דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קצת על מדה מתפלסת 

מאת    [ 15/09/2010 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 8443 פעמים ]

המונח "מדה מתפלסת" הוא עוד אחד מאותם מושגים מקצועיים הלקוחים מתחום הבנייה והבטון, שנשמעים לאוזנינו כמו סינית מדוברת. האוזן שומעת ומיד המילים ממשיכות ויוצאות החוצה בעד האוזן השנייה, מבלי שהבנו דבר. אולם אין מדובר במושגים מסובכים, ומדה מתפלסת היא אמצעי שימושי מאוד ונפוץ ביותר בבניינים ובבתים מכל סוג, ולכן כדאי לערוך עם צמד המילים הללו היכרות ראשונית.

 

כפי שמשתמע משמה, מדה מתפלסת נועדה קודם כל למטרות פילוס. כלומר, יישור ואיזון מפלס פני השטח, והבאתם לכדי מצב אופקי מושלם. פעולת הפילוס היא חשובה במיוחד בענף הבנייה כשמדובר בהנחת ריצוף, שכן בלעדיה רצפת הבית תהיה עקומה ונוטה על צדה – באופן שהוא גם מסוכן וגם אינו אסתטי. יש דרכים שונות לדאוג לאיזון מפלס פני השטח, למשל בעזרת המכשיר הידוע פלס בנאים, ואחת מהן היא אותה מדה מתפלסת.

 

מדה מתפלסת עשויה למעשה מתערובת גרגרית ויבשה, שכמו בטון מתקשה לאחר ערבוב עם מים והתייבשותה. לאבקה זו תכונות מיוחדות שונות המסייעות לה להתיישר ולהתאזן בקלות כשנוצקים אותה ומיישמים אותה על משטח כלשהו. על כן היא אידיאלית לצורכי פילוס פני השטח, ואין צורך במכשור מיוחד כגון הליקופטר (המשמש ליישור והחלקת בטון) כדי לישרה.

 

בזכות תכונותיה אלו, מדה מתפלסת משמשת לרוב כמצע לריצוף – היא מיישרת את פני השטח עבור הקמת הרצפה, והריצוף מורכב עליה. ואין מדובר רק במרצפות: מדה מתפלסת נוחה לשימוש כתשתית עבור מגוון רב של חומרים, בהם רצפת בטון, הנחת שטיחים, שיש, גרניט, הדבקת קרמיקה, PVC, פרקטים ועוד. למעשה, מדה מתפלסת אינה נראית על פני השטח, אלא משמשת מצע עבור משטחים מאוזנים שונים, המסתירים אותה מן העין. עם זאת, יש כיום מדה מתפלסת מסוג מיוחד שהינה משמשת כריצוף עמיד מאוד בפני שחיקה עבור צרכים מסחריים בעיקר.

 

מדה מתפלסת הפכה לנפוצה בשימוש לא רק בשל תכונות הפילוס שלה. לרשותה יש כמה יתרונות חשובים נוספים. קודם כל, היא לרוב נעשית בשכבה דקה יחסית, ועל כן אינה תופסת יותר מדי נפח (מדה מתפלסת לרוב תהיה בעובי של מילימטרים בודדים עד 30 מילימטר). היא מהירה להכנה, זריזה להתייבש, וכבר תוך לא יותר מיום (או יומיים, כשמדובר במדות מסוימות) ניתן לדרוך עליה ולהמשיך בעבודות הבנייה כסדרן. מדה מתפלסת ניחנת בתכונות פיזיקליות מצוינות, ובעמידות גבוהה. היא מצוינת בעיקר עבור יישור משטחי בטון – דבר שהינו שמיש מאוד כיום, בעידן שבו בטון הפך לריצוף טרנדי ונפוץ, בזכות פיתוחים כגון בטון צרוב, בטון מוחלק, בטון מוחתם וכן הלאה.

 

ישנם סוגים שונים של מדה מתפלסת בהתאם לצרכים הנדרשים (עבור רצפת בטון, כתשתית לחימום תת רצפתי, כריצוף חשוף וכן הלאה). למשל, מדה מתפלסת שבסיסה הוא צמנט, המעולה עבור רוב סוגי החיפויים השונים. ישנה גם מדה על בסיס גבס, המתאימה בעיקר לחימום תת רצפתי ולהנחת אריחים. ישנן, כאמור, מדות מתפלסות עמידות שחיקה, המיושמות כריצוף בפני עצמו במחסנים ובמבני תעשייה. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב