דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות תחום דיני עבודה 

מאת    [ 21/09/2010 ]

מילים במאמר: 494   [ נצפה 2219 פעמים ]

בתקופה הפיאודלית באירופה האדמות היו מחולקות בין האצילים, והאריסים היו מעבדים את האדמות בתמורה להגנה שסיפק להם האציל. עם התפתחות המהפכה התעשייתית השתנו יחסי העבודה הללו. בעלי המפעלים העסיקו פועלים במשך שעות רבות ביום, ללא חופשות וללא שום תנאים. עובד היה מקבל משכורת זעומה וזו הייתה מחויבותו היחידה של המעסיק כלפי העובדים. הקפיטליזם הדורסני הזה הוביל לאומללות רבה של מיליוני אנשים, והחלו להישמע קולות רבים כנגד השיטה, אולי הקול החזק ביותר היה קולו של קרל מרקס שקרא לשינוי יחסי העבודה בכך שהמכונות יהיו שייכות לאלו המפעילים אותן, כלומר העם. המצב הזה הלך והורע, מה שהתבטא בשביתות רבות. בעלי ההון הבינו בסופו של דבר כי הם צריכים ללכת לקראת העובדים שלהם במטרה להבטיח הפעלה שוטפת של המפעלים שלהם. לאט לאט החל להתפתח התחום החשוב הזה שמכונה דיני עבודה, המסדיר את החובות והזכויות במערכת היחסים המורכבת שבין המעסיק לעובד.

המנהיג הראשון שהעביר חוק על ביטוח פנסיוני היה הקנצלר של גרמניה ביסמרק, וזה קרה בשנת 1880. גרמניה הייתה אחת המדינות המתועשות של התקופה וסבלה מכל אותן הבעיות החברתיות שהביאה איתה המהפכה התעשייתית. עניין הפנסיה היווה תפיסה מהפכנית בתחום דיני עבודה, ועם השנים כל המדינות המתועשות אימצו את השיטה.זו התקופה בה התחיל להתפתח המקצוע של עורך דין דיני עבודה.

נציגי הפועלים החלו להילחם על זכויותיהם בפרלמנטים, ובעלי ההון והממון לא יכלו לעמוד בפני כל אותם רבבות האנשים המאורגנים שלא היו מוכנים עוד לניצול הציני של כוח העבודה שלהם. כך הלך ותפח התחום של דיני עבודה, וכיום זהו תחום נפרד במשפטים. החוק המודרני מספק רמה גבוהה מאוד של הגנה על העובד.לא היה אפשרות לפנות לאדם מקצועי כגון, עורך דין דיני עבודה.

למדינה המודרנית יש אינטרס גבוה מאוד לדאוג לדיני עבודה חזקים שיבטיחו תעסוקה לאזרחי המדינה. כל אדם העובד במדינה משלם מיסים ותורם לכלכלת המדינה. לעומתו, כל אדם שלא עובד מצמצם את משאביה. מדינה הסובלת מאחוזי אבטלה גבוהים נחשבת למדינה חלשה יותר מאחרות, ובדרך כלל מתעוררות בה בעיות חברתיות כגון גניבות והפגנות. המדינה מגינה על העובדים באמצעות דיני עבודה חזקים, והיא דואגת לא רק לחוקק חוקים, אלא גם לאכוף אותם. בתי המשפט אינם רואים בעין יפה מעסיקים שלא דואגים לבטיחות או לתנאי העסקה שהובטחו לעובדים.

דיני עבודה כיום זה תחום נרחב ומסובך ביותר, והוא קובע את תנאי המינימום שכל מעסיק חייב לתת לעובד שלו. במסגרת זו נכנסת משכורת המינימום, חובת הודעה לפני פיטורים, פיטורים כשרים שלא נובעים משיקולים לא רלוונטיים, חובתו של המעסיק לדאוג לבטיחותם של העובדים כמו גם לביטחונם. פרט לכל אלו, לדיני עבודה יש עוד אספקטים שונים, ובגדול כל מקרה עומד לבדו. אם אתם מרגישים שבמקום העבודה שלכם נגרם לכם אי צדק, יכול מאוד להיות שהמעסיק שלכם עבר על דיני עבודה. במצב כזה כדאי לפנות לאדם שמקצועו עורך דין דיני עבודה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב