דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבחנה בין נכות רפואית לבין נכות תפקודית בקביעת הפסדי שכר 

מאת    [ 08/10/2010 ]

מילים במאמר: 573   [ נצפה 2331 פעמים ]

פיצויים לנפגעי תאונות דרכים- אבחנה בין נכות רפואית לבין נכות תפקודית בקביעת הפסדי שכר

 

אחד הנתונים הבסיסיים והחשובים לקביעת הפסד השתכרות הוא אופי ומידת הפגיעה שנפגע התובע עקב התאונה, כלומר, אופי הנכות שנותרה ושיעורה .

נכות רפואית- נקבעת על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי . נכות זו נקבעת על פי הממצאים הרפואיים שנקבעו עקב התאונה כשהם מתורגמים לאחוזים. 

נכות תפקודית- נכות שיש בה כדי לבטא את מידת הפגיעה בכושר התפקוד של הניזוק בעבודתו. הנכות התפקודית הינה מכרעת לצורך חישוב אובדן כושר ההשתכרות.

בית המשפט אינו כבול, לצורך חישוב הפסד כושר השתכרות, בקביעת הנכות הרפואית ע"י המוסד לביטוח לאומי והוא רשאי לקבוע את אןבדן השכר על פי חומר הראיות שבפניו. אם הובאו בפני בית משפט ראיות המוכיחות מהו הפסד השתכרות שנגרם בפועל לניזוק, יש להעדיף לקבוע את הפסד ההשתכרות על סמך ראיות אלה ולא על סמך שיעור הנכות.

כאשר מדובר בפגיעה בתחום האורתופדי, כגון פגיעה ביכולת התפקוד של יד או רגל, הנפגע מוגבל בתנועותיו ובכושר פעילותו עקב אותה נכות. לפיכך, במקרה כזה בדרך כלל שיעור הנכות הרפואית שנקבעה לנפגע משקף את שיעור נכותו התפקודית.

דוגמא: מנופאי שנפגע ברגלו ונקבעה לו נכות תפקודית הזהה לנכות הרפואית –מר עזרא הועסק כמנופאי אצל רשות הנמלים, נפגע ברגלו כאשר ירד מהמנוף. עזרא עבר ניתוח מיניסקוס בברך ונקבעה לו נכות רפואית של   13.5%. בית המשפט קבע כי מאחר שהתובע הוא פועל העובד בעבודות כפיים, ניתן לקבוע כי הפגיעה ברגלו משפיעה על כושר עבודתו, בנסיבות העניין אחוז הנכות הרפואית שנקבעה לעזרא הוא הבסיס המתאים לחישוב אובדן כושר השתכרותו בעתיד.

בפסק דין יאסר יונס- טייח שנפגע ברגלו ונקבעה לו נכות תפקודית הזהה לנכות הרפואית- יאסר יונס נפגע ברגלו תוך כדי עבודתו כטייח. בעקבות הפגיעה פרש יונס בן ה-38 מעבודתו . ליונס נקבעה נכות בשיעור 15% על ידי המומחה הרפואי שמונה על ידי בית המשפט. בית המשפט בפסק הדין קבע כי הנכות שנגרמה ליונס הגבילה אותו בעבודתו כטייח ותגביל אותו  בכל עבודה פיסית.  בהתחשב בעובדה שיונס נאלץ לפרוש מעבודתו היה עליו לחפש אחר עבודה שונה המתאימה למגבלותיו הרפואיות עקב כך, בית המשפט פסק ליונס סכום של 51,600 ש"ח בגין הפסד כושר השתכרות .

גם במקרה של נפגע שהמשיך בעבודתו הקודמת אך היה חשש שנכותו תפריע לו במציאת מקום עבודה חדש- בפסק הדין של אורי כהן, עובד חב' "בזק" נפגע במהלך עבודתו ונקבעה לו נכות רפואית משוקללת בשיעור של 49% נכות בגין אובדן ראיה בעין אחת, פגיעות עצביות ופגיעות אסטטיות (צלקות) בית המשפט חישב את הפסד השתכרותו עד גיל 65 על יסוד נכות תפקודית הזהה לנכות הרפואית שנקבעה לו. עוד נקבע כי למרות שכהן המשיך לעבוד בבזק וחלק מהנכות שנותרה לו פגעה בו מבחינה פונקציונלית וישנו חשש כי יאלץ לעזוב את מקום עבודתו בבזק ואז עלולה נכותו להפריע לו למצוא מקום עבודה חדש ולהתמיד בו.

  מומלץ במקרים של תאונות דרכים כאשר הפגיעה גורמת לנכות תפקודית או רפואית לפנות לייעוץ אצל עו"ד המתמחה בתחום הנזיקין.

כרם רוזנברג, עו"ד                                                                                                                                

050-6560989                                                                                                                                        

רוזנברג -ביתן, , משרד עורכי- דין. עוסק בתחום דיני הנזיקין - תאונות דרכים, תאונות עבודה, ייצוג בועדות ביטוח לאומי, ורשלנות רפואית (הריון ולידה) . כמו כן, מתמחים בתחום הנדל"ן ומקרקעין, עסקאות מכר /קניה של דירה ורישום בטאבו עבור דירות שטרם נרשמו.


משרדנו עוסק בייצוג והופעה בבתי המשפט, בעיקר בתחומי הביטוח והנזיקין.
המשרד הוקם ומנוהל על ידי עו"ד כרם רוזנברג ועו"ד עינב ביתן, המנוסות בניהול וייצוג מבוטחים ונפגעי גוף ורכוש, בערכאות השונות של בתי המשפט.
משרדנו אינו מייצג חברות ביטוח ועושה כל שביכולתו על סמך ניסיוננו הרב על מנת לסייע למבוטחים במאבקם נגד חברות הביטוח, המנצלות לעיתים את כוחן הרב,אל מול חוסר הידע של המבוטח.
לאורך כל ניהול התיק אנו מתייעצים עם רופאים בכירים, אנו מעודדים את לקוחותינו לקבל ייעוץ וסיוע מהיועץ הרפואי שלנו, לשם הבנת המסמכים הרפואיים ודרך הצגתם בפני הועדות הרפואיות. ייעוץ זה הינו חלק בלתי נפרד מהטיפול בתיק הלקוח




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב