דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יזמות נדלן וטכנולוגיות קלינטק: חכם הוא ירוק 

מאת    [ 12/10/2010 ]

מילים במאמר: 1203   [ נצפה 3373 פעמים ]

 

כמו תחומים רבים אחרים, גם סטנדרט הבנייה בישראל ובאירופה עבר שינויים עצומים ב-20 השנה האחרונות. לא סתם שינויים, אלא זינוקים גדולים קדימה במספר צעדים.

 

בעבר הלא רחוק, רוב הקבלנים בישראל נהגו לבנות בתים או דירות ע"פ סטנדרט קבוע - ובסיסי למדי. די להביט במודעות הפרסום של פרויקטי נדלן חדשים כדי להבין שימי הסטנדרט הבסיסי חלפו לבלי שוב. הסיבות לכך מגוונות, וביניהן אפשר למנות שינויים בטעם הלקוחות, חשיפה תקשורתית לחידושים מחו"ל, עלייה ברמת החיים, הגדרת אזורי מגורים יוקרתיים במובהק, כניסת תושבי חוץ בעלי הון לישראל (לכך עוד נחזור) ובנייה צמודת קרקע בהיקף נרחב על-ידי לקוחות בעלי אמצעים. כל אלה מצביעים  בבירור לכיוון אחד: העלאת סטנדרט הבנייה.

 

דוגמאות אינן חסרות. במקום המטבח הסטנדרטי (אך ניתן לשדרוג) שסיפקו הקבלנים בעבר, רובם מוכנים - או נאלצים - להציע מטבח יוקרתי של אחד היצרנים המובילים בסטנדרט גבוה. יזמים רבים ניסו בעבר לפתות את לקוחותיהם באמצעות "הכנות" למערכות מתקדמות שונות (מיזוג מרכזי, שואב אבק תת-רצפתי), ואילו היום רבים מהם אינם מסתפקים בהכנה ומציעים את המערכות עצמן, כחלק מן המפרט הסטנדרטי.

 

עם הופעת תושבי החוץ העשירים הבונים לעצמם בית בישראל, צצו בשנים האחרונות קבלני צמרת הבונים וילה אחת או שתיים בשנה. המילה "וילה" אינה לגמרי מדויקת; מדובר בדרך-כלל בפאר היצירה בכל היבט שניתן להעלות על הדעת. הווילה, הממוקמת על שטח קרקע גדול באזור פאר, משתרעת על שטח בנוי של מאות מטרים ויותר, וכוללת בריכה צמודה וחומה גבוהה עם שער כניסה. בווילה כזו מקבל בעל הבית מימוש של כל פנטזיה אפשרית: החל ממערכות הביטחון והבית החכם כמו זו של HAI, המשוכללות ביותר בעולם, כולל מערכת מצלמות למעקב על המתרחש בבית ובחצר, דרך מערכת בית חכם של SCHNEIDER ELECTRIC, עבור למערכות תקשורת מחשבים עם חוות שרתי  מדיה ורמקולים בכל פינה, וכלה במסכי מגע לשליטה על הבית, מקרני ומסכי LCD בכל חדר וכמובן שלטי רחוק עתידניים המאפשרים שליטה בקצות האצבעות על כל מערכות הבית.

 

לא מיותר לציין שבעלי הבתים האלה נהנים מכל זאת שבועות מועטים בלבד בשנה – פרק הזמן אותו הם מבלים בישראל, בין שאר מקומות המגורים שלהם. החיסכון בהוצאות הקמה ותפעול, כמו גם חיסכון באנרגיה, אינו הנושא החשוב ביותר עבור אוכלוסייה זו.

 

בצד קבלני-על אלה, צמחה בשנים האחרונות שכבה של יזמי נדלן שעיסוקם בקצה העליון של השוק, אך בהיקף רחב יותר: פרויקטים של בתים צמודי קרקע בשכונות יוקרה, ומגדלי פאר בני מאות דירות במרכז הארץ. גם יזמים אלה אינם מחפשים את המטבח הניתן לשדרוג או את ה"הכנה למזגן מרכזי". כדי להצדיק את המחיר הגבוה המשולם להם ע"י לקוחותיהם, חשוב להם להציע סטנדרט בניה גבוה ככל האפשר. יחד עם זאת, יזמים אלה – כמו גם לקוחותיהם, שעל אף היותם אמידים מאוד אינם אדישים להוצאות - מביטים בהחלט גם על שורת ההוצאות וגם על טרנדים של קלינטק: חיסכון באנרגיה וצמצום פליטת גזי חממה.

 

התוצאה של כל הנ"ל היא שהיזמים אכן מציעים מערכת בית חכם – אבל בסיסית בלבד. הפשרה הזו מאפשרת ליזמים ליהנות מהיתרון השיווקי ומן ההילה היקרתית הנלווית לתחום, וכמובן להציג את עצמם כעונים לצורך של בנייה ירוקה. בו זמנית הם נמנעים ממה שנדמה בעיניהם כבעיות הגדולות: עלויות הקמה כבדות, ובצידן צמצום שטח הדירה במידה משמעותית – מה שבעייתי במיוחד במגדלי דירות ובוילות בגודל רגיל.

 

נשפוך מעט אור על סוגייה זו. רוב טכנולוגיות הבית החכם הקיימות בשוק, מקורן למעשה בשנות ה-60. בטכנולוגיות אלה, ההכנות לשילוב מערכת של בית חכם כוללות כבילה נוספת (כפולה) לכל מתג, לכל גוף תאורה ולכל נקודת קצה. מן העבר השני, למימוש מערכת כזו נדרשים בדרך כלל ארונות חשמל במידות עצומות. רק בשנים האחרונות, עם התפתחות מערכות סטנדרטיות בשוק ותמיכה בתקן באירופה ובארץ של KNX הצטמצמו ארונות החשמל והיום ניתן לשלבם בבית רגיל בצורה נוחה וללא פליטת קרינה אלקטרומגנטית מסוכנת. השילוב של עלויות חומרי הגלם – המתכת לכבלים ולארונות החשמל, שמחירה הוכפל ויותר בשנה האחרונה – יחד עם עלות העבודה הכפולה של החשמלאים, מביאה לכך שעלות מערכת מלאה מגיעה לעשרות רבות של אלפי שקלים! כאן כבר מדובר בתוספת משמעותית מאוד לעלות הבנייה ובאיום ממשי על רווחיותו של הפרויקט. שלא לדבר על כך שמקומות רבים נאלצו הקבלנים להתמודד עם תלונות מוצדקות על הפרעה ממשית לתנועה בבית בגלל ארוןנות החשמל והציוד החשמלי, למשל בכניסה לחדר האמבטיה, בשל ארונות החשמל. מובן כי קשה לדחוף בנייה ירוקה, אם מחיריה הכלכליים והתפעוליים כבדים כל-כך.

 

 

אלא שהתמונה משתנה במהירות בימים אלה. כאמור, רוב הבעיות הנזכרות נובעות משימוש בטכנולוגיות מסורתיות. ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות הבית החכם בחמש השנים האחרונות, יד ביד עם הגברת הלחץ השיווקי לבנייה ירוקה וחסכונית באנרגיה, מאפשרים היום לקבלנים מתקדמים ומעודכנים טכנולוגית כגון חברת תדהר ליישם טכנולוגיות בית חכם מלאות – כמעט ללא צורך להתמודד עם בעיות העבר.

 

הטכנולוגיה המודרנית דוחפת כיום קדימה את מערכות ה-Retrofit מסוג PLCBUS. במערכות מסוג זה, אפשר לשכוח גם מן הכבילה הכפולה, מעלויות חומרי הגלם, מארונות החשמל העצומים. מדובר בקר קטן המשולב מאחורי המתג הקיים בקיר ( מתג תריס/וילון/תאורה/דימר וכו') ומאפשר שליטה מקומית מהמתג הרגיל ושליטה מרכזית ממערכת ניהול מרכזית. מערכת הניהול המרכזית יכולה להיות מחשב ביתי עם תכנת ניהול/ שלט חכם ואפילו יח' בקרה חכמה מסוג HAI אשר מחוברת גם לגלאים של האזעקה. מערכת זו מאפשרת לך לחיות בבית מלון- למשל,היה והגלאי מזהה שאינך נמצא בחדר למעלה מ-10 דקות , הוא מעדכן  את יח' הבקרה של HAI שנותנת פקודה למזגן ולאור להיכבות באיזור הרלוונטי. למעשה תלונות החשמלאים על כמות העבודה מצטמצמות כמעט לחלוטין.מערכות אלה מספקות מידע דיגיטאלי לבקרי תפעול הנמצאים בכל מתג ובכל נקודה בבית – כאשר התקשורת מבוססת על רשת החשמל עצמה. אין צורך בחיווט כפול, ארונות החשמל נותרים זהים בגודלם, התכנון אינו חייב להיות כה מדוקדק והדבר היחיד הנדרש הוא בקרים בנקודות הקצה ותוספות זולות וחסכוניות בתוך ארון החשמל. המגבלה היחידה היא גודל הדירה/הבית – אי אפשר ליישם טכנולוגיות כאלה בבתים שגודלם מעל 250 מ"ר. למזלנו, כמעט כל הדירות הנבנות בישראל הן עד גודל זה.

 כך למעשה, קבלן המשלב מערכת בית חכם של I FEEL מספק ללקוחותיו שליטה על תאורה ותריסים/מערכת אזעקה/מערכת בקרת אנרגיה וניהול טלפוני של הבית. מערכות מסוג זה נמכרות כיום לקבלנים במאות יח' בארץ.

 ברמת השימושיות, הרי שהגמישות של מערכות אלה גבוהה בהרבה מזו של המערכות הישנות. בשל העובדה שאין צורך בתכנון מוקדם והשקעות כבדות, ניתן להחליט בכל רגע נתון על הרחבת המערכת לתחום נוסף בבית – תריסים, תאורה, אבטחה, בידור ביתי, וכל דבר אחר. אין צורך בהכנה מראש – אפשר לטפל רק בנקודות הקצה, בהחלטה ספונטאנית לחלוטין.

 חשוב להגיש כי לא מדובר בעתידנות או במדע בדיוני. מערכות מסוג זה מותקנות בכל רחבי העולם ויש להן מאות התקנות, ויעילותן ואמינותן אינה מוטלת בשום ספק. יצוין כי אפילו חברת החשמל, אשר בדקה לאחרונה טכנולוגיות אלה, הביעה עניין רב בנושא מתוך הבנה כי מדובר במערכות חשובות ביותר לקידום היעד הלאומי של חיסכון באנרגיה ובניה ירוקה, ובו זמנית הן מעשיות וכלכליות מאוד למימוש. הגורם היחיד המונע הרחבת התפוצה שלהן הוא פערי הידע הקיימים בענף.

 יזמים מתקדמים בישראל, אשר החליטו להתמחות התחום הבנייה הירוקה, בונים כיום מאות וילות לפי תפיסה זו ומשלבים מערכות בית חכם מלאות בטכנולוגיות אלה, כחלק ממערכות בקרת אנרגיה כוללת בפרויקטים שלהם. בבתים אלה מותקנות מערכות סולאריות לקליטת אנרגיה מהשמש והמרתה לחשמל, ובעתיד אף מכירת החשמל העודף לחברת החשמל. תפיסה ירוקה זו משלבת היטב בבקרת האנרגיה של בית חכם, שבודקת בכל רגע נתון היכן ניתן לחסוך בצריכת חשמל (למשל, מכבה את המיזוג והתאורה בחדרים ריקים). באופן זה, צועדת טכנולוגיית הבית החכם יד ביד עם יזם הנדל"ן המודרני, כדי לתת מענה שיווקי ופונקציונאלי ללקוחות שדורשים כבר היום, וידרשו ללא ספק בעתיד, בית ירוק.

 

חברת I FEEL מערכות בית חכם מייצגת את  החברות המובילות בתחום מערכות בקרת המבנה והבית החכם בארץ. לחברה מעל 1000 לקוחות ברחבי הארץ ובאירופה והיא מובילה את תחום הבית החכם. לחברה צוותי התקנות פנימיים והיא מספקת התקנה ושירות למערכות KNX ו PLCBUS חשמל חכם, אינטרקום,טלפוניה,רשתות מחשב, אזעקה ומערכות אודיו. I FEEL הינה החברה היחידה בארץ המאפשרת לך לשלוט על התאורה, מערכות החשמל,המיזוג,מערכות הקולנוע הביתי והאינטרקום על בסיס תשתית קווי פיקוד ייעודית או על בסיס רשת החשמל הקיימת בביתך www.i-feel.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב