דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זהב סקירה 

מאת    [ 11/10/2010 ]

מילים במאמר: 754   [ נצפה 2410 פעמים ]

הנסיגה הכלכלית הביאה לעלייה בביקוש לזהב. משקיעים שנכוו בבורסה האמינו שבעלות על מטילי זהב, תכשיטים והשקעות אחרות יגנו עליהם מפני הפסדים נוספים.

"ברבעון השני של 2010, ראינו גיוון רב בביקוש לזהב, שהונע פחות משימושים תעשייתיים בהשוואה לסחורות אחרות. פירוש הדבר שהזהב הוא אחת הסחורות עם הביצועים הטובים ביותר בשוק", כך לפי מועצת הזהב העולמית WGC.

הביקוש לזהב בשווקים התעשייתיים בקרב חברות המשתמשות בזהב למטרות ייצור, גדל ב-14 אחוז בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. דבר זה מרמז על גידול בהיקף הייצור. גידול זה נזקף לזכות השיפור בהיקף המכירות של ציוד אלקטרוני.

"במשך הרבעון השני, נכסים פיננסיים רבים, במיוחד באירופה, סבלו מהפסדים כתוצאה מהימנעות מסיכונים, שיקולי אשראי וחדשות כלכליות שליליות בעולם, אשר דחפו את המשקיעים לשחר אחר נכסים בעלי סיכון מועט או ללא סיכון, עם נזילות גבוהה יותר ותנודתיות נמוכה יותר", מסרה מועצת הזהב העולמית. "עקב כך, הזהב הפך שוב לאחד הנכסים המועטים שהפגינו ביצועי מחיר חיוביים במהלך התקופה".

על פי הכלכלנים באתר האינטרנט USA Gold, המביא חדשות ודעות בנושא מסחר בזהב, "כדי להגן על עצמך מפני אינפלציה, דפלציה, היחלשות שוק המניות ובעיות פוטנציאליות במטבע – במילים אחרות, אם ברצונך להתגונן מפני אי ודאויות פיננסיות, יש רק סחורה אחת שתעמוד לרשותך בכל עונות השנה ותחת רוב הנסיבות – מטבעות ומטילי זהב".

עם זאת, הם מזהירים מפני המרת כל הנכסים למטילי זהב או למטבעות זהב, ומציעים להגביל את החזקת הזהב בין 10 אחוזים ל-30 אחוז מסך כל הנכסים.

באופן מפתיע למדי, כאשר המשקיעים והאנליסטים דנים בעתודות או בפקדונות זהב, יש להם מושג מועט על ייצור הזהב או היקף העתודות הקיימות. רוב האנליסטים רואים את הזהב מהפרספקטיבה של זהב שנכרה או זהב שנמצא בידיהם של הבנקים המרכזיים.

רכישות

קרן המטבע הבין-לאומית (IMF) מוכרת זהב כאשר היא זקוקה לנכסים נזילים שאותם היא מלווה למדינות החברות, בשער ריבית נמוך ובתנאי החזר נוחים יותר מאשר הלוואות רגילות. הקרן מכרה זהב חמש פעמים מאז 1957. על המכירה האחרונה שביצעה, של כ-13 מיליון אונקיות, הכריזה בסוף 2009.

הבנק המרכזי של הודו רכש קרוב למחצית מהזהב של קרן המטבע הבין-לאומית במחיר שוק של 6.7 מיליארד דולר. הבנק של מאוריטוס (אי באוקיינוס ההודי) רכש 2 טון זהב בסך 71.7 מיליון דולר וסרי לנקה הוציאה 375 מיליון דולר על כ-4 טון זהב.

"עסקה זו היא צעד חשוב לקראת השגת מטרות תכנית מכירת הזהב המוגבלת של קרן המטבע הבין-לאומית, שנועדה לסייע בייצוב הקרן לטווח הארוך ולאפשר לנו לקדם הלוואות נחוצות למדינות העניות", אמר דומיניק שטראוס-קאהן, מנכ"ל קרן המטבע בין-לאומית, בהצהרה שמסר בנושא מכירות הזהב בהודו.

כשמחירי הזהב הוגבלו ממחיר מיידי של 1,112 דולר לאונקייה ב-4 בינואר ל-1,252 לאונקייה ב-3 בספטמבר, סה"כ שווי הזהב של ארה"ב אמור לעמוד סביב 293 מיליארד דולר.

בהתחשב בעובדה שהמחיר המיידי בשנת 1970 עמד על 38.90 דולר, התייקר הזהב בשיעור של 338 אחוז במהלך תקופה של 40 שנה.

יש להזכיר גם את הקרנות הצמודות, שהן גורמים פרטיים (לא ממשלתיים) שמחזיקים בידיהם כמויות משמעותיות של זהב, ובידיהן כ-1,856 טון של מטילי זהב.

כריית זהב במאה ה-21

סך עתודות הזהב העולמיות שוות כ-5 טריליון דולר, בעוד שייצור הזהב השנתי עומד על 73 מיליארד במחירי השוק של סוף חודש יוני, כך לפי חברת Kitco (קיטקו), הסוחרת במתכות יקרות.

באפריקה קיימות העתודות התת קרקעיות הגדולות בעולם של עפרות זהב, והן מהוות כ-40 אחוז מסך עתודות הזהב העולמיות.

עם הביקוש הגובר לזהב ומחירי שיא, גם הכרייה הייתה צריכה להגיע לגבהים חדשים. אולם ההיפך הגמור קרה: "מאז 2001, כריית הזהב נפלה ב-8.6 אחוז", כך לפי מאמר שפורסם בבלוג של חברת המידע הפיננסי Zeal Speculation and Investment.

היקף כריית הזהב העולמית נמצא בירידה מאז השיא שלו בשנת 2003, כשבשנת 2008 עמד בשפל הנמוך ביותר מזה 10 שנים.

"בדרום אפריקה, שנחשבה בעבר כאומה המובילה בכריית זהב, חלה ירידה של 15 אחוז בתפוקת הזהב בשנה שעברה [2008] כתוצאה משילוב של מחסור באנרגיה, סכסוכי עבודה (בעיקר סביב הנושא הבטיחותי הבעייתי בתעשייה זו) והעובדה שאין לערער עליה, שעתודות הזהב של דרום אפריקה הולכות ואוזלות", נרשם בדו"ח שפורסם באתר התשקיפים בנושא זהב Gold 2009.

בסוף 2009, נרשמה ירידה חדה בהיקף כריית הזהב בדרום אפריקה, מ-5.8 אחוז בשנה הקודמת. ברבעון הראשון של 2010, פחת היקף כריית הזהב ב-2 אחוז בהשוואה לאותה תקופה ב-2008. בשנת 1970, הפיקו המכרות של דרום אפריקה 67.7 אחוז מהזהב העולמי. בשנת 1985, ירדה התפוקה ל-43.8 אחוז ובשנת 2009 ל-9.8 אחוז.

"האטה דומה בכריית הזהב היכתה גם בארה"ב, בקנדה ובאוסטרליה", לפי הדו"ח באתר Gold 2009. הגורם העיקרי להאטה במדינות אלו היה מחסור בכוח עבודה מיומן. "היה לנו מחסור רציני בכוח עבודה מיומן", אמרה ג'ודית מוסלי, ראש מחלקת מימון הפעלת מכרות בבנק ההשקעות Society Generale.

סין הפכה ליצרנית הזהב המובילה בעולם, ובשנת 2009 הפיקה 12.2 אחוז מהזהב העולמי. בפרסומים הסטטיסטיים המובילים סין לא התגלתה כייצרנית משמעותית עד 1995, בעת שהפיקה 6.2 אחוז מהתפוקה העולמית. ארה"ב נמצאת במקום השני, עם 9.9 אחוז בשנת 2009.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב