דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להתכונן לקורס פסיכומטרי 

מאת    [ 07/10/2010 ]

מילים במאמר: 1424   [ נצפה 2538 פעמים ]

איך להתכונן לקורס פסיכומטרי

 

על מנת להפיק את המקסימום מהכסף ששילמתם עבור קורס הפסיכומטרי ומהזמן שאתם עתידים להשקיע, כדאי שתכינו את עצמכם היטב לקראת הקורס. בשלושת חודשי הקורס חייכם ישתנו לבלי היכר, כך שכדאי שתהיו מוכנים לכך. ככל שתבואו מוכנים יותר כך גדלים סיכויי ההצלחה שלכם בקורס וכמובן בבחינה. מספר עצות פשוטות שתבאנה אתכם מוכנים ורגועים לקורס

 

אין ספק שעצם ההחלטה להירשםלקורס הכנה מקצועי לבחינה הפסיכומטרית, במקום להתכונן לבחינה בכוחות עצמכם, יכולה לשפר רבות את סיכוייכם לקבל את הציון אותו אתם צריכים. אך על מנת לוודא שתפיקו את המקסימום מהכסף ששילמתם ומהזמן שאתם עתידים להשקיע, כדאי שתכינו את עצמכם היטב לקורס; כי מידת המוכנות לקורס משפיעה רבות על ההצלחה בו ובהמשך גם על ההצלחה בבחינה. במאמר זה תמצאו מספר עצות פשוטות שתבאנה אתכם מוכנים ורגועים לקורס.

 

התחילו לקרוא ספר באנגלית

פרקי האנגלית בבחינה הפסיכומטרית בודקים את יכולת הנבחן להבין את השפה האנגלית הכתובה. יכולת זו תלויה בעיקר בשלושה מרכיבים: אוצר מילים נרחב, מהירות קריאה מספקת ויכולת להבין משפט מבלי להכיר את כל המילים שבו. קריאת ספרים באנגלית משפרת את שלושת המרכיבים הללו בצורה משמעותית ובדרך המהנה ביותר. לאחר שהקורס יתחיל ותיכנסו לשגרת לימודים, העומס של יתר המטלות בקורס עלול לגרום לכם להזניח את קריאת הספר. לכן, מומלץ להתחיל לקרוא לפני תחילת הקורס. כך תהיו מורגלים יותר לפעילות מסוג זה ולא תמהרו להפסיק אותה. בנוסף, תרגישו מחויבים יותר לקריאת ספר שכבר התחלתם, ואם בחרתם בספר טוב גם יהיה לכם קשה להפסיק. בקשו מבית הספר אליו נרשמתם לדבר עם מדריך הפסיכומטרי העתידי שלכם והתייעצו איתו לגבי בחירת הספר שיתאים לכם.

 

התחילו לשנן את אוצר המילים בעברית ובאנגלית

שינון אוצר מילים הוא משימה לא קשה יחסית לשאר המשימות העומדות בפניכם לקראת ההכנה למבחן, מאחר שאינה דורשת הבנה של עקרונות, חישוב ויישום שיטות מתמטיות או הגיוניות. מדובר בשינון גרידא, שלא דורש דבר מלבד אימון הזיכרון. עם זאת, זו המשימה הפחות אהובה על תלמידים משום שהיא נוטה להיות משעממת וארוכה יותר משאר המשימות בקורס ואף נמשכת לכל אורכו. לכן, תלמידים רבים נוטים להזניח את לימוד המילים לטובת לימוד נושאים אחרים בצורה מעמיקה יותר. אולם עושר לשוני בעברית ובאנגלית חשוב הרבה יותר מאשר נושאים פסיכומטריים רבים אחרים. באנגלית, אין ספק שאוצר מילים משפיע על היכולת לענות על כל השאלות, ואילו בפרק המילולי כמות השאלות שעוסקות בצורה ישירה או עקיפה באוצר מילים מהווה כמעט מחצית מהפרק. הורידו מעצמכם לחץ מיותר במהלך קורס הפסיכומטרי וצרו פער חיובי בלימוד אוצר המילים בכך שתתחילו ללמוד מילים לפני תחילת הקורס. בסופו של דבר ההשקעה תשתלם. פנו לעצמכם זמן קבוע (אפילו שעה ביום במשך יומיים-שלושה בשבוע) בתקופה שלפני תחילת הקורס והתחילו לשנן מילים. לצורך כך, עוד לפני תחילת הקורס בקשו מבית הספר אליו נרשמתם את המילונים ו/או את תוכנת המילים והתחילו לשנן בעזרתם. גם פתרון תשבצים וקריאת ספרים או עיתונים ברמה גבוהה ובשפה יותר אקדמית (כמו "הארץ", "ג'רוזלם פוסט" או "נשיונל ג'יאוגרפיק") תיטיב עם אוצר המילים שלכם ותקנה לכם יתרון משמעותי עם פתיחת הקורס.

 

הסירו 'חלודה' במתמטיקה

לא להיבהל! עד כמה שהכותרת עלולה להרתיע את חלקכם, לא מדובר במשימה מעיקה כפי שהיא מצטיירת בהתחלה. הפרק הכמותי במבחן מתבסס, בין היתר, על יכולות אלגבריות לא מורכבות במיוחד, כמו טיפול בשברים ופתרון משוואות. עבור אלו מכם שנושאים אלה זכורים להם לרעה מתקופת הבגרויות, מומלץ מאוד לפתור כמה תרגילים לפני הקורס על מנת לרענן את הזיכרון. הכוונה אינה לקחת קורס בגרות במתמטיקה ואפילו לא משהו קרוב לכך, אלא לעבור על לוח הכפל ועל מספר עקרונות בסיסיים ולהסיר מעט מה'חלודה' שהצטברה במהלך השנים. בררו בבית הספר אליו נרשמתם האם קורס הפסיכומטרי כולל מכינה במתמטיקה ועם איזה רקע מומלץ להגיע. גם אם הקורס שלכם אינו דורש כלל ידע מוקדם במתמטיקה, כדאי לכם להתחיל את הקורס מנקודת פתיחה גבוהה יותר.

 

דאגו לפינת עבודה נוחה

רוב האנשים שניגשים לבחינה הפסיכומטרית לא היו במסגרת לימודית כבר כמה שנים. אם גם אתם כאלה, כנראה שאין לכם מקום כזה שנקרא "פינת לימודים". לא משנה באיזה קורס פסיכומטרי תלמדו, חלק נכבד מהלימודים לקראת הבחינה יתבצע בבית, באמצעות הכנת שיעורי בית, התכוננות לבחנים, שינון מילים ועוד. הסביבה שבה תלמדו תשפיע מאוד על רמת הריכוז, ההספק וההצלחה שלכם לקראת המבחן הפסיכומטרי. לאלו מכם שיתקשו לארגן פינה כזו בביתם – אל ייאוש! אפשר ללמוד בספריות עירוניות או בכאלו הממוקמות באוניברסיטאות או במכללות, בהן קיימים שקט ואווירה נוחה ללימודים.

  

דברו עם חברים שכבר עשו קורס

אין חכם כבעל ניסיון. הבחינה הפסיכומטרית וההתכוננות אליה הן חוויות משמעותיות שתחוו בפעם הראשונה. דרך טובה להתמודד עם חוויות חדשות היא להכיר אותן טוב יותר מראש. שאלו חברים או קרובי משפחה שכבר ניגשו לבחינה על אותה תקופה בחייהם בה התכוננו אליה. בררו כמה שעות ביום למדו, כמה מאמצים זה גזל מהם, במה התקשו והיכן היה להם קל יותר וכדומה. כך תוכלו להכין את עצמכם, בעיקר נפשית, לקראת החוויה. בנוסף, ייתכן שהם יוכלו לספק לכם עצות וטיפים שיעזרו לכם בהכנה לקורס הפסיכומטרי ואפילו במהלכו. עם זאת, חשוב לקחת את הדברים שתשמעו בעירבון מוגבל. אל תיקחו ברצינות רבה מדי תגובות רעות וקיצוניות, והימנעו מראש מלשאול אנשים לחוצים. במילים אחרות - אל תשאלו אנשים שלא תאהבו את התשובות שלהם.

 

דברו עם חברים שטרם עשו קורס

למה לעבור את החוויה הזו לבד אם אפשר לעבור אותה עם חבר? בדקו האם יש לכם חבר שמתכנן להירשם לקורס באותה התקופה ואולי תירשמו ותלמדו יחד. בתי ספר רבים מציעים מבצעי "חבר מביא חבר", כך שאפילו תוכלו לזכות בהנחה.

 

הכינו את הסביבה הקרובה לתקופה הצפויה

תקופת הקורס הפסיכומטרי תשפיע לא רק עליכם אלא גם על סביבתכם הקרובה: משפחה, חברים ועבודה. לכן, כדאי שגם הם יבינו לקראת מה אתם הולכים. הכינו אותם לכך שאתם עומדים להתחיל קורס ושתזדקקו להתחשבות; בין אם מדובר בשקט שתזדקקו לו בבית או פחות זמן שיהיה לכם לאירועים משפחתיים או חברתיים, כדאי להכין מראש את הנוגעים בדבר. כך הם בעצמם יוכלו להיערך טוב יותר ולהעניק לכם את המרחב והתמיכה שתזדקקו להם.

 

תכננו לוח זמנים

ההתכוננות לבחינה הפסיכומטרית עתידה לגזול מכם זמן רב. אך אין זה אומר שאתם יכולים או רוצים לעצור את חייכם לחלוטין. לכן התחילו לחשוב עוד לפני תחילת הקורס כיצד תשלבו את הלמידה האינטנסיבית למבחן עם עיסוקיכם האחרים. כידוע, כאשר מתכננים מראש – מספיקים יותר. החליטו מראש על סדר יום ונהלו יומן שבועי. חשבו על חלוקת זמן לעבודה, ללימודים, לחברים ועוד. תוכלו, למשל, להחליט שבכל יום תקדישו את שעות הבוקר לעבודה, את שעות אחר הצהריים ללימודים ואת שעות הערב לחברים. כל סידור יכול לעבוד, בתנאי שתתכננו מראש ולא תתעסקו כל פעם באלתורים.

 

האם אתם מאובחנים כלקויי למידה?

המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, הגוף האחראי על הבחינה הפסיכומטרית, מעניק הקלות שונות ללקויי למידה. ההקלות יכולות להיות הארכת זמן בבחינה, היתר להשתמש במחשבון, ביצוע המבחן על מחשב ועוד. עם זאת, הליך קבלת ההקלות מורכב הרבה יותר מאשר ההליך לקבלת הקלות בבחינות הבגרות ולרוב דורש רישום מוקדם לבחינה, קבלת אבחון מחודש ועוד, כך שמומלץ מאוד להתחיל בתהליך לפני תחילת הקורס. כמו כן, חשוב לזכור שלא בכל מועד ניתן לגשת לבחינה בתנאים מותאמים (בחינות אלו מתקיימות בדרך כלל רק במועדים אפריל, יולי ודצמבר). פרטים נוספים בנושא תוכלו למצוא בעמוד היחידה לבחינות מותאמות שבאתר של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

 

בררו איזה ציון אתם צריכים

אם אתם ניגשים לבחינה הפסיכומטרית, כנראה שאתם רוצים ללמוד באוניברסיטה או במכללה. כלומר, הצלחה בבחינה אינה המטרה שלכם אלא אמצעי בלבד להשגת המטרה האמיתית: קבלה ללימודים אקדמיים. ידיעת הציון לו אתם זקוקים תגרום לכם להיות יותר ממוקדים ומחויבים להצלחה. יש אנשים שאפילו אם יקבלו 800 בבחינה הפסיכומטרית עדיין לא יתקבלו למסלול שבו הם רוצים ללמוד, ולעומת זאת יש כאלה שיכולים להסתפק בציון נמוך הרבה יותר. חשוב שגם אתם וגם המדריך שלכם תדעו לאיזה ציון אתם מכוונים. זה יאפשר לכם להתמקד ולשים את הדגשים במקומות הנכונים ביותר עבורכם. אם אתם מתלבטים בין כמה אופציות (כמה מקצועות לימוד, כמה מכללות ואוניברסיטאות) עם תנאי קבלה שונים, בררו את תנאי הקבלה לכל האופציות שלכם. באתרי האוניברסיטאות והמכללות ישנם עמודים שבהם ניתן לחשב בצורה נוחה את הציון לו תהיו זקוקים, בהתאם לממוצע הבגרויות שלכם ולמסלול בו אתם רוצים ללמוד. כמו כן, בתי ספר להשלמת בגרויות והכנה לבחינה הפסיכומטרית מאפשרים למתעניינים לשוחח עם יועצות לימודים שיכולות לסייע לכם במציאת מידע זה.

 

לסיכום

זכרו – עשיתם כבר החלטה נכונה אחת, והיא להתכונן לבחינה הפסיכומטרית באמצעות קורס הכנה. כעת נותר לכם רק לנצל את נקודת ההתחלה הזו ולהגיע מוכנים לקורס, כדי להפוך את החוויה הבלתי נשכחת לבלתי חוזרת...

 

 

נכתב על ידי יוני זוהר, מדריך פסיכומטרי בכיר ב"קבוצת תיכון תל-אביב"

מוגש באדיבות קבוצת תיכון תל אביב - בגרות, פסיכומטרי, תיכון בוקר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב