דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צרכנות נבונה 

מאת    [ 07/05/2007 ]

מילים במאמר: 1129   [ נצפה 5859 פעמים ]

צרכנות נבונה לא פעם, אנו הצרכנים, מתלוננים על התנהגות בעלי העסקים וקובלים על יחסם הבלתי ראוי כלפינו. יש, ובצדק טוענים, שתפקידו של משרד התעשייה המסחר והתעסוקה לקדם צרכנות נבונה ולחנך אליה , כמקובל ברבות ממדינות העולם המערבי ואולי גם קצרה ידה של הרשות להגנת הצרכן מלהושיע.האומנם בעלי העסקים אשמים בכך או שמה אנו הצרכנים אשמים בכך שהבאנו את בעלי העסקים לידי התנהגות זו? האם אשמים גם מוסדות השלטון בכך שאינם ממלאים כראוי את תפקידיהם למנוע קידומם של פרסום מטעה ועוולות צרכניות? או שמה הרשות להגנת הצרכן לא עושה די?למרות הכעס שיש בנו, לא כך הדבר בעיניי. התנהגות בעלי העסקים כלפינו ואופן תפקודו של השלטון לחלוטין תלויה בנו. בעלי העסקים כולם, יודעים כמעט מעבר לכל ספק, שאנו נשלם את המחיר שיקבעו למרות ההתלהמות של מי מאתנו. רבותיי, צרכנות נבונה בידינו היא ואם לא ניקח על עצמנו את האחריות לרכישותינו ואת האחריות לשמור על עצמנו כציבור צרכני, המדינה תמשיך להתנער ובעלי העסקים ימשיכו כמנהגם.צרכנות בשוק תחרותי - בקרה ושיקול דעתהשוק כיום מציע מאגר המכיל כמות בלתי נדלית של פרטי מידע מסוגים שונים. פרטי המידע המוצעים מופקים בידי גורמים בעלי אינטרסים שונים המנסים להשפיע על ציבור הצרכנים באמצעים מגוונים. הפרסום המסיבי היום יומי, מבצעי המכירה, החברות במועדוני לקוחות ועוד מקדמי מכירות, מושכים את תשומת ליבנו ומנסים לגרות אותנו לרכישות שאיננו נדרשים להן. רכישה אימפולסיבית וקנייה שאיננה מושכלת הן האינטרס של בעלי העסקים המושכים את ידינו אנו אל כיסנו ולשלם על מוצר שאין אנו זקוקים לו.מקדמי המכירות למיניהם, נועדו לכאורה להוזיל את קניותיהם של משקי הבית אך בו בעת באים הם להגדיל את היקפן. אם נבין שבאים הם גם לפגוע ביכולתנו לבקר ולשלוט על תהליכי הקניה שלנו, או אז נוכל לקבל החלטות רכישה נכונות ושקולות. מטרותיי בכתיבת שורות אלה היא לתת כלים לצרכנות נבונה, להגדיר דרכי התמודדות עם ההשפעות המזיקות שיש לשוק על הפרט, להעלות את המודעות לחופש הבחירה ובעצם: לעודד בקרה ושיקול דעת של צרכנים. כלים לצרכנות בוגרת ונבונה1.       תהליך קבלת החלטות - הפרסום המסיבי בכוחו להכניע כל אחד מאיתנו וללא תהליך קבלת החלטות מגובש, נקבל החלטות רכישה לא נכונות ונפגע שלא לצורך, בהון האישי. לתהליך קבלת ההחלטות חלק נכבד בניהול ההון האישי ושמירה על ערכו.

    • רכישה מושכלת - צרכנות נבונה מתחילה בהגדרת המוצרים שרכישתם תיתן מענה לצורך ולא לגחמה. קנייה אימפולסיבית או קנייה שאיננה מושכלת היא אינטרס של בעלי העסקים.
    • רכישה במגבלות התקציב המשפחתי - צרכנות נבונה מחייבת בחינה חוזרת ונשנית של מבנה ההוצאות המשפחתיות והרכבן. על הפרט לשמור על עודף תקציבי ואל לו לרכוש יותר מכפי יכולתו.
    • השוואה ושיקול דעת - צרכנות נבונה מחייבת בחינה של כל קנייה לגופה והפעלת שיקול דעת לגבי כדאיות הרכישה של כל מוצר או שירות. צרכנות בוגרת מחייבת בחינה של מקום הקנייה ובחירתו על פי אמות מידה אישיות בין היתר: בטיחות, נוחות, זמינות מוצרים, אמינות המוצרים, מחירי המוצרים, טיב השירות וכיוצא בזה. יש לזכור שבידנו החופש לבחור ועל כן יש להשוות כמותית ואיכותית את המוצרים והשירותים הקיימים בשוק. 
2.       שמירה על זכויות ? צרכנות בוגרת מחייבת בגרות ושמירה על זכויותינו כצרכנים באדיקות יתירה ולתבוע את אשר אנו זכאים לו. בעל עסק אשר לא עמד באמות המידה שקבע לעצמו או באמות מידה שנקבעו בחוק, ידע כי עליו יהיה לשאת באחריות על כל נזק שהוא ובנוסף על עגמת נפש ואבדן כספים בעקיפין. חופש הבחירה - טיפים לצרכנות נבונה

    • השוואת מחירים ? ההשוואה היא תמיד צעד נבון אולם צריך להיזהר ולא לראות במחיר כקנה מידה יחיד.  לפעמים, מחיר זול מעיד על מוצר או שירות גרוע בהמשך.  בדיקת איכות היא חשובה מאוד ורצוי לעשות אותה בהסתמך על חוות דעת של סוקרים אובייקטיביים ולא פחות חשוב, לשמוע דעתם של משתמשים אחרים במוצר.
    • איכות המוצר/השירות - היות וכמה יבואנים מייבאים מוצרים תחליפים גם איכות השירות תלויה בייבואן. חפשו מידע על איכות המוצר/השירות בעיתונים, פורומים לצרכנות באינטרנט, ובקרב החברים.
    • אופן התשלום - אין לשלם מראש ובמזומן את כל מחיר העסקה.  בהנחה שהאספקה אינה מיידית, עדיף לתת מקדמה של עד 10% ממחיר המוצר, ואת ההפרש עם האספקה. אם בית העסק אינו מוכן לקבל תנאי זה, קנו ממקום אחר.אם בית העסק מתעקש לקבל חלק גדול מהתשלום מראש, זה יכול ללמד שאולי הוא נתון בקשיים כספיים. היום, ניתן, תמורת תשלום לא גדול, ללמוד על מצבו הכלכלי של העסק, וזה חשוב במיוחד כשעושים קניות גדולות כמו: דירה, רהיטים, שיפוץ מטבח וכו'.קנייה בתשלומים - כדאי להיזהר מאוד מעסקאות קרדיט בכרטיסי האשראי מפני שהן כרוכות בתשלום ריבית גבוהה. קנייה בתשלומים (שאינם קרדיט) ברובה היא ללא ריבית אך אינה עוזרת רבות, מלבד פסיכולוגית, לשוטף המשפחתי, כיוון שהיא מעגלית, וחוזרת על עצמה מחודש לחודש.
    • קניית דירה - על פי החוק כאשר קונים דירה מקבלן, הצרכן חייב לשלם על פי קצב התקדמות בניית הדירה, ובמקביל הקבלן חייב לתת בטוחות (גם הן קבועות בחוק) למקרה שייקלע לקשיים כספיים ולא יוכל לסיים את הדירה. חשוב ביותר בקניית דירה שלא להסתייע בשירותיו של עו"ד מטעם הקבלן או המוכר.  קחו לכם עו"ד מטעמכם שידאג לייצג את האינטרסים שלכם.
    • משכנתאות - בשל הפערים הגדולים בין שיעורי הריבית בבנקים השונים, מומלץ לציבור המבקש לקבל משכנתא, להשוות בין הריביות על המשכנתאות בבנקים השונים, דבר שיכול להביא לחסכון ניכר בעלות המשכנתא ללווה.
    • בעלי מלאכה - לפני בחירתכם בבעל מלאכה, בעידן האינטרנט, אין בעיה להשיג מידע מוקדם עליו.  כמו-כן יש לאסוף מידע מכל מקור אפשרי לגבי העבודה שעומדת להתבצע ולהפגין ידע זה כשאתם מתקשרים עם בעל המלאכה הנדרש. יידע מוקדם על בעל המקצוע ועל העבודה הנדרשת עשוי להשפיע על היחס והמחיר. חשוב לתעד בכתב את ההסכמים עם בעלי המלאכה ולפרט את תכולת העבודה, לוחות זמנים, חומרי הגלם, זמני התשלום וגובהם. יש לתעד כל שלב בביצוע העבודה כולל התמורה הכספית הניתנת בעבור שלב זה.
    • ובתחום הפיננסי - הרפורמות בתחומי המיסוי, קרנות הנאמנות, קופות הגמל וניהול כספי הפנסיה מעמידות בפני כל אחד ואחת מאתנו אחריות אישית מיוחדת. כיום, עלינו לקבל החלטות פיננסיות מורכבות, הדורשות רמה מקצועית גבוהה, ידע מקיף בנושאי מימון ומיסוי וכן היכרות מעמיקה עם שוק ההון בישראל.
    • צרכנות נבונה - בעידן האינטרנט, ניתן לחפש ולקבל טיפים רבים בנושאי צרכנות. על מנת לשמר את ההון המשפחתי, חשוב לבחון את הרגלי הצריכה ולשנותם - צרכנות נבונה היא צעד הכרחי.
סיכוםבשוק תחרותי יש לפרט חופש בחירה רב; הוא קובע היכן לקנות, מתי לקנות, כמה זמן ועם מי לעשות זאת. אולם, על מנת להיות צרכן נבון, עליו לרכוש מיומנות צרכנית ולהבין את מאפייני השוק. צרכנות נבונה בסביבה תחרותית משמעה מודעות להשפעות ולפיתויים הקיימים בסביבה, ערנות לאינטרסים של בעלי העסקים ואימוץ דרכים להתמודדות מול ההשפעות והפיתויים הנקרים בדרכו. צרכנות נבונה היא קבלת החלטות רכישה בהתאם לאינטרסים אישיים ולא התנהלות בהתאם לאינטרסים של בעלי העסקים.כדי להיות צרכנים נבונים ולקבל את ההחלטות הטובות ביותר, חשוב מאד לערוך השוואות בין המוצרים והגופים השונים ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מיומנים. לחלק ניכר מהחלטות הרכישה תהייה השפעה גדולה על העתיד הכלכלי שלנו ושל בני משפחתנו ועל כן מוטלת אחריות כבדה על כל אחד ואחד מאתנו וכמעט ללא קשר לגובה ההכנסה המשפחתית. יוזמותיהם של משרד התמ"ת ושל הרשות להגנת הצרכן (מוצלחות ככל שיהיו) לשכלל את השוק ולמנוע עוולות צרכניות, לא תשפרנה את מצבו של האזרח, אם זה לא ייקח אחריות על עתידו; הכוח לשנות ולהשפיע נמצא בידיים שלכם!!!תפקידה של "העתיד", הוא לסייע לכם להכיר ולהבין טוב יותר את מגוון הסוגיות והנושאים בכלכלת המשפחה על מנת שתוכלו לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר בעבורכם ובעבור משפחותיכם, החל בצרכנות נבונה וכלה בתכנון הפרישה והיציאה לגמלאות.
תואר ראשון בהנדסה ותואר שני במנהל עסקים, בעל רקע מקצועי בתחום הניהול העסקי ובעל ניסיון אישי רב בניהול המשק הפרטי ? מומחה לכלכלת המשפחה.
חבר בשותפות "העתיד".
tamir[at]haatid.co.il
www.haatid.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב