דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניווט באתר - פחות לחיצות עכבר 

מאת    [ 19/09/2010 ]

מילים במאמר: 806   [ נצפה 2540 פעמים ]

חלק 3 מתוך 3

עזרה

האתר נבנה בדרך שתענה על הדרישות של רוב הלקוחות-הגולשים. אך מה לעשות אם דווקא הלקוחות שאנחנו רוצים בהם, אינם מבינים את מבנה האתר? איזה כלים אנחנו יכולים לתת להם כדי שישארו באתר זמן רב יותר ויגלשו בו?

כמה פעמים הגעתם לאתר, תפסתם את ראשכם בידיכם ואמרת: "מה לעזא... קורה פה?" זו בדיוק הבעיה של מבנה האתר. זה לא שהמבנה לא מתאים או לא נכון, הוא פשוט אינו מתאים לשימושכם, כפרט ולא ככלל.

איזה עזרה ניתנת לגולש? האם יש מנגנון חיפוש? האם יש אפשרות לקבלת עזרה מקוונת (live) תוך כדי גלישה באתר? האם יש רק דרך אחת לבקש עזרה, למשל במייל? עזרה הניתנת במקום ובאופן מיידי יכולה להפוך כישלון להצלחה.

תכנון סכמת הניווט הנעשת בדרך של תכנון אתרים מתבסס על שמות, מבנה ו- עזרה כדי שהלקוחות יגיעו למידע שהם מחפשים ברגע שהם צריכים אותו. הדבר צריך להיעשות בקלות ובמהירות, וזו דרישה לא קלה: גם קל, גם מהיר ומעל הכול - מובן. לקוחות שיבינו את מבנה האתר, ירגישו בטוחים.

מבנה שטוח

מבנה שטוח מאפשר גישה מהירה, שפירושה מעט לחיצות בעכבר. ככל שיש פחות לחיצות, כך יותר טוב. יכול להיות שהנתיב ברור, השמות בו נהירים ללקוח, אבל אם הניווט נמשך יותר מדי זמן, הלקוח עשוי לאבד את סבלנותו עד כדי נטישה. לקוח עצבני לא יעשה עסקים באתר ויעבור לאתר אחר!

לפעמים אני מצלצל לאיזה ארגון והמרכזיה פוצחת בהקראת אפשרויות הניתוב "להנהלת חשבונות לחץ 1, לשיווק לחץ 2, להנהלת המפעל לחץ 3, למחסן משלוחים לחץ 4, למחלקת פיתוח לחץ 5, לקריאת התפריט מהתחלה לחץ 8, למזכירות הקש 0 או המתן". לחצתי 2 והיא ממשיכה: "הינך במחלקת השיווק, לפרסום לחץ 1, לעוזרת סמנכל לחץ 2, למחקר לחץ 3, לגרפיקה לחץ 4, למגזין לחץ 5, לקריאת התפריט מהתחלה לחץ 8, למזכירות הקש 0 או המתן". בסדר! לחצתי 4 והיא בשלה: "הגעת למחלקת גרפיקה, למנהל הקש 1, לחדר מעצבים הקש 2, לחדר צילום הקש 3, לקריאת התפריט מהתחלה לחץ 8, למזכירות הקש 0 או המתן". הלו, יש פה מישהו? לחצתי 2 למעצבנים והיא בשלה: "הגעת לחדר מעצבים, ל... הקש..." - מוכר? כמה זה מייאש, אילו היתה לי ידית מפלט בכיסא, הייתי מושך...

ניווט מהיר או ניווט שטוח. מה עדיף? סרגל ניווט עם חמש קטגוריות ראשיות שבכל אחת מהן יש תת-קטגוריה אחת? או סרגל ניווט עם שתי קטגוריות ראשיות ובכל אחת יש תת-קטגוריה שמובילה לעוד תת-קטגוריה? והתשובה: האפשרות הראשונה. למה? רוב הגולשים מעדיפים לסרוק רשימות ארוכות ולבחור פעם אחת, מאשר לבחור פעמיים.

מכיון שידוע שהגולשים מתקשים לבחור, הרי שיעדיפו פחות אפשרויות בחירה (לחיצות בעכבר). זאת גם הסיבה מדוע כדאי לעלות את רמת תת-הקטגוריה "דיו ו-טונר", כדי שתהיה קטגוריה ראשית - כדי לחסוך בחירה.

האם מבנה שטוח מתאים גם לאתר שלך? את זה צריך לבחון וכנראה לא תדע עד שתבדוק. ניווט שטוח ייתן לך אפשרות לבחון "מה לא נלחץ". את הקטגוריה הבלתי-נלחצת תוכל להעביר לרמה נמוכה יותר, להיות תת-קטגוריה.

שלוש קבוצות של דפים

את כל דפי האתר ניתן לחלק לשלוש קבוצות ובהתאם גם את כתיבת התכנים לאותם דפים. בקבוצה הראשונה נמצא דף הבית, בקבוצה השנייה נמצאים דפי הניווט ובקבוצה השלישית נמצאים דפי היעד. אפשר לכלול את דף הבית בקבוצה השנייה של דפי הניווט, אך בכוונה השארתי אותו בנפרד, כדי שיוכל לקבל את הכבוד המגיע לו, ויש לו.

מטרת דפי הניווט להעביר את התנועה הלאה מהם אל דפים אחרים. מטרת דפי היעד היא לגרום להמרה (Conversion), כי שם מתרחשת הפעילות: רכישה, הורדה, מילוי טופס, צפייה בסרט וידאו, רישום לניוזלטר וכדומה.

ניתן לדמות את דפי הניווט לרחובות ואת דפי היעד למבנים. למרות שיש תנועה גדולה ברחוב, אף אחד באמת לא רוצה להישאר ברחוב, נכון? כולם רוצים להגיע הביתה אל דפי היעד.

הבעיה היא, שבדרך כלל אל דפי הניווט מגיעה מרבית התנועה, אבל תפקידם אינו להמיר אלא להעביר. הלקוחות אינם מבצעים את המשימה שלהם בדף הבית, אלא משלימים אותה בדף היעד.

בדף היעד נמצא לחצן "הוסף לסל", או טופס "צור קשר" או כל פעילות אחרת שרוצים שהגולש יעשה. אם תספרו, תגלו שרוב הדפים באתר הם דפי יעד. אמנם, גם בדף יעד יש קישורים, אבל תפקידו המרכזי הוא להמיר.

מדוע יש אבחנה בין דפי ניווט לבין דפי יעד? לכל דפי הניווט יש עיצוב דומה, בעוד לדפי היעד יש עיצובים שונים בהתאם לתוכן: רשימת מחירים, תיאור מוצר, הסבר וכדומה, והם כתובים בצורה שיווקית שתגרום ללקוח לבצע המרה.

סיכום

סדרת המאמרים על ניווט הציגה שיקולים מרכזים בתכנון/שדרוג מערכת הניווט באתר. אין פתרון "בית ספר" אחד שמתאים לכל האתרים. יש לבחון את מערכת הניווט מנקודת הראות של הגולש/הלקוח. קחו את מערכת הניווט באתר כאחד הפרמטרים המשפיעים על דירוג האתר בגוגל. לתשומת לבם של אלו אשר שואפים להגיע למקום הראשון בגוגל.

צריך לנסות אפשרויות וגישות שונות ולמדוד את התוצאות ורק אז לקבוע מהו המבנה שמשביע את רצון הגולשים/הלקוחות ונותן ערך לבעלי האתר. מערכת ניווט שבנויה היטב תשאיר את הלקוחות יותר זמן באתר והם יצפו במספר רב יותר של דפים. מן הסתם, ככל שיבלו יותר זמן באתר כך האתר שלך יותר מעניין את הגולש. 

זהר עמיהוד, יועץ קידום אתרים בשאיפה להיות ראשון בגוגל.

זהר עמיהוד יועץ קידום אתרים באינטרנט בשאיפה להיות ראשון בגוגל. מרצה במרכזים לטיפוח יזמות בנושאי שיווק באינטרנט. תואר ראשון כלכלה וניהול, עורך הספר "הגדל את הכנסות העסק שלך באמצעות ספר פרסום בגוגל Google AdWords". יזם ומנהל אתר מועדון קריאה של ספרים חדשים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב