דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעיות שינה אצל תינוקות 

מאת    [ 02/10/2010 ]

מילים במאמר: 633   [ נצפה 2693 פעמים ]

לישון כמו תינוק - בעיות שינה אצל תינוקות

שנת התינוק נתפסת כשינה טהורה, התינוק ישן כשפניו רגועות כפני מלאך, כשראשו נקי מדאגות (המבוגרים) ובמוחו מתנהלים תהליכי התפתחות שונים ופניו המחייכות תוך כדי שינה, נותנים השראה קסומה.

אם "לישון כמו תינוק" זה דבר כל-כך מושלם, למה אנחנו מדברים על בעיות שינה אצל תינוקות?

בחודש הראשון ישן התינוק כשני שליש מהיממה. לאט לאט ובהדרגה, משתנה משך השינה ומתקצר עד לשליש מהיממה.השינויים המשמעותיים בדפוסי השינה קורים עד גיל 4 בערך. השינה היא מאוד משמעותית אצל תינוקות. בזמן השינה אוגר התינוק אנרגיה החיונית לו לצורך גדילה והתפתחות. במהלך השינה התינוק מתנתק מהגירויים החדשים שלהם הוא נחשף וכך מאפשרת את התפתחות המוח, עיבוד המידע החדש וקליטתו בזיכרון. בעיות שינה אצל תינוקות משמעו שהם סובלים מחוסר שינה הפוגע בתפקודים פיזיים כמו גדילה, מערכת חיסונית וחילוף חומרים. בנוסף נפגעים גם תפקודים נוספים כמו רמת הקשב ויכולת הריכוז, למידה וזיכרון.

מחקרים הראו כי מועד הלידה ותהליכים שונים בהריון, משפיעים על דפוסי השינה ועל היווצרות בעיות שינה אצל תינוקות. אצל תינוקות "בשלים" השינה רגועה יותר ושקטה יותר מאשר שנתם של תינוקות פגים. תינוקות פגים, ממשיכים את שלב ההבשלה וגיבוש הדפוסים מחוץ לרחם. במהלך החודשים הראשונים, התינוק עובר תהליכים המתבטאים בקיצור שעות השינה ביממה וריכוזם בשעות הלילה. כאשר תינוק אינו מגיע לשלב של שנת לילה רצופה ומתעורר מספר רב של פעמים במהלך הלילה זה המאפיין העיקרי של בעיות שינה אצל תינוקות.

במצב רגיל, תינוק בן שלושה שבועות אמור לישון כ-16 שעות ביממה מתוכן 3.5 שעות שינה רצופה וכשעתיים של ערנות בין שינה לשינה. בגיל חצי שינה אמורים התינוקות לישון כ- 12 שעות ביממה מתוכן 5 שעות של שינה רצופה. בנוסף, ישנים התינוקות עוד כפעמיים במהלך היום. בעיות שינה אצל תינוקות נקבעות על סמך איכות השינה והתנהגות התינוק במהלך היום. לא כל הפרעות השינה נגרמות כתוצאה מהרגלים לקויים או תגובת ההורים לבכי התינוק בלילה.

אופי התינוק נקבע לעיתים טרם לידתו. תינוקות עם אופי אנרגטי יותר, מתקשים להסתגל למצבים חדשים ולכן הם בעלי סף גירוי נמוך, דבר שיקשה עליהם להירדם או יגרום להם להתעורר לעיתים תכופות. בעיות שינה אצל תינוקות יכולות להתרחש בעקבות תנאים לא נוחים של חדר, רעב, תזונה לא מתאימה או רבה מדי, גזים, עוויתות מעיים, בקיעת שיניים, מחלות שונות פריחות וגרד בעור. סיבות נוספות להתפתחות בעיות שינה אצל תינוקות קשורות בהקניית הרגלים לא תקינים, חרדה של ההורים לגבי טיפול בתינוק, דבר המגביר את אי השקט של התינוק, משום שהוא חש בכך. בהלה של התינוק כאשר הוא מתהפך למצב שאינו מצליח לחזור ממנו ומצבים בהם התינוק בוחן את הוריו.

חשוב לזכור שחלק לא מבוטל מדפוסי השינה מובנה בתינוק ואינו קשור לסביבה או להתנהגות ההורים. דפוסים אלה, יכולים להיות מוחמרים או מועצמים לטובה בהתנהגות מתאימה של ההורים.

לדוגמה, מניסיוני כמטפלת מזה עשור, וכאם לשניים, טעות נפוצה שאני נתקלת בה שוב ושוב היא עניין החשיבות וההקפדה על סדר היום. אצל הורים צעירים בעיקר עם ילדם הראשון קיימת בעיה של ארגון סדר יום חדש המתאים לתינוקות. גם ההורים עצמם עוברים שינוי גדול ומשמעותי המערער את שגרת יומם הקודמת ומחייב סדר יום חדש, לחלקם קשה להיפרד מזה הישן. לא פעם אני נתקלת בהורים "טריים" המנסים לשלב את התינוק בסדר יומם הקודם כרווקים ולהרגיל אותו לבילויי לילה מאוחרים. העדר סדר יום קבוע ומוקפד השם דגש ונותן עדיפות מוחלטת לטובת התינוק מבטיח בעיות שינה אצל תינוקות וגם אצל ההורים, מעגל מתסכל של עייפות וחוסר תפקוד מתמשך. סדר יום, ארוחות בזמנים קבועים ותגובות מתאימות לזמן שבין ארוחות כמו הרגעה באמצעות ליטוף, טיול, שיר, מוצץ או מים מפתחים אצל התינוק הרגלי שינה תקינים. במידה ולמרות כל זאת עדיין קיימת בעיות שינה אצל התינוק, נדרשת עזרה מקצועית.

 

קלינקה בייבי היל מתמחה בטיפול בתינוקות בנושאי שינה ומערכת עיכול. כל הטיפולים בקלינקה הינם טבעיים ובטוחים ומבוססים על עקרונות ההילינג, הטיפול במגע וצמחי המרפא הסיניים.
רתם הרפז הינה בוגרת לימודי רפואה סינית, מטפלת מוסמכת בהילינג ובטווינה, בוגרת קורסים בפסיכולוגיה, בחינוך ובפסיכולוגיה התפתחותית ומטפלת מזה כ-10 שנים בתינוקות ובילדים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב