דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דם טבורי - מהם יתרונות השתלתם של תאי גזע ממקור טבורי? 

מאת    [ 10/10/2010 ]

מילים במאמר: 417   [ נצפה 2270 פעמים ]

דם טבורי משחק תפקיד חשוב בהשתלות שנעשות כחלק מטיפול הרפואי במחלות ממאירות.  דם טבורי כפי שהתברר לפני כשני עשורים מכיל ריכוז גבוה של תאי גזע , תכונה המקנה לו יתרון גדול. כדי להבין מהם יתרונותיו של דם טבורי צריך להבין מדוע תאי גזע ממלאים תפקיד חשוב וייחודי בעולם המחקר והריפוי המודרני של מחלות ממאירות.

הרקמות השונות בגוף הינן תאים שעברו התמחות לתפקוד מסוים כמו תאי עצבים, תאי שריר. תאי גזע בניגוד לתאים אחרים שיש להם תפקיד סופי בגוף הם תאים שעוד לא עברו תהליכי התמיינות ולכן אפשר להשתמש בהם כמקור חדש לייצור תאים. תאי גזע לאחר השתלה מוצלחת מתמיינים במהירות לסוגי כדוריות והפלסמה המרכיבים את הדם הזורם בגופינו.

בשנים הראשונות בהן הושתלו לראשונה תאי גזע בחולים במחלות ממאירות מקור תאי הגזע היה מתרומה ממח העצם. איסוף של תאי גזע ממח העצם כרוך בפרוצדורה מכאיבה ואינה נעימה כלל לתורם בלשון המעטה.

בשנות ה-90 גילו חוקרים כי ניתן לבודד תאי זרע גם מדם טבורי. בשני העשורים האחרונים בוצעו בהצלחה השתלות של תאי גזע שנאספו מחבל הטבור ושליות של אמהות לאחר לידה.

דם טבורי לעומת תאי גזע ממח עצם

כאמור, תהליך האיסוף של תאי גזע ממח עצם מתורם פוטנציאלי כרוך בכאב מה שמרתיע לעיתים תורמים מלהתגייס למטרה הנעלה. בשימור תאי גזע מדם טבורי המצב שונה לחלוטין – אם האם מאשרת שימור דם טבורי , נאסף דם מהשלייה וחבל הטבור מייד לאחר הלידה בתהליך שאינו כרוך בכאב כלל או בסיכון שלומה או שלום היילוד.

לתאי גזע מדם טבורי יש יתרונות נוספים מבחינת המושתל. תאי גזע במח עצם של תורם בוגר אמנם לא עברו התמיינות מלאה לרקמות אבל הם כן עוברים תהליכי התמיינות חלקיים. תאי גזע בדם טבורי לעומת זאת הם ראשוניים ולא עברו התמיינות כלל. יש לתאי גזע ממקור טבורי יכולת מדהימה להתפתח במהירות לתאי דם חדשים ובריאים בגופו של המושתל.

כמו כן תאי גזע יוצרים פחות התנגדות במערכת החיסון אצל המושתל וכך קטנים הסיכויים לדחיית ההשתלה.

רוב הסיכויים שתאי הגזע שנאספו מחבל הטבור לא ישמשו את הילוד עצמו במקרה ויזדקק לכך מכיוון שהפגם הגנטי אם הוא התגלה כבר נמצא בדם הנתרם. אבל במקרה ויש דם טבורי בריא ואח או אחות זקוקים להשתלה של תאי גזע , שימור דם טבורי יכול להתגלות כהחלטה נבונה ומצילת חיים. במקרה של בני משפחה קיימת התאמה גנטית גבוהה שמגדילה את סיכויי קבלת ההשתלה של תאי גזע בגופו של החולה.

חלק מההורים הבוחרים בשימור דם טבורי חושבים קדימה מתוך המחשבה כי הכל יכול לקרות וכי עוד צפויות שנים של מחקר רפואי בתחום ריפוי מחלות ממאירות וגנטיות בעזרת השתלת תאי גזע.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב