דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיהו תושב לעניין חוק הביטוח הלאומי 

מאת    [ 10/10/2010 ]

מילים במאמר: 640   [ נצפה 3021 פעמים ]

בית הדין האזורי לעבודה פסק לאחרונה בעניין גבאי (ב"ל 3269-09), כי אין לראות במבוטח כתושב ישראל, למרות שהצהיר למל"ל על זיקתו לישראל. זאת בניגוד להחלטת המוסד לביטוח לאומי (להלן: המל"ל).

תקציר עובדתי המבוטח, יליד 1979, הצהיר למל"ל כי בשנת 2001 שוחרר משירות צבאי ונסע לארה"ב לצורך קבלת טיפול רפואי. המבוטח שהה בארה"ב בין השנים 2002-2007, וחזר לישראל בתחילת 2008. המל"ל תבע ממנו חיובי בט"ל בגין כל תקופה זו, בעוד שהתובע טען כי לא היה בתקופה זו תושב ישראל. המל"ל הציג בפני בית הדין מסמכים שהוגשו על ידו, לפיהם הוא לא ראה עצמו מנותק מהארץ וכי לא ציין כלל כי עבד בחו"ל. יתרה מזאת, בשאלון לקביעת תושבות, מ- 11/6/2008, ציין המבוטח כי "תמיד רצה שמרכז חייו יהיה בישראל וכי שהה בארה"ב בשל בריאותו". המבוטח חזר על גירסתו זו בשאלון תושבות נוסף שהוגש ב- 31/3/09. רק בשאלון תושבות שהוגש למל"ל ב- 1/5/09 , ציין המבוטח כי עבד בכל שנות שהותו בחו"ל כסוכן נדל"ן ומנהל עבודה בחברת בנייה, ניהל חשבון בנק, רכש רכב ושכר דירה. עמדת המל"ל- כי בגרסת במבוטח קיימת חוסר עקביות, המטילה ספק באמינות הטענה, לפיה המבוטח לא היה תושב ישראל. המל"ל הוסיף, כי המבוטח היה חייל משוחרר שביקש לנסות מזלו בחו"ל מבלי שהפך להיות שם תושב קבע.

החלטת בית הדין האזורי

-    עמדת בית הדין – "התשובה לשאלה אם פלוני הוא תושב ישראל תלויה במכלול הנסיבות, אם מרכז חייו של אדם הוא בישראל או מחוצה לה, וזאת יכול ויעלה מהתשובה לשאלות: היכן עושה התובע את מרבית ימות השנה, מקום מגוריו, מקום נכסיו ופרנסתו. ככול שמכלול הנתונים והאיזון ביניהם יצביע לצד זה או אחר, כך תיפול ההכרעה בענין התושבות".

-    בית הדין קבע כי לא קיימת מחלוקת עובדתית כי המבוטח לא עבד בתקופה האמורה בארץ, לא היה בעל נכס ומרבית הזמן שהה בחו"ל (5/3/02 – 4/3/08).

-    בתקופה האמורה, המבוטח חי בארה"ב, ניהל שם חשבון בנק, שכר דירה, רכש רכב. כל אלה הינם מעידים על זיקה חזקה לחו"ל, וזיקה חלשה לארץ.

-    הטפסים שמולאו על ידי המבוטח, עם חזרתו ארצה, אין בהם לשנות מהעובדות והנסיבות האובייקטיביות המעידות שמרכז חייו של המבוטח בארה"ב.

בנסיבות אלו, קבע בית הדין, שהזיקה של המבוטח לארה"ב, לא היתה ארעית או זמנית אלה יש בה מן היציבות ולפיכך נקבע כי המבוטח לא היה תושב ישראל בתקופה הנדונה, אינו חייב בדמי בט"ל.

ראוי להדגיש כי :

-    על פי קביעת ביה"ד-לא חשוב מה נכתב בטפסים שמילא המבוטח, אלא מהן העובדות האובייקטיביות עצמן.

-    כמו כן ניתן לראות כי ניתנת חשיבות פחותה מזו שמקדישים לה בעניין מס הכנסה לכל הקשור בתחושות והצהרות סובייקטיביות של מבוטח/נישום.

-    קביעת שינוי התושבות בפסיקה זו , אינה עולה כלל בקנה אחד עם עמדת רשות המיסים בעניין שינוי תושבות בכל הקשור לפקודת מס הכנסה, הגורסת ככלל כי שינוי תושבות (לפחות מישראלית, לזרה), נעשה על פני תקופה (שוטף +שנה/שנתיים), ולא מיד עם עזיבת ישראל.

מר חיים חיטמן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב