דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גרפולוגיה - מדע או אומנות? 

מאת    [ 11/05/2007 ]

מילים במאמר: 752   [ נצפה 3258 פעמים ]

 

באירוע בו השתתפתי פנה אלי עורך בכיר באחד מכלי התקשורת שאמר: "כשאני רואה תוכנית המשלבת מיסטיקה וגרפולוגיה – אני לא יכול להאמין בגרפולוגיה". המשפט הזה מסכם בתמציתיות רבה את דעתם של אלו אשר מערבבים, מחוסר ידיעה או דעה קדומה, בין גרפולוגיה לנומרולוגיה, קריאה בקפה או הגדת עתידות. נכון, הגרפולוגיה עדין לא נתקבלה בעולם האקדמי כמדע מדויק וספק אם תתקבל אי פעם. כמו לגרפולוגיה, גם לאמונה הדתית אין תוקף מדעי, ובכל זאת רב אנשי הדת נחשבים אמינים.

 במשך השנים נעשו מחקרים רבים (מה שלא עשו לגבי אסטרולוגיה, כירולוגיה וכיוצא באלה...) חלקם עם תוצאות מרשימות וחלקם מאכזבים כמו שקורה לעיתים תכופות עם מחקרים במדעי ההתנהגות. לאחרונה צצים "גרפולוגים" המנבאים עתידות, או כאלה ש"מנתחים" אנשים על פי אות אחת או על פי ציור שציירו. ובכן – אין דבר כזה!!! הגרפולוגיה איננה ולא הייתה מעולם תחום מיסטי.

מזה שנים רבות נחשב האבחון הגרפולוגי לכלי מקובל ומוערך להשמת עובדים במקום העבודה המתאים לכישוריהם. משרדי ממשלה, חברות תעופה, חברות רב לאומיות, קונצרנים, בנקים, מפעלי תעשייה והיי-טק בארץ ובעולם, משרדי עורכי דין ומשרדי חקירות, משתמשים בקביעות בניתוחים גרפולוגים. זו לא שאלה של "אמונה", וגם לא של פרשנות כזו או אחרת, אלא עובדות מדעיות מוצקות שאינן ניתנות לערעור. נוסחאות החוזרות על עצמן וצירופים ידועים. לקוחות ותיקים שנעזרים באיבחון הגרפולוגי עשורי שנים מעידים על רמת הדיוק, על התובנות שחוות הדעת הגרפולוגית נותנות להם בזמן קבלת העובד למשרה ובזמן עבודותו.

 מה ההגיון העומד מאחורי הגרפולוגיה? הכתיבה הינה פעולה מורכבת, פעולה הדורשת קאורדינציה בין מוח, עין, יד (או פה או רגל לפעמים אצל אנשים שאין להם ידיים) פעולה המשלבת קשר מורכב מאד ומדויק מאד בין המערכות השונות. המוח הוא זה ששולח את הפקודות לכף היד ומשם לאצבעות והעין היא זו שמאשרת את הצורה האסתטית של התוצאה על הניר... אין כאן שום מיסיטיקה, שום ניחוש, ושום הגדרת עתידות. כל הממצאים מבוססים על מחקר, על הגיון ועל הדמיון שבין שפת הגוף, מהירות התנועה, זריזות המחשבה ועוד מאות פרמטרים שרובם ככולם מבוססים על ההגיון. כל צירוף של סימנים מלמד את הגרפולוג על קבוצת תכונות בקשר לכותב. יחד עם זאת, חשוב תמיד לראות את התמונה השלמה ואת ההשפעות של התכונות כשהן משתלבות זו בזו. נכון שלא כל מי שלמד גרפולוגיה בצורה מסודרת יהיה גרפולוג מעולה, כמו שלא כל מי שלמד רפואה, יהיה רופא מצטיין ולא כל פסנתרן יהיה דניאל בארנבוים. כולם למדו אותו דבר, הם בקיאים בפרטים, אבל עדין יש אלמנט של אומנות בחיבורים בין הנתונים. גם אם יש את הכשרון עדיין יש צורך בנסיון רב. מיומנות בגרפולוגיה דורשת הכשרה ארוכה, נסיון וידע נרחב בפסיכולוגיה.

כתב היד מהווה גם מבחן השלכתי הנותן ביטוי לתכנים הנפשיים של הכותב. כך למשל, כתב גדול עשוי להעיד על בטחונו העצמי של הכותב ועל תחושתו שהוא תופש את מקומו הראוי בחברה. לעומת זאת, כאשר הגודל מופרז, או עומד בסתירה לסימנים אחרים בכתב, המצביעים על חוסר בטחון ועל הפרעות בדימוי העצמי, יתפרש הדבר לא כתחושת בטחון אמתית, אלא כדחף להתבלט וכפיצוי לרגשי נחיתות. רק ניתוח מדוקדק של מכלול התופעות בכתב וסינתיזה זהירה שלהן, יכולות ללמד על אישיותו של הכותב. הגרפולוג מסתמך על סימני כתב רבים לפני שמסיק את מסקנותיו. כך למשל, הסימנים העשויים להצביע על מצוקה בכתב ידם של ילדים הם: קו נוקשה, שבור, רפה, מרוח או "מלוכלך", רקמת קו רכרוכית; כתב יצוגי ומעוצב יתר על המידה, כתב קטן מאד, כתב משתנה או עם אי סדירות קיצונית ברכיבי הכתב השונים; תנועתיות מוגזמת, עודף תיקונים בלתי נחוצים, תנועתיות מכוונת לאחור, מחסומים בסיום האות, הצנפות פנימה; אותיות צרות וצפופות, זוית כתיבה שמאלית, האזור העליון או התחתון מעוותים או מופרזים בגודלם; עריכה כפייתית, מפורקת או בלתי מאוזנת של רכיבי הכתב, ועוד ועוד... הסקה של תכונות התנהגותיות מתוך הכתב עשויה להיות פעולה מורכבת, הדורשת הערכה של האישיות כולה. כך למשל, על מנת להעריך יושר ומהימנות מתוך הכתב, יש לבחון את יכולתו של הכותב להפנים נורמות חברתיות ולהסתגל להם, את כושר האמפטיה שלו כלפי האחר, את עמידותו ללחצים, את יכולתו לדחות סיפוקים ואת מידת השליטה שיש לו על דחפיו. גם ליכולות קוגנטיביות כמו כושר שיפוט, יציבות וכן לאיזון הנפשי של הכותב. יש חשיבות בהערכת התנהגותו והאתיקה שלו בנסיבות החיים השונות. לאחר שנבדוק כ- 160 סימני כתב שונים, נתייחס גם למידת המושפעות של הכותב, ליכולתו לעמוד בפני פיתויים ולנטיתו לחוש מקופח או לפעול באופן של "מגיע לי".

התפתחות האבחון הגרפולוגי נעשתה בכלים מדעיים מובהקים והיא מבוססת על עקרונות פסיכולוגיים מקובלים ועל מתודת אבחון מורכבת. אולם לצערינו, התחום מושך אליו מיסטיקנים, "קוראים בכתב" ו"גרפולוגים" עממיים רבים, רובם חסרי הכשרה פורמלית של ממש, המציגים תמונה פשטנית של עקרונות האבחון הגרפולוגי, מייחסים משמעות מאגית לאותיות השונות, וחלקם אף מתיימר לגלות עתידות מתוך הכתב או לקבוע אבחנות רפואיות חסרות אחריות. שיפור המודעות הציבורית לאבחנה בין גרפולוגיה המבוססת על ידע ועקרונות מדעיים לבין מיסטיקה היא אחד היעדים החשובים של האגודות הגרפולוגיות המדעיות בארצות השונות.

 

חנה קורן ? גרפולוגית ומומחית להשוואת מסמכים. מוסמכת באגודות שונות באנגליה ובארצות הברית.
מתמנה לעיתם קרובות על ידי בתי המשפט בארץ ובעולם. בעלת מכון גרפולוגיה הראשון בארץ - נוסד בינואר 1976.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב