דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה הציפיות שלכם מתיק ההשקעות בעתיד הקרוב? 

מאת    [ 15/09/2010 ]

מילים במאמר: 682   [ נצפה 2021 פעמים ]

מה הציפיות שלכם מתיק ההשקעות בעתיד הקרוב? דניאל ארד

יש לכם ציפיות משוק המניות בעתיד הקרוב? אולי הרחוק? אין בכוונתי לתת ספקולציה אישית או לחוות דעה על מגמת השוק, אם כי במאמר הבא אנסה להסב את תשומת לבכם לכמה עובדות מעניינות ונתונים סטטיסטיים שיכולים לעזור לכם בקבלת ההחלטות השקעה בשוק ההון בעשור הקרוב.

זה נכון, תשואות העבר של שווקי המניות אינן בהכרח משקפות את תשואות העתיד אבל נתונים לאורך תקופה ארוכה (מאוד) יכולים פחות או יותר לתת לנו אמת מידה. אז מה לדעתכם היתה תשואת שוק המניות ב-80 השנים האחרונות? תקופה אשר היתה מלווה במלחמת עולם, משברים ופריחות כלכליות, התקדמות טכנולוגית עצומה, שינויים במשטרים פוליטיים אפילו גם שינויים רבים במדיניות שערי חליפין במטבעות כמעט בכל מדינות העולם. אם נסתכל על מדד הדאו-הדונס בארה"ב (30 החברות הגדולות ביותר בארה"ב) החל משנות העשרים נגלה שהתשואה השנתית הממוצעת בו, ללא דיבידנדים, עומדת על 4.6% בלבד. אם נחלק את התקופה הארוכה לפרקים מסויימים של משברים ופריחות כלכליות כמובן שהמספרים ישתנו בהתאם; לדוגמה, אם נסתכל בתקופה שלאחר מלחמת העולם השניה עד לאמצע שנות השישים, נראה שתשואת המדד השנתית הממוצעת היתה 8.67% בעוד שמתקופה זו ועד אמצע שנות השמונים, שלאורכה משבר מחירי הנפט ומלחמת ויטנאם תשואת המדד השנתית הממוצעת עומדת על 1.58% בלבד. מאמצע שנות השמונים ועד שנות ה-2000, תקופה שלוותה בפריחה טכנולוגית עצומה תשואת המדד השנתית הממוצעת עומדת על 15.1% והחל משנת 2000 ועד היום תשואת המדד היא שלילית (תקופה הנקראת בלשון ימינו "העשור האבוד"). אם נסתכל על מדד הנסדאק בתקופת הפריחה הטכנולוגית נראה כמובן מספרים גבוהים יותר לאור הצמיחה העצומה של חברות הטכנולוגיה. הנתונים ממדינות אירופה המפותחות עולים בקנה אחד עם הנתונים הללו.

אם נשווה את מדינתנו הקטנה, באמצעות מדד תל אביב 25 (שהוא שקלול של 25 החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בישראל) בעשור האחרון נגלה שתשואת המדד השנתית הממוצעת (הפעם כולל דיבידנדים) הינה 9.35%. אם ניקח תיק השקעות טיפוסי מסוג 8020 בעשור זה, לפיו 80% משווי התיק מושקע באג"ח (ממשלתיות וקונצרניות) ו-20% ממנו מושקעים במניות, יכלנו להניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5%-7% בשנה, זאת לאור העובדה שסביבת הריבית השקלית בארץ עמדה בממוצע בעשור זה על 4%. אבל כל זה שייך לעבר. חשוב לציין שהתוצאות הפיננסיות הללו היו לצד התקדמות כלכלית עצומה של מדינת ישראל בעשור זה, יחס החוב לתוצר ירד בצורה ניכרת, רמת התוצר לנפש השתפרה ועוד מאפיינים כלכליים נוספים שהביאו אותנו למעמד של מדינה מפותחת השייכת בקבוצת המדינות המפותחות OECD, שהיא כבר ליגה אחרת - ה"פרמייר-ליג" של המדינות במאפיינים הכלכליים. אין בעובדה זו רמז לכך שלא נמשיך לצמוח, אבל כעת מעצם היותנו מדינה מפותחת, קצב הההתפתחות הכלכלית שלנו צפוי להיות דומה יותר למדינות המערב (השייכות לאותה "פרמייר-ליג") מאשר למדינות המתפתחות, זאת אומנם לצד ירידה בפרמיית הסיכון שלנו.

אז אחרי שעברנו את המחסום הפורמאלי בין שוק מתעורר לשוק מפותח סביר להניח שמאפייניו הכלכלים והפיננסים ילכו ויתכנסו למאפייניהם של המדינות המפותחות אשר נמצאות איתנו באותה ליגה. כלומר תשואה שנתית ממוצעת של קצת יותר מ-9% בשוק המניות המקומי תתכנס לתשואה שנתית ממוצעת של 5%-6%. אז לאיזה תשואה נצפה מתיק 8020 ממוצע בשנים הקרובות? שוק האג"ח כאן משמש את הדוגמה הטובה ביותר ל"מה שהיה הוא בטוח לא מה שיהיה", לפחות לא בעתיד הקרוב. את התשואות הגבוהות שהתרגלנו לקבל באג"חים ובפקדונות כנראה כבר לא נקבל בטווח זמן הנראה לעין.

לאור מה שכתוב לעיל, באם נניח תשואה ממוצעת של שוק המניות של 6% יחד עם סביבת הריבית הנמוכה בה אנו נמצאים, שלא תמהר לברוח מאיתנו, נגיע לתשואה שנתית משוערת של 4.5%. אם נפחית ממנה אינפלציה או דמי ניהול (במידה והתיק מנוהל) הרי לנו תיק השקעות שבקושי עומד בקצב האינפלציה, שמניב תשואה ריאלית ממוצעת של כ-1.5% בשנה ממוצעת. אל תזלזלו באותו פער שבין 4.5% ל-7% לשנה, במונחי עשור פער זה מגיע ל-41%! כלומר מאה אלף ש"ח במהלך עשור בנתונים אלה ישאו רווח (נומינלי, במונחי ברוטו) של 55,300 ש"ח במקום 96,700 ש"ח. פער שפחות או יותר שווה ערך היום לשכ"ל באוניברסיטה לתואר שלם לילדיכם.

חשוב לציין כי  מאמר זה הינו בגדר השערה מושכלת בלבד, אבל השערה זו יכולה להכניס אותנו לפרופורציות חדשות בכל הנוגע לציפיותינו כלפי תיק ההשקעות שלנו בעתיד ואולי לחפש אלטרנטיבות השקעה נוספות המתאימות לרמת הסיכון שלנו מעבר לשוק המניות והאג"ח שאולי הן דווקא כן יעלו בקנה יחד עם ציפיותנו לעתיד.

כותב הכתבה הינו מנהל השקעות בחברת קוואנטום שוקי הון SIF.

קוואנטום שוקי הון הינה חברה המתמחה במתן שירותים פיננסים מתקדמים ופועלת בשוק ההון בארץ ובעולם.  לפרטים : קוואנטום שוקי הון בע"מ רחוב מנחם בגין 154, תל אביב.                Info@Quantum-inv.co.il טלפון 03-608358 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב