דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מחשברגש - השימוש בכלים עוקפי מחשבה במהלך אימון אישי בונה 

מאת    [ 21/09/2010 ]

מילים במאמר: 581   [ נצפה 3198 פעמים ]

השמוש בדמיון מודרך ובכלים עוקפי מחשבה נוספים, תופס מקום נכבד במהלך אימון אישי בונה. לאן מגיעים כשעוקפים את המחשבות? למה בכלל לעקוף?

כששואלים אנשים לאן מגיעים כשעוקפים מחשבות, התשובה בד"כ - "לרגשות". האומנם? ובכלל, מה ההבדל בין מחשבות לרגשות?

לפי רוב המודלים הפסיכולוגיים, חשיבה מוגדרת כתהליך של עיבוד מידע קיים ושל התנסויות קודמות לטובת השגת מטרות כגון הבנה, קבלת החלטה, תכנון, פתרון בעיה, נקיטת פעולה ועוד. חשיבה יכולה להיות מודעת או "אוטומטית". היכן מתבצע העיבוד? במוח כמובן. מה מעורר מחשבות? אירועים חיצוניים, אירועים פנימיים רגשיים, צורך בפתרון בעיה, צורך/רצון להבין.

רגש - קראתי הגדרות רבות, חלקן גרם לי לחשוד שאני מתקשה בהבנת הנקרא, אהבתי את ההגדרה הפשוטה והקצרה, גם אם מעט מעורפלת, "רגש הוא חוויה פנימית". כאמור, רגשות משפעים על החשיבה. ומה מעורר רגשות? מחשבות! רגש אינו תוצאה ישירה של אירוע אלא של הפרשנות (שהיא כמובן מחשבה) שלנו לאירוע.

אז...מחשבה  מעוררת רגשות, רגשות משפיעים על יכולת החשיבה- מסובך? מאד. האם הגבול בין מחשבה לרגש ברור לנו? רבים קושרים כיום גוף ונפש למושג אחד של גופנפש, אולי כדאי לדבר גם על מחשברגש כמושג אחד? טוב, נסחפתי...

אבל, אם כל רגש הוא תוצאה של מחשבה. אז למה לעקוף מחשבות? איזה מחשבות עוקפים? לאן מגיעים לאחר העקיפה?

נחשוב לרגע על מחשב המסוגל לעבד 100 אירועים בדקה. לעבד, משמעות הדבר לנתח את כל האינפורמציה הנלווית לאירוע, לבחון את כל אופציות התגובה האפשריות ולבחור את המתאימה ביותר. בואו נציף את אותו המחשב ב-1000 אירועים בדקה. קיימות מספר אפשרויות: 1) הוא יקרוס ולא יטפל אף לא באירוע אחד 2) הוא יטפל כראוי ב-100 האירועים הראשונים ויתעלם מ-900 הבאים. אין כמובן שום בטחון ש-100 הראשונים הם החשובים ביותר. 3) הוא יטפל בכל ה-1000 טיפול "אוטומטי". כלומר, במקום לבצע ניתוח מלא, המחשב יסתמך על מאפיין או שניים של האירוע ויבחר תגובה בהתאם. 4) האפרות הקשה ביותר- הוא יבצע עיבוד ראשוני לכל 1000 האירועים ויבחר כ-50 אותם יעבד ביסודיות. בכל מקרה, הכמות תבוא על חשבון איכות הטיפול.

כך גם המוח האנושי. הוא בעל יכולת גבוהה אבל תמיד מוצף מעבר ליכולתו. כמות האירועים שאדם נחשף אליהם היא עצומה, חלקם חשובים, ודורשים הרבה יותר תשומת לב (כלומר יכולת עיבוד וזמן) ממה שהם יכולים לקבל מהמוח המוצף. המשמעות היא שבאופן  תמידי אנחנו, בני האדם, לא מקדישים מספיק תשומת לב ומחשבה לנושאים החשובים לנו. עקב ההצפה, רוב המחשבות שלנו הן אוטומטיות - סוג של אופטימיזציה שהמוח מבצע. סטיגמות, סטריאוטיפים, פרדיגמות, תבניות חשיבה - כל אלה הם סוגי אופטימיזציה שמוחנו מבצע כי הוא רגיל לפעול כשהוא מוצף ונאלץ לבצע "קיצורי דרך" על מנת להספיק.

כלים הנקראים עוקפי מחשבות משחררים למעשה את העומס הרגיל על מנת לאפשר לנו להתמקד ולתת לנושא חשוב מסוים את תשומת הלב הראויה. מדובר בסינון מחשבות והתמקדות במחשבות בנושאים חשובים שאחרת לא זוכים למחשבה מספקת. למעשה כלים עוקפי מחשבה מאפשרים לנו לשלב רגש ומחשבה באותה סינרגיה מופלאה שאני קורא לה מחשברגש.

יש גם נושאים שלא מקבלים את רמת העיבוד המספקת כי התרגלנו להדחיק אותם. מחשבות מעמיקות הקשורות נושאים אלה מתישות אותנו ודורשות הרבה "משאבי עיבוד" שקשה מאד למוח המוצף להקצות. סינון ומיקוד באמצעות "עוקפי מחשבה" מקל על העומס.

אימון אישי בונה, מעצם היותו מודל שמתמודד עם בעיות דחופות וגם בונה יכולות לטווח ארוך, דורש מפעם לפעם יכולת התמקדות בנושאים חשובים שדורשים רמת עיבוד גבוהה. שימוש ב"עוקפי חשיבה" מקדם במצבים את התהליך ומאפשר להפיק ממנו יותר. שילוב מחשבה פלוס רגש חיוני בתהליך אימון אישי לכל אורכו. שחרור ושילוב רגשות עוזר למתאמנים להבין מה הם באמת רוצים, מה הם באמת יכולים ומה באמת מפריע להם. המחשבה מאפשרת לבנות תכנית פעולה רלוונטית.

אתם מוזמנים לקישור הבא ולקרוא עוד על מחשברגש,  שילוב מחשבה ורגש בקבלת החלטות

יוסי וילנסקי - מאמן אישי מוסמך, בעל ניסיון עשיר בעבודה עם אנשים - כמנהל בכיר, כמאמן אישי, כמנחה וכמדריך. אימון אישי בונה - מודל יעיל ואפקטיבי לאימון אישי המשלב טיפול בבעיות דחופות עם בנייה של יכולות אישיות/חברתיות לטווח ארוך. אימון אישי למנהלים צעירים בתחילת דרכם, אימון אישי לקריירה והכנה לראיונות עבודה. מתמחה בתקשורת בין אישית וקבלת/בצוע החלטות.


טלפון: 052-6968695  מתגורר בכפר סבא  ופועל בעיקר באזור השרון.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב