20.09.2010
הנדון : רכבת מעבורת אקולוגית ידידותית לסביבה שתתרום למגוון נושאים קריטיים למדינת ישראל , לביטחונה , רווחתה ועוד . .
1. פרויקט רכבת מעבורת חכמה וירוקה ומהירה ביותר מאילת למטולה .
a. כללי :
i. אני מניח שאיני מחדש פה הרבה – אולם אני משער שחלק מהדברים ומהתפישות הן חדשות ומה שיותר חשוב – הנושא נראה לי דחוף ביותר ובטח בין הדברים הדחופים למדינה . אין במאמר כדי לכסות את כול הקשור אליו והוא רק אמור לגרום לאנשים לחשוב ולמקבלי ההחלטות – נקודות לחשיבה ולבדיקה .
ii. מזה כשנתיים אני שולח מכתבים במספר נושאים לממשלת ישראל , לחלק מחברי הכנסת ולגורמים מקצועיים . לדעתי הפרויקטים שהצעתי עשויים לשדרג את המדינה בהרבה תחומים חיוניים לקיומנו ולרווחתנו .
iii. אני מניח שהמשרדים השונים יבחנו את מה שהצעתי ויקבלו את ההחלטות הטובות ביותר .
iv. אני מביא כאן רק את אחד הפרויקטים שהצעתי בקיצור נמרץ .
v. לאחרונה קראתי שאיראן חתמה עם סין הסכם לפיו תיסלל מסילת ברזל בין סין לטהרן תוך כוונה להמשיך בעתיד את הקו דרך תורכיה לאירופה . כמה שאנו נכין מהר יותר את הרכבת המוצעת , כך ייתכן שירדן תראה בישראל נכס אסטרטגי לקיומה ולביטחונה – וזה לדעתי חשוב מאד ודחוף מאד .
vi. תיכון רכבת כזו עם הירדנים עכשיו יחזק בצורה מידית את השלום – אולי חבל מאד שלא ביצעו זאת קודם .
2. שם הפרויקט : רכבת מעבורת חכמה וירוקה ומהירה ביותר מאילת למטולה וחיפה לרבת עמון .
a. נתיבי הרכבת .הנ"ל תכיל שלוחות עיקריות :
i. הרכבת הנ"ל תכיל שלוחות עיקריות שיוכלו להתחבר גם לציר הראשי / המרכזי :
1. הציר המרכזי של הרכבת יהיה בעיקרון בין אזור מטולה בצפון ועד אילת בדרום . עצם היותה רכבת מעבורת , סביר להניח שהיא תהייה יעילה מאד ותוריד עומסים כבדים מהכבישים , הן משאיות , הן מכוניות פרטיות ואופנועים ותוזיל את עלויות הנסיעה והובלת המשאות ותגביר הבטיחות בכבישים . ( כך למשל – תושב מטולה יוכל לעלות עם רכבו על הרכבת , לנמנם , לנוח , לשתות קפה , לאכול ובאזור ת"א ירד מהרכבת וייסע עד מקום עבודתו . לאחר יום העבודה , הוא ייסע לתחנת הרכבת , יעלה עליה , ינוח וינמנם בקרון , יוכל , ישתה , יקרא עיתון ובמטולה ירד , וייסע לחניית ביתו . – פחות רכבים על הכבישים , פחות נהגים עייפים , פחות תאונות דרכים , פחות זיהום אוויר והנה כול הארץ חוברה לה יחדיו . ) כמובן שיהיו קווים כמו בית- שאן-קו ראשי וירידה לנתב"ג או לאילת . כך יהיו קווים לכול השלוחות הנ"ל .
2. שלוחה ראשית מספר 1 : נמל חיפה והעיר חיפה –בית שאן - רבת עמון . ( מה שכנראה ישדרג את השלום עם ירדן , ייתן לה נמל נוסף ובעיקר בים התיכון וחיפה תוצף בעבודות ובמפעלים חדשים והרחבת הקיימים – לדוגמא : עקב הגברת תנועת אוניות מכול הסוגים של שיט תענוגות , של משאות של מכולות וכדומה , של ח"ג לשם ייצוא וייבוא לירדן , הן תעגונה בנמל חיפה עבור הירדנים , הנמל יורחב , מפעלים כמו מספנות ישראל יתרחבו ומפעלים רבים יספקו לאניות שירותים שונים כמו תיקונים , מזון ועוד . גם מפעלי חיפה , מפעלי נוספים ובעיקר מפעלי עמק בית שאן יוכלו לקבל ח"ג זולים יותר וכן הוצאות לייצוא ימי לאירופה יקטנו כנ"ל גם הייבוא . חיפה תפרח כלכלית ואיתה מדינת ישראל .
3. שלוחה ראשית מספר 2 : נמל אשדוד – ערד – מפעלי ים המלח – מלונות ים המלח . גם מאזור זה ניתן לסייע לירדנים לשלוח כימיקלים לאירופה או לצפון אפריקה ועוד ..
4. שלוחה ראשית מספר 3 : נתב"ג – מכבים – ירושלים .
5. שלוחה ראשית מספר 4 : יד מרדכי – שדרות – נתיבות – מצפה – רמון – ציר מרכזי של הרכבת .
6. כאלו שיוחלט לגביהם .
b. התכונות העיקריות :
i. יעילות התפוסה : רכבת מעבורת תהיה יעילה יותר מרכבת רגילה מכיוון שהיא תהיה יכולה להיות בתפוסה גבוהה מהקיים היום מכיוון שברכבת זו , בעזרת ניהול ממוחשב , ניתן יהיה לשלב " רכבת נוסעים " עם מכוניות על הקרונות , בנוסף הרכבת תוכל להכיל קרונות משא מסוגים שונים בהתאם לתקנות , חוקים , חקר תעבורה , (טרנספורמציה ) ,חקר ביצועים ועוד ..
ii. יעילות ההנעה : הרכבת תהייה "רכבת ירוקה " שתנוע ע"י חשמל שיופק בצורה " ירוקה " . ( תאים פוט וולטים , מפל מי ים התיכון לים המלח ו או שיותקן לה כור גרעיני בדיוק כפי שיש לצוללות ונושאות מטוסים ועוד . )
iii. יעילות אנרגטית ויעילות בטיפוס בעליות קשות וירידה בהן : היות ולרכבת יהיו מנועים היברידים בעלי עוצמה , במקומות שיש ירידות תלולות הרכבת תנוע בפסים משוננים ותייצר אנרגיה מהאנרגיה הפוטנציאלית שבעצם הפרשי הגובה . אנרגיה זו תעזור לה לעלות בחזרה .( לדוגמא : ירידות לים המלח וכדומה . )
iv. ייתכן והרכבת לא תצטרך לעצור בתחנות ע"מ להוריד או להטעין נוסעים – קיימים רעיונות בנושא זה בעולם , אפילו הסינים הציגו סכימה אחת , הראש ביהודי יוכל אולי להמציא משהו אחר כך שלא תהיה בעיית " פטנט " אם קיים בכלל . – אם נבצע זאת – הרי שלרכבת יהיו עוד יתרונות שכיום אין לנו ולא בכול העולם . )
v. הרכבת תהייה בטוחה מאד , נוחה מאד ומהירה מאד .
c. היתרונות העיקריים :
i. יצמצם פגיעה אפשרית בשלום עם ירדן כתוצאה מקו הרכבת המתוכנן בין סין לטהראן . !!!!!!
ii. שדרוג אפשרי לשלום עם ירדן , שלום גם מתוך אינטרס כלכלי ואחר שייווצר לירדן עם פתיחת נמלי חיפה ואשדוד לטובתם בצורה יעלה וכלכלית ..
iii. שיפור במאזן התשלומים .
iv. הגדלת כושר התחרות .
v. מתן הזדמנויות למפעלים וחברות בפריפריה להשיג עובדים מהמרכז ולהפך .
vi. שפור כלכלת המדינה , יצירת מגוון של מקצועות שיידרשו ותוספת צפויה של אלפי מקומות עבודה בישראל לאורך שנים רבות .
vii. הורדת העומסים בכבישים וצמצום הקטל בדרכים .
viii. חיסכון בהשקעת סכומי עתק בשדרוג הכבישים שאינם מצלחים לעמוד בנטל ..
ix. הפניית אוטובוסים למקומות בהם יידרשו ושיפור השירות למקומות פריפריים קטנים .
x. יתרונות נוספים רבים שלא ניתן למנותם כאן .
d. המימון :
i. הקמת חברות ציבוריות ישראליות וזרות תוך שיתוף חברות קיימות שכולם ביחד יממנו את התיכון והביצוע וייהנו מהפירות בעתיד .
ii. בשפה פשוטה : בדומה למימון כביש 6 .
e. מקורות אנרגיה נקייה לפרויקט הנ"ל ולנוספים :
i. כול הנושאים שבהמשך דורשים בדיקות מעמיקות במגוון תחומים – כאן אלו רק רעיונות בוסר .
ii. חוות סולאריות .
iii. חוות תחנות רוח . ( כמו ברמת הגולן . )
iv. כור גרעיני כתחנת כוח למדינה .
v. כור גרעיני לרכבת עצמה – צריך להיבדק .
vi. תעלת ימים : ים תיכון – ים המלח עם ניצול אנרגית השמש להתפלת מים בדרך וניצול היתרונות העיקריים :
1. פרשי הגובה ליצירת תחנות חשמל הידרו אלקטריות.
2. מרחק קצר יחסית בין ים התיכון לים המלח .
3. יצמצם פגיעה אפשרית בשלום עם ירדן כתוצאה מקו הרכבת המתוכנן בין סין לטהראן . !!!!!!
4. שיתוף פעולה בין ישראל וירדן בתחום זה יניב שיפור יחסים גם בנושאים אחרים .
5. שדרוג אפשרי לשלום עם ירדן ע."י הצלת ים המלח , שלום גם מתוך אינטרס כלכלי ואחר שייווצר לירדן עם פתיחת נמלים חיפה ואשדוד לטובתם ויכולת שינוע סחורות ברכבות מנמלי ישראל לירדן וממנה ...
6. שפור כלכלת המדינה .
7. שיפור באיכות הסביבה .
8. חיסכון בהשקעת סכומי עתק בבניית תחנות כוח מסורתיות .
9. מניעת אסונות אפשריים כתוצאה מבולענים קיימים .
10. יותר תיירות ויותר אתרים מושכי תיירות ויותר מקומות עבודה .
11. יתרונות נוספים רבים שלא ניתן למנותם כאן .
f. המימון :
i. הקמת חברות ציבוריות ישראליות וזרות שיממנו את התיכון והביצוע וייהנו מהפירות בעתיד .
ii. בדומה למימון כביש 6 .
3. לסיכום :
a. כול הנושא ונושאי המשנה הם נושאים כבדי משקל שיש לבדוק אותם ברמה הלאומית ע"י המדינה וגופיה . כול מה שתואר כאן הנו במסגרת רעיון בלבד .
בברכה ,
שנה טובה ,
עמרם שורץ
A.S