דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המבחן הפסיכומטרי - להפוך את החיסרון ליתרון 

מאת    [ 12/10/2010 ]

מילים במאמר: 458   [ נצפה 2155 פעמים ]

הטענה העיקרית כלפי המבחן הפסיכומטרי היא שהוא מגדיל את הפערים החברתיים, בכך שהוא חוסם עבור השכבות החלשות את הכניסה לאקדמיה. האמת, זה די נכון. אין ספק שמי שבא מרקע כלכלי טוב יותר, סיכוייו להצליח בבחינה גדולים יותר. אפילו הסטטיסטיקות של המרכז הארצי תומכות בזה. לכן, בכל כמה שנים עולה הצעה לבטל את הבחינה הפסיכומטרית, אולם אחרי קצת רעש בתקשורת היא יורדת כלא היתה, והמצב נשאר כשהיה. אחד הפתרונות היצירתיים יותר לבעיה של הגדלת הפערים החברתיים דווקא נעזר במבחן הפסיכומטרי במקום להילחם בו.  הציון ה-פסיכומטרי שקול לכל הבגרויות יחד - 50/50. אם יש לו משקל כל כך גדול, אפשר לנצל אותו לטובת השכבות החלשות.

 

המבחן הפסיכומטרי לא יוצר את הפערים החברתיים, הוא רק משקף אותם. הפערים נוצרים הרבה קודם לכן, במהלך בית הספר היסודי, ובעיקר בתיכון. אין זה סוד כי בפריפריה בתי הספר פחות מתוקצבים והמורים שם פחות מקצועיים, ובהתאמה, גם ציוני הבגרות של התלמידים נמוכים יותר. כדי לשפר את ציוני הבגרות של התלמידים בפריפריה, יש צורך במשאבים אדירים, ביניהם משיכת מורים מקצועיים יותר שמעדיפים ללמד במרכז, שרק משכורת גבוהה במיוחד תפתה אותם לעבור לפריפריה, אם בכלל.

 

עם קצת חשיבה יצירתית, המבחן הפסיכומטרי יכול דווקא לצמצם את הפערים החברתיים. במקום לגייס עשרות מורים לפריפריה, מספיק לשלוח מדריך פסיכומטרי אחד שיצטרף לסגל ההוראה בבית הספר כדי לשנות את התמונה. מדריך אחד, משכורת אחת, שיכולה להפוך את הקערה על פיה ולחולל שינוי אמיתי. במקום קורס לחוץ של חודשיים-שלושה כפי שנהוג כיום, התלמידים ילמדו פסיכומטרי במהלך שנת הלימודים - שנה שלמה של שינון מילים, תרגול פסיכומטרי ומבחני סימולציה.

 

על-פי הסטטיסטיקות של המרכז הארצי לבחינות והערכה, תלמיד שניגש פעם שניה לבחינה הפסיכומטרית משפר בממוצע 40-50 נקודות. תלמיד תיכון שילמד פסיכומטרי במהלך השנה יוכל להגיע לציון "השני" כבר במבחן הראשון, ולקבל ציון הגבוה בעשרות נקודות ממה שהיה מקבל לאחר קורס רגיל. בתי הספר בפריפריה ישלבו את הפסיכומטרי במהלך שנת הלימודים, התלמידים יקבלו ציונים גבוהים בהרבה מהציונים אותם הם מקבלים כיום, ובזכות המשקל הרב של הציון הפסיכומטרי בקבלה לאקדמיה, הם ישפרו את סיכוייהם להתקבל ללימודים באופן משמעותי. ממש כמו בתורת המלחמה - הפוך את החיסרון שלך ליתרון. כיום, המבחן הפסיכומטרי הוא המכשול של התלמידים בפריפריה, מחר - הוא זה שיכניס אותם לשם.

 

 

עכשיו נותר רק לחכות למישהו במשרד החינוך שירים את הכפפה, ויתחיל לעשות שינוי אמיתי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב