דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תשלום תכוף- מתי זכאי נפגע תאונת דרכים לתשלום תכוף? 

מאת    [ 08/10/2010 ]

מילים במאמר: 667   [ נצפה 2198 פעמים ]

 

                פצויים לנפגעי תאונות דרכים –

מתי זכאי נפגע תאונת דרכים לתשלום תכוף ותשלום עייתי? 

ישנן שתי שיטות לתשלום פיצויים בחוק הפיצויים: פיצויים הנפרסים לאורך תקופה ארוכה, הלוא הם פיצויים עייתיים,  המהווים תשלומים על חשבון הסכום הסופי שייפסק למבוטח. אלו תשלומים חשובים במיוחד כשמדובר בתביעות גדולות שנמשכות לאורך זמן, במהלכו זקוק התובע לכסף. מתי מגיע לנפגע תאונה פיצויים עיתיים ?כאשר אותו נפגע איבד 40% או יותר מכושר השתכרותו, או כאשר הפיצויים מיועדים לשמש לו מקור עיקרי למחייה. במקרה כזה בית המשפט יפסוק פיצויים בתשלום עיתי כשיש חשש שבמקרים של תשלום חד פעמי, הניזוק עלול לעמוד,כעבור זמן, מול שוקת שבורה, ולא יהא לו מקור כספי לסיפוק צרכיו. אם חלה החמרה במצבו של הנפגע , לנפגע  נשמרת הזכות לפנות לבית המשפט ולבקש את הגדלת הפיצויים שנפסקו לצורכיי מחייתו.

תשלומים עייתים מגיעים גם לתלויים(אלמנתו, ילידו) , החוק קובע כי בנסיבות בהן גרמה התאונה למותו של אדם, והיה אותו אדם אילולא מת, זכאי לפיצויים בגין חבלת גוף, יהיה בן זוגו, הורו וילדו זכאים לפיצויים מן האדם האחראי לעוולה. התלויים יהיו זכאים לתשלום עיתי רק אם יוכח שפרנסתם כולה או מקצתה היתה עליו ערב פטירתו. הם צריכים להוכיח כי הם עתידים לסבול הפסד ממון עקב מות הנפגע.

תשלום תכוף : משמעותו בחוק מתן תשלום של סכום כסף בטרם נתברר כל המשפט לגופו. ניתן יהיה לפסוק לניזוקים פיצויים תכופים למימון הוצאותיהם עוד בטרם סיום ההליכים המשפטיים.  תכלית התשלום התכוף היא הושטת סיוע ראשוני,מהיר וזמני לנפגע או לתלוייו עד למתן פסק דין בתביעתו לפיצויים. בתביעה בה נתבע תשלום תכוף הסעד הנדרש הינו דחוף ובית המשפט לא נכנס לפרטי הנזק ובשלב זה בית המשפט לא מחוייב להכריע האם התאונה היא אכן תאונת דרכים כהגדרתה בחוק הפיצויים, ובלבד, שהוא סבור כי הנפגע זכאי לפיצויים.

בפסק דין אברהם פינטו נגד הכשרת הישוב חב' לביטוח בע"מ – התובע נפגע בהתנגשות שהתרחשה בין המונית שבה נסע לבין אמבולנס שחצה צומת בעת שהרמזור בכיוון נסיעתו האיר באדום.

התובע אשר היה מרותק למיטתו במשך 3 חודשים הגיש בקשה לתשלום תכוף בשל נזקי הגוף הקשים שנגרמו לו ועקב כך הפסד השתכרות של 100% . בית המשפט המחוזי דחה את בקשתו מהנימוק שהאמבולנס היה בדרכו לחלץ פצועים מפיגוע טרור שארע. לפיכך, סבר בית המשפט המחוזי כי מדובר בפגיעה הבאה בגדרי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה ובתור שכזו אינה מקימה עילה לתביעה על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

לאחר החלטת בית המשפט המחוזי הגיש התובע את תביעתו על פי חוק התגמולים . תביעתו נדחתה על ידי הרשות המאשרת על פי חוק התגמולים מהנימוק שאין המדובר באירוע איבה אלא בהתנגשות בין שני כלי רכב ולכן זוהי תאונת דרכים לפיכך, על החלטת בית המשפט המחוזי הוגש ערעור. בערעור נפסק כי  בבחינת בקשתו של נפגע לקבלת תשלום תכוף בודק בית המשפט רק האם זכאי הנפגע, לכאורה, לפיצויים על פי החוק. הסעד לתשלום תכוף הוא סעד דחוף, סעד של חרום שאין להתלותו או לדחותו אלא בהתקיים ספק של ממש בעצם זכאותו של הנפגע. היות ובמקרה זה הוכחה זכאותו של התובע לפיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולפיכך הוא זכאי לתשלום תכוף. אין זה ראוי כי עד לבירור שאלת הזכאות בהליך העיקרי, יוותר התובע תלוי בין הכיסאות – בניגוד לתכליתן של הוראות החוק בדבר תשלום תכוף.

 

כרם רוזנברג, עו"ד

0506560989

כרם רוזנברג, עו"ד -ממשרד רוזנברג- ביתן, משרדנו מתמחה בתחום דיני הנזיקין, תאונות דרכים, תאונות בעבודה, ייצוג בביטוח לאומי, ורשלנות רפואית.


משרדנו עוסק בייצוג והופעה בבתי המשפט, בעיקר בתחומי הביטוח והנזיקין.
המשרד הוקם ומנוהל על ידי עו"ד כרם רוזנברג ועו"ד עינב ביתן, המנוסות בניהול וייצוג מבוטחים ונפגעי גוף ורכוש, בערכאות השונות של בתי המשפט.
משרדנו אינו מייצג חברות ביטוח ועושה כל שביכולתו על סמך ניסיוננו הרב על מנת לסייע למבוטחים במאבקם נגד חברות הביטוח, המנצלות לעיתים את כוחן הרב,אל מול חוסר הידע של המבוטח.
לאורך כל ניהול התיק אנו מתייעצים עם רופאים בכירים, אנו מעודדים את לקוחותינו לקבל ייעוץ וסיוע מהיועץ הרפואי שלנו, לשם הבנת המסמכים הרפואיים ודרך הצגתם בפני הועדות הרפואיות. ייעוץ זה הינו חלק בלתי נפרד מהטיפול בתיק הלקוח.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב