בקבוצת ליטושי הפנטזי:

 

 

 

כוכב

Star

צורת ליטוש ייחודית ויוקרתית. חברות מעטות בלבד התמחו בצורת ליטוש זו, מכיוון שהזוויות המיוחדות שהיא דורשת מקשות על הגישה בעת הליטוש. אולם מאז שהחלו להשתמש בלייזר לחיתוך היהלום הוקלה מלאכת עיבודו של היהלום לצורת כוכב. זאת משום שהשימוש בחיתוך לייזר מאפשר יצירת זוויות סימטריות מדוייקות. דרך הקלה אף יותר ליצירת מראה של כוכב היא שיבוץ חמש אבנים צמודות בבית התכשיט.

 

 

בולט קאט

Bullet cut

בצורת ליטוש זו מתקבלת צורה דמוית כדור רובה כאשר הופכים את אחת משתי הצלעות הקצרות בבאגט לפניה מחודדת. ליטוש הבולט קאט, מלבד היותו מקורי ומרענן, מתאים גם לשיבוץ בצורות מיוחדות של תכשיטים ואף מאפשר שימוש באבני גלם שאחת מפינותיהן פגומה או בלתי נקייה.

 

 

אחד הדברים היפים בתחום האבנים היקרות הוא היכולת להתחדש ועם זאת להעריך ולהנות מן הישן והטוב. הדבר ניכר היטב בליטושי האבנים כאשר זה לצד זה ניתן לראות יהלומים בליטושים קלאסיים יפייפיים שעדיין מבוקשים ביותר ויהלומים עם צורה שאך זה הושקה לעולם התכשיטים - גם הם בעלי ביקוש ואפקט מרהיב ביופיו. בקיצור, לשטוף את העיניים בגדול ובסטייל.

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב