דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כמה נקודות משפר קורס פסיכומטרי ? 

מאת    [ 12/10/2010 ]

מילים במאמר: 502   [ נצפה 10164 פעמים ]

לכל אחד משני הצדדים יש "הוכחות" שההערכה שלו נכונה יותר. כל אחד מהם מתבסס על סטטיסטיקות של אלפי תלמידים.  לכל קורס פסיכומטרי יש את נתוני הפתיחה של התלמידים שלו (בשיעור הראשון של כמעט כל קורס פסיכומטרי התלמידים ניגשים לבחינה מקוצרת, ומקבלים בה ציון פתיחה), ובסוף הקורס התלמידים ניגשים שוב לבחינה מסכמת. ההפרש בין הציונים, כך טוענים מכוני פסיכומטרי, הוא השיפור שהתלמידים השיגו בזכות הקורס.

המרכז הארצי לבחינות והערכה לעומתם, מתבסס על מחקר שהוא ערך על אלפי נבחנים, שחלקם למדו בקורס וחלקם למדו לבד. מנתוני המחקר עולה כי הציונים של אלו שלמדו בקורס היו גבוהים ב- 0-7 נקודות בלבד מאלה שלמדו לבד, ולכן התועלת השולית של קורס פסיכומטרי לעומת הכנה עצמית היא זניחה ביותר, וודאי לא שווה את אלפי השקלים שמוציאים התלמידים על קורסים אלה.

 

אז מי צודק?

האמת, כמו תמיד, נמצאת אי שם באמצע. ברור כי השיטה לפיה בוחנים את התלמידים ביום הראשון והאחרון לקורס אינה משקפת את התועלת האמיתית של הקורס. אמנם התלמיד אכן השתפר במהלך הקורס, אך גם אם היה מתכונן לבד הוא היה משפר את הציון שקיבל ביום הראשון, לפני שהחל ללמוד. לכן, אם תלמיד אכן משפר 150 נקודות ממבחן הפתיחה למבחן הסיום - כמה מהן באמת שייכות למכון וכמה לו?

מצד שני, המחקר של המרכז הארצי לבחינות והערכה גם אינו חף מהטיות. הרי זו לא חוכמה לבחון את ציוני התלמידים שהשתתפו בקורס הכנה אל מול אלה שהחליטו ללמוד לבד, מכיוון שלא מדובר באותה קבוצה. התלמידים שמתכוננים למבחן הפסיכומטרי לבד הם בדרך כלל תלמידים חזקים יותר, שמרגישים שהם מסוגלים ללמוד לבד, וברור שהציונים שלהם יהיו גבוהים יחסית לשאר האוכלוסיה. זאת אומרת, שאם תלמידים שלמדו בקורס ותלמידים שלמדו לבד קבלו אותם ציונים פחות או יותר, הרי שהקורס כן עזר לאלה שלא מסוגלים ללמוד לבד, ונקודת הפתיחה שלהם היתה נמוכה יותר מלכתחילה...

 

לסיכום:

כן, קורס פסיכומטרי ללא ספק עוזר להתכונן לבחינה, אך לא כמו שמכוני הפסיכומטרי טוענים. סביר להניח שקורס תורם כמה עשרות נקודות, וגם זה משתנה בין נבחן לנבחן, בהתאם לרמה ההתחלתית שלו. לתלמידים חזקים הקורס עוזר פחות, שכן הם מסוגלים ללמוד לבד, ותלמידים מאוד חלשים לעיתים לא מצליחים כלל להשתפר בקורס, מכיוון שהבסיס שלהם כל כך רעוע, שהם לא מצליחים להפיק תועלת מהקורס.

אז אם אתם ברמה התחלתית גבוהה יחסית, אתם לא בהכרח צריכים לזרוק אלפי שקלים על קורס שאולי יוסיף לכם 10 נקודות, ואתם בהחלט יכולים להתארגן על כמה ספרי פסיכומטרי טובים וללמוד לבד. במיוחד אם אתם עושים פסיכומטרי פעם שניה, ואז סביר להניח שקורס נוסף לא יועיל לכם יותר מידי ואתם יכולים ללמוד לבד. ומהצד השני של הסקאלה - אם הרקע שלכם לא חזק במיוחד, כדאי שתתחילו עם רענון היסודות שלכם לפני שאתם נרשמים לקורס, אחרת אתם תשבו בכיתה אבודים, כשהמדריך ושאר התלמידים רצים קדימה.

בכל מקרה, לבד או בקורס, בהצלחה!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב