דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צ'י קונג הזהב - חווית התרגול עם בני גיל הזהב 

מאת    [ 17/09/2010 ]

מילים במאמר: 2037   [ נצפה 2959 פעמים ]

צ'י קונג  הזהב – חווית התרגול עם בני גיל הזהב

 

במאמר זה אני רוצה לחלוק אתכם את החוויה המיוחדת והמופלאה של הדרכת צ'י קונג לבני גיל הזהב. כבר למעלה משבע שנים אני עובד במועדוני גמלאים ומלמד את אמנות התנועה וההרפיה – צ'י קונג; בכל שיעור אני שב ומגלה את ההשפעה הקסומה שיש לצ'י קונג על התלמידים ועליי; ובכל פעם אני נפעם מחדש מהעוצמה השקטה, הטמונה בתנועות הקלילות והאיטיות של הצ'י קונג.

אני זוכר את השיעור הראשון שלי: זו הייתה קבוצה של גמלאים ובעיקר גמלאיות במועדון בתל אביב. הייתי די נרגש, חששתי שהן יצחקו מהאיטיות ומהפשטות של הצ'י קונג, אך בסופו של דבר זו הייתה אהבה ממבט ראשון. ומצחיק, כי את רוב השיעור העברתי בעיניים עצומות, ורק כשהסתיים השיעור פקחתי את עיני וגיליתי עד כמה הן נהנו, אפשר היה להרגיש את הצ'י זורם בין המשתתפות.

היום לאחר שבע שנים שאני עובד עם הקבוצה הזו אני מבחין בקלות בהשפעה של התרגול המתמשך; הן נהנות מהרוגע שהתנועות משרות עליהן, מתחושת החיות הנובעת מזרימת הצ'י בגופן, ומההפוגה, הזמנית לפחות, של מתח וכאבים.

 

מה בעצם עושה הצ'י קונג לבני גיל הזהב:                  

 

התנועה בשיעורי הצ'י קונג היא רכה ואיטית, והיא מסייעת לריכוך ועידון הגוף והתחושות הפנימיות שלנו. בסין משמשים תרגילי הצ'י קונג האיטיים לטיפול במכאובים הנלווים למחלות רבות, ובעיקר למחלות חשוכות מרפא כגון: סרטן, ניוון שרירים, אלצהיימר, פרקינסון ועוד. בהתחלה התנועות האיטיות נראות קצת מוזרות לבני גיל הזהב. הם שואלים: למה כל כך לאט? רוב חייהם הם הורגלו לפעול תוך כדי מאמץ, אפילו כשנדרשת מהם תנועה פשוטה כמו סיבוב צוואר או כתפיים, הם מפעילים כוח רב.

בשיעורי הצ'י קונג הם חווים שינוי בתפיסה של הגוף, או כפי שתלמידה אחת אמרה לי פעם "בזכות השיעורים שלך למדתי להכיר את הגוף שלי מחדש".

למתרגלים חדשים לוקח זמן להפנים את הרעיון הזה, אני מלווה את תנועותיהם מקרוב, שוב ושוב, עד שהם מאטים את הקצב. כשהם מתחברים לתנועה איטית ועגולה יותר, גופם משתחרר ומתרכך והצ'י זורם בו ללא מעצורים.

 

תרגילי הנשימה הם אולי החשובים ביותר והשפעתם היא עמוקה במיוחד הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. רבים מבני גיל הזהב נושמים נשימה שטחית, זה מצחיק לומר זאת אבל אנשים רבים פשוט לא יודעים כיצד לנשום.

מתרגלי הצ'י קונג לומדים כיצד להרחיב את הריאות בנשימה, לפתוח את הלב, לנשום אל הגב ולהרפות את הגב התחתון, לנשום לבטן ולהרגיש כיצד הגוף כולו שותף לנשימה. למעשה, כל תרגילי הצ'י קונג הם גם תרגילי נשימה. כל תנועה מתואמת באופן מלא עם הנשימה, ומאפשרת לגוף להתרחב ולהתארך עם השאיפה, ולהתרפות ולהשתחרר עם הנשיפה.

כאשר בני גיל הזהב משפרים את היכולת הנשימתית שלהם, הדבר מקל עליהם בביצוע פעולות יומיומית רבות, ומשפר את מצבם הבריאותי. תרגילי נשימה מעלים את רמת החמצן בגוף, וכתוצאה מכך מייעלים את יכולת הריפוי העצמי של הגוף ואת תפקוד מערכת החיסון. הם גם מסייעים להתמודדות עם בעיות נשימה כגון אסטמה וקוצר נשימה. כל נשימה היא הזדמנות לתרום לתהליך הריפוי.

 

ההרפיה היא מאוד משמעותית עבור בני גיל הזהב ומסייעת להם להתגבר על בעיות בריאותיות רבות. אנשים רבים אוגרים בקרבם מתח נפשי עצום: דאגות, זיכרונות, כאבים ישנים וחדשים, חרדות וחששות. למעשה, אנו נמצאים בסביבה מתוחה ורועשת מרבית שעות היום: פלאפונים, מכוניות, כסף, חדשות ועוד ועוד. המתחים שאנו מחזיקים בגופנו ובנפשנו מפריעים לאיזון הפנימי שלנו, ופוגעים ביכולתנו להתמודד עם מחלות וזיהומים, ואילו שלווה עמוקה מביאה את הגוף למצב של איזון וריפוי.

מחקרים רפואיים רבים מצביעים על היתרונות הבריאותיים של תרגילי מדיטציה והרפיה, כגון הורדת רמות המתח היומיומיות, הפחתת לחץ הדם עד כדי חמישים אחוזים ושיפור תפקודי הלב.

בשיעורי הצ'י קונג אני שם דגש רב על תרגילי הרפיה, שאותם התלמידים אוהבים במיוחד. ההרפיה מאפשרת להם לעזוב את כל הרעש שמצוי בתוכם ולהתחבר אל השלווה, או כמו שאמרה לי פעם תלמידה (בת  80+): "מה שכל כך כיף בשיעור זה השקט, בשום מקום אין שקט כזה".

 

המגע - התפקיד של תרגילי המגע הוא להזרים את הצ'י במרידיאנים, אך יש להם גם תפקיד חשוב נוסף; הם מסייעים לבני גיל הזהב להתחבר מחדש לגופם, ולשוב ולהאמין בעצמם וביכולתם הגופנית. תלמידים רבים פונים אליי ומספרים לי על כאב שמציק להם זמן רב. הם כבר ניסו שלל תרופות לטיפול בכאב ועברו סדרות אינסופיות של בדיקות וביקורי רופאים. ההנחיה הראשונה שלי היא לרוב: "הניחו את כפות הידיים על המקום הכואב, נשמו נשימות עמוקות ותעברו על האזור עם כפות ידיכם". התשובה הזאת מפתיעה אותם והם שואלים: "אתה חושב שזה יכול לעזור?". בוודאי! כל כך הורגלנו להיעזר בתכשירים רפואיים ועזרים חיצוניים למיניהם, עד כי שכחנו כי יש בכוחנו לעזור לעצמנו.

המאסטר הסיני בי יונגשנג  כותב "בעבר אנשים חיו בין החיות והציפורים והם שלטו בתרגילים שמונעים מחלות...הם לא נזקקו לטיפולים פנימיים כגון תרופות או ניתוחים משום שהם ידעו לזקק את האנרגיה מתוך הפעולות שלהם".

 

דמיון  - הדמיון מאפשר לתנועה לצאת מהגבולות הצרים של הגוף.

בצ'י קונג אנו עוסקים באנרגיה. נכון שהאנרגיה קיימת בתוך הגוף אך למעשה אין לה גבולות.
תרגילי הדמיון מסייעים לנו לחבור לאנרגיה האינסופית הזו: אם נרים את הידיים כלפי מעלה ונדמיין שאנו נוגעים בשמיים, נחווה תנועה מעצימה הרבה יותר מאשר הרמת זרועות פשוטה.

מאוד בריא ומומלץ להשתחרר מדי פעם מהתחושה שאנו גוף פיזי בלבד, והדבר נכון שבעתיים עבור בני גיל הזהב. בגיל הזהב הגוף הרבה יותר מגביל והיכולת התנועתית שלו מצטמצמת. כתוצאה מכך מתפתח יחס שלילי כלפי הגוף שהזדקן, ותחושה זו גורמת לגבולות של הגוף להיות עוד יותר הדוקים ולוחצים. כאן השימוש בדמיון מתאים במיוחד, הוא מסייע לתלמידים להשתחרר מההגבלות של גופם, ולהתמלא בתחושה אנרגטית וקלילה יותר. זה מזכיר לי משפט יפה שאמרו לי פעם תלמידי: "בזכות השיעורים שלך נהיה גבוהים יותר ".

 

 

האנרגיה – כשהגוף נמצא בתנועה הרמונית עם הנשימה קורה דבר מופלא, האנרגיה זורמת.

אנרגיה זו נקראת צ'י והיא החשמל של הגוף או כוח ההנעה, ההגנה והריפוי הטבעי שלו. למעשה אנרגיית הצ'י נמצאת בכל מקום, אבל החיבור הכי מוחשי שלנו עם הצ'י הוא דרך גופנו, ולכן אני תמיד מדגיש את הקשר בין הצ'י לגוף.

פעמים רבות אני נתקל בהתנגדות לרעיון שבגופנו זורמת אנרגיה; לרוב אני שומע את המשפט: "אני לא מרגיש שום דבר מיוחד". אך לא לוקח יותר משניים- שלושה שיעורים עד שהצ'י פועל את פעולתו, ולא ניתן להתעלם מכך: תחושות חדשות של חיוניות וחיות מפעמות בגוף, כאבים ומתחים פנימיים נעלמים, הפנים מתרככות וחיוך רחב נסוך עליהם, הראש נרגע ממחשבות ותחושה של שלווה עוטפת אותנו.

כל התופעות האלה מעוררות פליאה רבה אצל בני גיל הזהב, לפעמים מסתכלים עליי כאילו גיליתי להם איזשהו קסם. אך אינני קוסם, גם מחקרים רבים שנערכו בארה"ב ובסין מגיעים לאותן מסקנות: תרגול קבוע של צ'י קונג מגביר את החיוניות של הגוף, מאריך את תוחלת החיים ומחזק את אנרגיית הנעורים שבגופנו.

ואכן, במהרה אני שומע מתלמידיי מנגינות אחרות, כמו מה שתלמידה אמרה לי לאחרונה: "עכשיו הבנתי מה מיוחד בתרגילים הללו, עד כה זה נראה לי מצחיק, אבל בשיעורים האחרונים פתאום אני מרגישה איך כל הגוף שלי מתחדש." התלמידים שלי מרגישים שוב צעירים.

 

אין ספק שהצ'י קונג תורם רבות לבני גיל הזהב, אך גם אני יוצא נשכר מעבודתי איתם. עם השנים למדתי להכיר ולהעריך את הפתיחות שלהם להיחשף לתכנים חדשים ולגישות חדשות לחיים. כולי התפעלות מהיכולת שלהם להוסיף וללמוד, והתקשורת העדינה והרגישה של בני גיל הזהב עם אמנות הצ'י קונג.

בסיומה של כל שנה אני זוכה לקבל מכתבי תודה מרגשים מאוד מתלמידי. אני בוחר לסיים בקטע משיר שכתבו לי תלמידי מקבוצת גיל הזהב בתל אביב:

 

"תודה רבה לך על שנה מדהימה

על שנה של הקנייה, פיתוח וצמיחה,

על שנה של הקשבה, ריפוי והבראה...

תודה על דרכך

שמשמרת את גופנו ונפשנו,

ומוצאת מזור לכל כאב וקושי."

 

 

 

 לפרטים נוספים על שיעורי צ'י קונג, תרגילים לדוגמה ומאמרים נוספים,

אני מזמין אתכם להיכנס לאתר שלי:  www.tenetao.co.il

ניתן ליצור קשר גם בדוא"ל: asafqigong@walla.com

ובטלפון: 08-9494491   054-5501535

 

תודה, אסף.

 

 

 

 

 

ביבליוגרפיה

 

- נפתלי, שרה. בודהיזם לאמהות. הוצאת אסיה, 2008.

- Cohen, S. Kenneth. The way of qigong. Ballantine books, 1997.

- Guorui, Jiao. Qigong essentials for health promotion. China today press, 1990.

- Mingwu, Zhang & Xingyuan, Sun. Chinese qigong therapy. Shandong science   and technology press, 1985.

- Yongsheng, Bi. Chinese qigong outgoing-qi therapy. Shandong science and
   technology press, 1997.

 

אסף טנא



  • מדריך ומטפל מוסמך בהצ'י קונג,  עובד עם קבוצות של גמלאים ופנסיונרים מטעם עיריית תל אביב רמתגן וגבעתיים.


 ומחובר אל הטאו.


 www.tenetao.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב