דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסכם השקעה 

מאת    [ 21/09/2010 ]

מילים במאמר: 2084   [ נצפה 5454 פעמים ]

 

הסכם השקעה ראשון בחברת סטארט-אפ

(Share Purchase Agreement)

הקדמה

מפגישותיי הרבות עם יזמים אשר זה עתה הקימו או מעוניינים להקים חברת סטארט-אפ עולה כי קיימים גופים רבים העוזרים ומסייעים לאותם יזמים להכין תוכניות עסקיות, להבין את ההבדלים בין סוגי משקיעים שונים, לדעת לבחור את המשקיעים הנכונים לאותה חברה, להציג את הטכנולוגיה והפוטנציאל של החברה בפני משקיעים פוטנציאלים, לגרום לעניין אצל משקיעים פוטנציאלים ולהגיע למצב של רצון של משקיע להשקיע בחברת הסטארט-אפ.

מפגישותיי הרבות עם יזמים העומדים בפני השקעה עולה כי מרביתם (א) אינם מבינים או מכירים את המושגים השגורים והמקובלים בהסכמי השקעה בחברות ההי-טק, (ב) אינם מבינים את ההבחנה בין סוגי מניות המבוקשים על ידי משקיעים, (ג) אינם מודעים להגנות אשר ניתן לקבל במקרים של דרישות שונות של משקיעים, (ד) אינם מבינים את מהות ההתחייבויות אשר הם לוקחים על עצמם וכן (ה) אינם בקיאים בשפה האנגלית באופן שיאפשר להם להבין את הדקויות הניסוחיות בהסכמי השקעה.

מאמר זה נכתב על מנת להסביר ולהבהיר לאותם יזמים את השלבים השונים בהתקשרות בהסכם השקעה, תוך דגש על מונחים ותנאים מסחריים מקובלים.

ולאחר הבעת רצון על ידי משקיע להשקיע בחברת סטארט – אפ, מקובל לפני חתימה על הסכם השקעה מפורט להתקשר בהסכם עקרונות (Term Sheet) אשר מסדיר כבר בשלב הראשון את ההסכמות המשפטיות והמסחריות בין הצדדים. לאחר שהצדדים חתמו על הסכם העקרונות, מכינים עורכי הדין של שני הצדדים את הסכם ההשקעה המפורט ועד להכנתו ניתנת למשקיע אפשרות לבחון את החברה לעומק אשר תאפשר לו לקבל החלטה סופית באם להשקיע בחברה או לא.

במאמר זה אבחן תחילה את הנושאים המהותיים המפורטים בהסכם עקרונות ולאחר מכן אתאר את המבנה של הסכם השקעה מפורט, כולל התייחסות להיבטים משפטיים ומסחריים אשר על היזם להבין טרם חתימתו על הסכם ההשקעה.

 הסכם עקרונות (Term Sheet)

הסכם עקרונות נכתב באופן של הגדרות ופרושים הניתנים להם. הגדרות אילו מהוות את עקרונות העסקה אשר לאחריה ייחתם הסכם מפורט אשר יכלול את כל ההסכמות האמורות.

להלן הנושאים, על פי סדרן המקובל, המפורטים בהסכם עקרונות:

החברה (The Company)                          

שם החברה, מקום התאגדותה, כתובתה.

המייסדים (The Founders)  

שמות המייסדים אשר הינם או יהיו בעלי המניות היחידים בחברה ואשר יקימו או הקימו את החברה.

המשקיע ((The Investor                   

שמו, מקום התאגדותו (באם החברה הינה תאגיד)  וכתובתה של החברה.

תוכנית עסקית (Business Plan)  

הפנייה לתוכנית עסקית אשר הוצגה למשקיעים ואשר על בסיסה החליט המשקיע השקיע בחברה ואשר מצורפת כנספח להסכם העקרונות.

סכום ההשקעה (Investment Amount)     

סה"כ סכום ההשקעה אשר יושקע בחברה על ידי  המשקיע.

מועד התשלום (Time of Payment)    

תשלום חד פעמי במועד הקובע (מועד השלמת הסכם ההשקעה המפורט) או לוח תשלומים בהתאם לאבני דרך מפורטים.

שווי חברה (Company Valuation)  

שווי החברה לפני השקעת המשקיע.

מספר המניות (Amount of Shares)  

nספר המניות אשר יוקצו למשקיע בתמורה לתשלום מלא סכום ההשקעה.

בטחונות (Security Offered) 

סוג המניות אשר יונפקו למשקיע בתמורה להשקעתו בחברה (מניות רגילות או מניות בכורה) 

שימוש בהשקעה (Use of Proceeds) 

אופן שימוש החברה בסכום ההשקעה על פי התוכנית העסקית המצורפת.

קניין רוחני (Intellectual Property)

פירוט הקניין הרוחני אשר החברה בעליו או שהחברה זכאית לו (כולל: ידע, פיתוחים, טכנולוגיה ופטנטים) וכן התחייבות של היזמים והחברה כי עד למועד חתימת הסכם ההשקעה המפורט, יועברו כל הזכויות בקניין הרוחני לבעלות החברה.

אחריות ושיפוי בגין קניין רוחני (Liability of Intellectual Property)   

התחייבות של החברה והיזמים לשפות את המשקיע במידה ויתברר כי החברה אינה בעלת הזכויות בקניין הרוחני או במקרה ויתברר כי הקניין הרוחני מפר זכויות של צד שלישי.

זכות מיצרנות (Pre-Emptive rights)       

מתן זכות לכל או חלק מבעלי המניות להשתתף בכל הקצאת מניות נוספת בחברה על מנת לאפשר לאותם בעלי מניות לשמור על אחוז אחזקותיהם בחברה.

אי דילול (Anti Dilution Protection)  

מנגנון המגן על המשקיע והקובע כי החברה תשפה את המשקיע על ידי הנפקת מניות נוספות למשקיע במקרה והחברה תנפיק תוך תקופה מסוימת מניות נוספות של החברה בשווי מניה נמוך משווי המניה שנקבע במועד חתימת הסכם ההשקעה.

זכות סירוב ראשונה (Right of First Refusal)

זכות סירוב לכל בעלי המניות של החברה לרכוש את מניותיו של כל אחד מבעלי המניות במקרה של כוונה למכרם לצד שלישי.

הגבלת מכירה ((No Sale)  

הגבלה על בעלי מניות מהותיים (בדרך כלל היזם) למכור את מניותיו לצד שלישי.

זכות הצטרפות (Tag Along )    

זכות לבעלי מניות מסוימים בחברה להצטרף למכירת מניותיהם של אנשי מפתח בחברה,לפי אחוז אחזקותיהם בחברה.

מכירה כפויה (Bring Along)  

זכות לרוב מסוים (בדרך כלל 80% מבעלי המניות) לחייב את שאר בעלי המניות להצטרף למכירת כל מניות החברה לצד שלישי.

מניות לעובדים (ESOP)        

שמירת כמות מסוימת של מניות/אחוזים בחברה לאופציות לעובדים.

דירקטוריון (Board of Directors) 

מינוי על פי החלטת רוב או מינוי על פי אחוז אחזקות בחברה או מתן זכות אישית לכל אחד מבעלי המניות למנות דירקטור מטעמם.

זכויות וטו (Restrictive Provisions) 

הוראה הקובעת כי יש צורך בהסכמת המשקיע או באישור של אחוז מסוים של בעלי המניות על מנת לקבל החלטות מהותיות בחברה (כגון, שינוי תקנון, שינוי מטרות החברה, מיזוג או מכירת כל או רוב נכסי החברה, אישור תקציב, חלוקת דיבידנדים, זכויות חתימה, אישור דוחות והסכמים עם בעלי עניין).

זכויות בפירוק (Liquidation Preference) 

במקרה של פירוק החברה, תינתן לבעל מניות הבכורה (המשקיע) זכות לקבל, מתוך יתרת הכספים של החברה, את סכום השקעתו בחברה (לעיתים בתוספת ריבית והצמדה)  ולאחר מכן להתחלק ביחד עם שאר בעלי המניות ביתרת הכספים הנותרים בחברה, כל אחד לפי אחוז אחזקותיו בחברה.

זכות לדיבידנדים (Dividend Preference) 

במקרה של חלוקת דיבידנדים לבעלי המניות של החברה, אזי קודם יחולקו דיבידנדים למשקיע בסכום השווה להשקעתו בצירוף ריבית והצמדה ולאחר מכן יוחלקו יתרת הדיבידנדים בין כל בעלי המניות (כולל המשקיע)

זכות למידע (Information Rights)    

מתן זכות לבעלי מניות המחזיקים באחוז אחזקות מינימום לקבל מידע בקשר לחברה, מידע אשר החברה אינה חייבת למוסרו על פי חוק.

הסכמי עמלה (Finder Fees)       

פירוט גורמים וסכומים אשר החברה תידרש לשלם להם עמלה בגין קישור בין המשקיע לבין החברה.    

הסכמי העסקה    (Employment Agreements)   

במקרה ולא קיימים הסכמי העסקה, אזי חיוב חלק מבעלי המניות אשר הינם בתפקידים בכיריםבחברה לחתום על הסכם העסקה עם החברה.

הוצאות (Expenses)             

קביעת סכום מרבי אשר ישולם לעורכי הדין של המשקיע בגין יצוג המשקיע בעסקה.

הגבלה על פנייה לצד שלישי (No Shop

הגבלה על החברה מלפנות או להתקשר עם צד שלישי בקשר להשקעה בחברה עד לחלוף תקופה מוסכמת.

סודיות (Confidentiality)   

התחייבות הצדדים לשמור בסודיות את המו"מ המתנהל ו/או את קיום ההתקשרות עד לחתימה על הסכם מחייב או בכפוף לאישור שני הצדדים.

תנאי סגירה (Closing Conditions)       

בדרך כלל מקובל כי ההסכם מחייב את החברה ואינו מחייב את המשקיע אלא לאחר שסיים את בדיקת הנאותות בקשר לחברה וחתם על הסכם מפורט.

תאריך סגירה (Anticipated Closing)    

קביעת מועד להשלמת העסקה, דהיינו, חתימה, העברת כספים, הקצאת מניות ועמידה בהתחייבויות הצדדים.

ישנם מספר נושאים אשר יש צורך להדגיש בעניין הסכם עקרונות:

ההטבות והתנאים המפורטים לעיל הינם מקובלים בדרך כלל במקרים של השקעה על ידי קרן הון סיכון. במקרים של משקיעים אחרים, החברה לא תידרש לכל התנאים וההטבות המפורטות לעיל.

התנאים המסחריים של כל אחד מהמונחים המפורטים לעיל הינו סטנדרטי וקיימות ורסיות שונות לכל אחד מהם.

לכל אחד מהתנאים המסחריים המפורטים לעיל קיימות הגנות לחברה ו/או ליזם.

על כן, מומלץ בשלב המו"מ להיוועץ עם עורכי דין אשר התמחותם הינם בהי-טק, שולטים בשפה האנגלית ומכירים את כל ההגנות הקיימות ליזמים ו/או לחברות בהסכמים מסוג זה.

 

הסכם השקעה

לאחר שהצדדים חתמו על הסכם עקרונות, עוברים הצדדים להכנת ההסכם המפורט.

מבנה הסכם מפורט כולל בדרך כלל ששה פרקים עיקריים: ההתקשרות, סגירת העסקה,  תנאים לסגירת העסקה, הצהרות היזמים והחברה, הצהרות המשקיע, התחייבויות, וכללי.

להלן פירוט הנושאים החשובים בכל אחד מהפרקים של הסכם השקעה:

1.  ההתקשרות

בחלק זה מפורט סכום ההשקעה, שווי כל מניה, מספר המניות אשר יוקצו למשקיע, אחוז המניות אשר יקבל המשקיע לאחר תשלום מלא סכום ההשקעה.

דגשים:  במקרים בהם החברה מתחייבת להנפיק למשקיע אחוז מסוים מכמות המניות של החברה, הרי שקיים הבדל מהותי באם ההשקעה נעשית על בסיס דילול והמרה מלאים או לא. שכן, במקרה ולא, אזי אופציות לעובדים או לצדדים שלישיים ו/או הלוואות המירות למניות אינם באות במניין האחוזים הניתנים למשקיע ובמקרה כאמור, ידולל המשקיע מייד עם מימוש האופציות ו/או המרת הלוואה למניות וזאת מבלי שיכנס כסף נוסף לחברה. על כן משקיע תמיד יתעקש כי ייכתב שאחוז המניות בחברה אשר ינפק לו יהיה על בסיס דילול והמרה מלאים.

2.   סגירת העסקה

בכל הסכם השקעה קיימים תנאים לסגירת העסקה. תנאים אלו כוללים: (א) מצד החברה - התחייבות כי עד למועד הסגירה תמציא החברה למשקיע החלטות של בעלי המניות ודירקטריון של החברה אשר מאשרים את ההסכם ואת ההקצאה, הנפקת תעודות מניות בגין המניות המוקצות למשקיע, הודעות חתומות על ידי החברה לרשם החברות בגין הקצאת המניות וכן, (ב) מצד המשקיע – עד למועד הקובע להעביר לחברה את מלא סכום ההשקעה.

דגשים:  במקרה בו המשקיע משקיע את הכספים בתשלומים כנגד עמידה של החברה באבני דרך מוסכמים, הרי שעדיף שהחברה תנפיק למשקיע בכל פעם את מספר המניות המגיע לו ותימנע מלהנפיק לו את כל המניות במועד הסגירה. במקרה והמשקיע עומד על כך שכל המניות יוקצו במועד הסגירה, אזי יש להנפיק את המניות על שם נאמן אשר יעביר את החלק הרלוונטי למשקיע בכל פעם שישקיע את הסכום הנדרש על פי אותו אבן דרך.  

3.  תנאים לסגירת העסקה

בכל הסכם השקעה קיימת התחייבות של החברה ושל המשקיע כי כל ההצהרות המפורטות בהסכם ההשקעה יהיו נכונות ותקפות גם במועד הסגירה כאילו ניתנו במועד הסגירה וכן כי עד למועד זה ביצע כל אחד את כל התחיבויותיו על פי ההסכם, כולל קבלת כל האישורים הנדרשים מאותו צד.

4.   הצהרות היזמים והחברה

בפרק זה החברה והיזם נותנים הצהרות והתחייבויות לגבי החברה. הצהרות אלו מתייחסות להון המניות של החברה, שמות בעלי המניות בחברה, אחוז אחזקות בחברה וטבלת הון, שמות הדירקטורים, רשימת כל הזכויות בקניין רוחני (פטנטים, פיתוחים וטכנולוגיה), רשימת כל ההסכמים שהחברה צד להם, אישור על חוסר תביעות כלפי החברה ו/או שהחברה צד להם, הסכמים עם בעלי עניין ורשימת כל הסכמי העבודה בין החברה לבין עובדיה.

דגשים:    פרק זה הינו אחד החשובים בהסכם השקעה שכן במידה ויתברר שאחד ההצהרות אינו נכון ו/או אינו מלא, הרי שהפרת הצהרה כאמור תקנה למשקיע זכות לתבוע את החברה ולבטל את הסכם ההשקעה. על כן, יש לצרף את כל המסמכים אשר נדרשים לשם גילוי נאות על פעילות החברה וכן יש לעדכן את המשקיע על כל עניין מהותי הקשור לחברה.

דגשים:    מבחינת היזמים, עדיף תמיד שכל ההצהרות יינתנו על ידי החברה בלבד, כך שבמקרה ולמשקיע תהיה זכות לתבוע את החברה, לא יכול המשקיע לפנות ליזמים/בעלי המניות על מנת לקבל את הפיצוי המגיע לו. לעומת זאת, רוב המשקיעים אינם מוכנים להשקיע בחברה ללא התחייבות נוספת של היזמים לגבי הצהרות והתחייבויות החברה. 

5.   הצהרות המשקיע

בפרק זה המשקיע נותן הצהרות והתחייבויות לגבי עצמו. הצהרות אלו כוללות התייחסות לאישורים אשר ניתנו על ידי המשקיע להתקשר בהסכם זה, כי ההסכם אינו מפר הסכמים אחרים אשר המשקיע צד להם, כי המשקיע קיבל את כל המידע אשר ביקש לקבל, ניתנה לו ההזדמנות לדבר עם אנשי ההנהלה של החברה ולקבל פרטים נוספים על החברה, כי ערך את כל הבדיקות הנדרשות על ידו, כי הינו משקיע מנוסה, כי ידוע לו כי השקעה בסוג כזה של חברה הינה מסוכנת וכי קיים סיכוי שיאבד את כל כספו ועל כן, המשקיע, למעט הסתמכותו על הצהרות החברה, מוותר על כל טענה ו/או תביעה כלפי החברה.

6.   התחייבויות

פרק זה כולל את התנאים המסחריים אשר הוסכמו בהסכם העקרונות, לגבי זכויות מיוחדות (אם בכלל) אשר ניתנות למשקיע ו/או הגבלות החלות על בעלי מניות בחברה.

דגשים:  חשוב להקפיד על אחידות בין הנוסח בהסכם עקרונות והנוסח המפורט בהסכם ההשקעה.

7.     כללי

פרק זה כולל סעיפים כללים כגון: החוק החל, סמכות השיפוט, אי המחאת זכויות, הסכם מחייב, כתובות הצדדים ואופן מסירת מסמכים

דגשים: במקרה של משקיעים זרים, עדיף לקבוע את החוק אשר יחול על ההסכם על פי חוקי ישראל וכן יש לקבוע את בית המשפט אשר מוסמך לדון בעניינים הקשורים בהסכם זה. במקרה והמשקיע מתעקש כי החוק אשר יחול ומקום השיפוט לא יהיו בישראל, אזי מומלץ לקבוע חוק ואיזור שיפוט ניטרלים כגון אנגליה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

עו"ד סטיבן קנטור הינו שותף במשרד עורכי הדין שנהב ושות המתמחה במשפט מסחרי ובהקמה וליווי של חברות הי-טק. המשרד מייצג יזמים, חברות סטארט-אפ, חברות חממה, חברות הי-טק פרטיות וציבוריות וכן משקיעים פרטיים ומוסדיים. המשרד מעניק ללקוחותיו מגוון שירותים, לרבות ייצוג בהסכמי מייסדים, הקמת חברות, הסכמי העסקה ואופציות לעובדים, הסכמי השקעה והלוואה, מיזמים משותפים, הסכמי רישיון והפצה וכן עסקאות מיזוגים ורכישות. ניתן לפנות אלינו לקבלת ייעוץ טלפוני ו/או פגישה ראשונה ללא תשלום בטלפון: 03-6110760. אתר המשרד:http:shenhavlaw.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב