דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דור העתיד של ה-Business Intelligence 

מאת    [ 20/09/2010 ]

מילים במאמר: 864   [ נצפה 2947 פעמים ]

מחסני הנתונים ומערכות BI הפכו בשנים האחרונות לנושאים חמים ביותר בתחום מערכות המידע. בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, גובר הצורך במערכות  BIאשר מיועדות לתמוך בתהליכי קבלת ההחלטות של הארגון, ואנו עדים לדרישות של ארגונים רבים להקמה של מערכות BI חדשות, מחד, ובהרחבה של מערכות קיימות במודלים עסקיים חדשים, מאידך.

אופיסופט היא מובילת תחום ה-BI בישראל עם עשרות פרויקטים מצליחים בארגונים הגדולים במשק הישראלי. בחברה צוות של מעל 200 מומחי טכנולוגיה הפועלים לניהול פרויקטים שמתוכננים להשיג ללקוחות יתרונות משמעותיים בתחום ניהול, שיווק, מדידת יעדים וקשרי לקוחות. נפגשנו עם ערן שגיא, CTO אופיסופט, Microsoft Regional director - BI ועמית ברק, מנהל פרוייקטים בכיר בחברת אופיסופט ומרצה בקורסי BI במכללת נס

"גבולות תחום ה - BI אינם סטאטיים, בזכות הקשר הישיר בין המימד העסקי לתחום ה-BI.  כל התפתחות טכנולוגית פורצת דרך או שינויי מהותי בסביבה העסקית או המדעית משליכים במישרין על תחום ה - BI ופורצות לו דרך לתחומים וטכנולוגיות חדשים", מסביר ערן שגיא.

 מה היה בעבר בתחום ה-BI ?

 שגיא: "הדור הראשון של ה-BI עסק בעיקר  בריכוז המידע במחסן נתונים ויצירת נקודות אמת אחידה בארגון. סביב גרסה זו צמחו טכנולוגיות ניתוח ודיווח רבות שהניבו כלים טכנולוגים רבים. מאידך בשל המגוון הטכנולוגי הרחב והצורך בממשקים רבים גדלה העלות ליישום ומנעה יישום רחב צרכנים של טכנולוגיה זו".

 אלה גם המערכות הפועלות כיום ?

 שגיא: "הדור הנוכחי של ה-BI מתמקד במטרה להפוך את יכולות התחום לנגישות יותר לקהל צרכנים רב בארגון באמצעות הוזלת העלות הטכנולוגית. תהליך זה בה לידי ביטוי במהלך של איחוד טכנולוגיות וכלים. אחד המאפיינים המרכזיים הוא ריכוז הטכנולוגיות בידי מספר ספקיות מרכזיות (מיקרוסופט, אורקל, יבמ , סאפ, סאס)  תוך "הכחדה" של כלים וחברות שלא צלחו את תהליך האיחוד. מהלך זה תורם במישרין להורדת העלות הכוללת TCO ליישומי BI והגדלת בסיס הצרכנים בארגון של טכנולוגיות אלו".

 "בניגוד לרוב הפרוייקטים, שמוגדר להן מראש מועד תחילת הפיתוח, מועד הסיום, ורשימת הנושאים לפיתוח, פרוייקטי BI מתאפיינים בהגדרת "מודלים עסקיים" (Data Marts), כשלכל אחד מוגדר מועד תחילת הפיתוח ורשימת דרישות ראשונית, שמתרחבת ככל שהפרוייקט מתקדם", מוסיף עמית ברק, "בדרך כלל לקוחות המערכת מבינים את העוצמה שבמערכת ה-BI, רק לאחר שהם עובדים עם המערכת, והעוצמה גוברת, ככל שמרחיבים אותה ומוסיפים לה יכולות חדשות".

תן דוגמאות לפרויקטים כאלה.

ברק: "באחד מארגוני הבריאות הגדולים בעולם, הגדירו במערכת ה-BI מודלים לניתוח מחלות נפוצות. כל מודל מרכז את כל נתוני החולים במחלה. באמצעות כלים סטטיסטיים מזהים את מאפייני החולים במחלה, באמצעותם מאתרים את בעלי הסיכון לחלות במחלה, שמופנים לקבלת טיפול מונע. הטיפול המונע גורם לחיסכון אדיר בהוצאות.


בארגון אחר, הוקמה מערכת BI פיננסית שמקצרת את תהליך הפקת הדוחות הפיננסיים והופכת אותו לתהליך מהיר ואמין. מטרה זו מושגת על ידי אוטומטיזציה של תהליך הפקת הדוחות. היבט זה בשילוב רמת אמינות מוחלטת של נתוני המערכת ביחד עם ביטול התלות באותם עובדים שרק הם יודעים להפיק את הדוחות, יוצרת ערך עצום לסמנכ"ל הכספים".

הדור הבא של ה-BI

פתרונות אלה מיושמים היום בארגונים רבים, אולם באופק מסתמנת מהפכה נוספת שעתידה לשנות את הדרך שבה פועלים ארגוני IT  ועימה תחום ה- BI כולו. הסימנים ברורים לעין: מחסני הנתונים גדלים מדי שנה ואנשי המקצוע של אופיסופט כבר מורגלים במחסנים שגודלם עולה על מספר TB ובמקרים רבים על עשרות TB.


"תחום הנתונים משתנה אף הוא ומכיל בנוסף למידע הכמותי הנורמטיבי, גם מידע כמו מסמכים, מצגות, סרטונים, מידע ביומטרי וגיאוגרפי, אשר נדרשים גם כן בתהליך הסקת המסקנות. במקביל, הדרישה לנגישות למידע גוברת, בד-בבד כמות צרכני המידע בארגונים גדלה", מסביר ערן שגיא, " מערכות מבוססות BI חודרות לזרם המרכזי, ודרישות לשרידות וזמינות גבוהה למערכות אלו אינם בגדר דרישה חריגה".

 

מה המשמעות של שינוי זה ?

 

שגיא: "גופי IT משקיעים את כל משאביהם בפיתוח רכיבי הנגישות למידע לעיתים תוך האטת פיתוח תשתיות המידע עצמו, ומתקשים לעמוד בדרישות הגוברות והולכות לפיתוח עולמות תוכן ופורטלי מידע נוספים בלוחות זמנים סבירים. פתרון אפשרי המיושם בהרחבה הינו הוצאת הדרישות הללו למיקור חוץ והשמת כ"א. המענה לסוגיות אלו  הוא חלק מרכזי בבסיס התפיסה של הדור הבא ב-BI.  בהתאם לגישה זו יחזור גוף ה - IT לתפקידו המסורתי כמנהל מרכז המידע, כאשר מנועי ה - BI יתמכו במסדי נתונים ענקיים (VLDB), תוך שילוב פתרונות מובנים של חומרה ותוכנה שתאפשר עיבוד מקבילי ועתיר ביצועים".

 

מה יהיה תפקידו של גוף ה-IT ?

 

שגיא: "עיקר התפקיד של גוף ה - IT בעזרת חברות האינטגרציה יתמקד בפיתוח וניהול שוטף של מרכזי מידע "Data Centers" שיהוו מכלול מידע מרכזי לצרכי הארגון כולו (מפורמל ולא מפורמל).  מרכזים אלו ישמשו כ "מגרש משחקים" עבור צרכני המידע, שיקבלו לידיהם יכולות תחקור ודיווח, בד בבד עם האפשרות לחבר ולייצר מודלים עסקיים, תוך בקרה של גוף ה - IT. וזאת באמצעות  כלים שיאפשרו צריכה עצמית של מידע (Self Service BI) ויעזרו בהקלת העומס אשר נופל ברובו כיום על גופי ה - IT. מרכזי מידע אלו יוקמו בתחילה במרחב הרשת המקומי ובהמשך, לאחר התפתחות הרגולציה המתאימה גם ב "ענן" (Cloud Computing)".

 

רואים את זה כבר בשטח ?


"שגיא: רמזים ראשוניים להתפתחות זו החלו להופיע אצל יצרניות הפלטפורמות, כדוגמת ההכרזה הטכנולוגית האחרונה מבית מיקרוסופט (פרויקט Gemini, פרויקט מדיסון ו - Fast Track, שירותי ניתוח נתונים ב - Cloud), הכרזה זאת ודומות הצפויות להופיע מיצרניות הפתרונות האחרות מעידות על הכיוון אליו הולכת התעשיה כולה. בגרסה זו ישלים תחום ה - BI את המהפך מטכנולוגיה למנהלים בלבד, לטכנולוגיית ליבה בארגונים".

אופיסופט היא מובילת תחום ה-BI בישראל עם עשרות פרויקטים מצליחים בארגונים הגדולים במשק הישראלי. בחברה צוות של מעל 200 מומחי טכנולוגיה הפועלים לניהול פרויקטים שמתוכננים להשיג ללקוחות יתרונות משמעותיים בתחום ניהול, שיווק, מדידת יעדים וקשרי לקוחות. כותבי המאמר  ערן שגיא, CTO אופיסופט, Microsoft Regional director - BI ועמית ברק, מנהל פרוייקטים בכיר בחברת אופטיסופט ומרצה בקורסי BI במכללת נס




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב