דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חסמי ההצלחה בראי האימון 

מאת    [ 14/05/2007 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 5135 פעמים ]

מאז שהומצא מקצוע האימון, לפני כשלושים שנה בארה"ב, התפתחו לו גישות ושיטות רבות ומגוונות. חלק מהשיטות מאופיינות בגישה רציונאלית, חלק בגישה חווייתית, חלקן רוחניות, חלקן ממוקדות תוצאות, חלקן משלבות שתי גישות או יותר ועוד.

כל שיטה תורמת באופן שונה ובדרכה להעצמת ומיקוד המתאמן, מינוף עוצמותיו, כישוריו ויכולותיו להצלחה מקסימלית בחייו. יש מתאמנים שמתחברים יותר לחוויה, הרגש והרוחניות, ואחרים מתחברים לרציונאליות, אנליטיות ותבניתיות. אצל אחרים, השילוב בין הגישות, יכול להיות קלף מנצח.

עם זאת, אימון לא יהיה מושלם אף פעם ללא כמה אלמנטים, ולא משנה השיטה - בניית מפת ערכים, איתור חזון המשקף את רצונותיו האמיתיים של המתאמן, מטלות, תוכנית פעולה (או לפחות הנעה משמעותית לפעולה) וגם איתור חסמי הצלחה.

אין ספק כי חסמי ההצלחה, המכונים בשלל שמות (שדונים, גרמלינס, גורמים מעכבים וכו') לפי השיטות, עושים את ההבדל בין אימון סביר לאימון מוצלח במיוחד.

מהם חסמי ההצלחה?

חסם הצלחה הוא בעצם כל דבר המונע מאתנו להתקדם בחיים ולממש את עצמנו על פי רצוננו וערכנו. אלו הם תחושות ה 'לא נעים לי', הפחדים, החששות, פרדיגמות, קונספציות בהן אנו שבויים ועוד.
כמה פעמים אמרתם לעצמכם - 'הוא יכול לעזור לי, אבל לא נעים לי לפנות אליו'? אני מעריך שלא מעט. האם חשבתם פעם מה הסיבה ל 'לא נעים'? ויותר חשוב - מה הדבר הכי חמור שיכול לקרות אם כן תפנו?

שחרור מאותם אלמנטים מעכבים, או לפחות למידה להתמודד עמם - מסייעת בצורה מפתיעה לתהליך. לראות את החסמים בפרספקטיבות שונות, ללמוד לחיות אתם ולעתים אף להתיידד עמם, זו חוויה מעצימה שנותנת תחושה חשובה ביותר - הכל בידיים שלנו, הכל אפשרי. הקיצוניים במאמנים יאמרו כי חסמי ההצלחה הם ליבת האימון האישי, ולא מעט גם הארגוני - עסקי. מתאמן המתגבר על חסמיו, או לפחות לומד להתמודד עמם - עולה על דרך המלך להצלחה.

אז איך מתגברים על החסמים?

כאן התשובה כבר יותר מורכבת. הרי אנחנו חיים עם השדונים האלו יחדיו מהלך חיים שלמים, מסתדרים לא רע ביחד, גם אם כמו בכל זוגיות לא תמיד מתחברים ולעתים מסוכסכים, עדיין כוחו של ההרגל חזק יותר ואנחנו לרב לא ממש מכירים אפשרויות אחרות.

העבודה על החסמים שונה בין הגישות. חלקן אומרות כי העלאת החסמים למודעות - מספיקה. בגישות היותר ממוקדות תוצאות, בהן מאמינים שאין מקום כמעט להתעסקות בהווה, לא מתעכבים במיוחד על החסמים. בגישות אלו החסמים מאותרים ומועלים למודעות, אבל אין עבודה משמעותית עליהם.
בגישות היותר חווייתיות ורגשיות נותנים מקום אמיתי לעבודה על החסמים. מעבר לאיתורם, מתנהלת שיחה אימונית עליהם, בה מבררים מהו בעצם חסם ההצלחה? מה הוא נותן לנו? איך הוא משרת אותנו (הוא לא נמצא סתם, יש לו תפקיד בחיינו)? מה הוא מונע מאיתנו? ועוד שאלות רבות ולמידה עמוקה אודות החסמים.

העבודה על החסמים אינה פשוטה, לעתים אף מייגעת, והיא נמשכת מעבר למפגש עם המאמן. מטלות רבות נוגעות בנושא החסמים. אבל עם סיום התהליך, התוצאות מלוות את המתאמן כל חייו, ומסייעות לו להגיע ולהשיג את אותם יעדים בהם הוא חפץ.


לאור חשיבות הנושא, אני ממליץ לברר מראש עם המאמן באיזו גישה הוא פועל ומה משקל חסמי ההצלחה באימון. חסמי ההצלחה לא חייבים להיות ליבת האימון, אבל יש לתת להם מקום משמעותי בכל אימון.
יובל פייס
מאמן אישי, זוגי ועסקי
http://www.coachyuval.com
coachyuval@gmail.com
בוגר CTI (חווייתית) ואיק"א (אימון ממוקד תוצאות)
מנהל פורום האימון בדוקטורס
www.doctors.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב