דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שנה חלפה, שנה באה ושנה ממשיכה 

מאת    [ 14/09/2010 ]

מילים במאמר: 1224   [ נצפה 2870 פעמים ]

מדי שנה חוגגים אזרחי העולם את השנה החדשה. כל אזרח מציין אירוע זה בתאריך אחר לפי דתו ואמונתו. נוכחותה של השנה הנוכחית תסתיים, והשנה תצטרף למניין השנים מאז החלה ספירת השנים.

ציון סוף השנה הנוכחית וכניסתה של השנה החדשה הם סימבוליים ומציינים תקופה בזמן, במניין השנים, אך כאשר מתבוננים שוב בלוח השנה ניתן לזהות מלאכותיות במעשה ולשייכו לנוחות האדם. יש המשייכים סיומה של שנה לסגירת מעגל בחיים, אך למעשה רצף החיים נמשך ואיננו נקטע עם סיומה של השנה הנוכחית.

בטבע יש מחזוריות, ובדרך כלל בכל שנה אנו עדים לחילופן של ארבע עונות השנה. סדר הופעת העונות והשינויים במזג האוויר בדרך כלל קבועים. יש עונות קצרות מעונות אחרות, והדברים משתנים משנה לשנה. המחזוריות בטבע מאפשרת גדילה וצמיחה טבעית, ועלינו להביאה בחשבון כחלק בלתי נפרד מחיינו.

תהליך ההתפתחות והצמיחה שלנו החל אף הוא עם לידתנו, וכולנו תורמים ביודעין או שלא ביודעין את תרומתנו להתפתחות הפיזית לכדור שעליו אנו חיים, לשינויים המתרחשים בו במישרין או בעקיפין. כולנו משמשים מקור לחיים, וכמה מאתנו אף משמשים מקור השראה בסביבה שבה אנו חיים.

נדמה שציון סיומה של שנה ותחילתה של שנה אחרת נקבע במכוון על מנת לאפשר לעצמנו פסק זמן מרצף האירועים שבהם אנו חיים. פסק זמן זה מאפשר התבוננות פנימה ובחינת מסע חיינו עד היום והתכוונות לקראת העתיד הצפוי לנו.

נקודת זמן חשובה זו מאפשרת לנו לבחון את תחומי חיינו השונים ומתן קני מידה, פרופורציות, למימוש רצונותינו ושאיפותינו.

שלב ההתפתחות והצמיחה הוא תהליך האימון. אנו בוחנים ורואים את העובדות המרכיבות את חיינו ובוחנים את היחסים שלנו עם עצמנו ועם הקהילה שבה אנו חיים.

שני נושאים עיקריים המלווים את חיינו הם אחריות ושליטה. בעת ההתבוננות אל העבר רבים מאתנו יכולים לומר ש"החיים הובילו אותנו" או "גלגלו אותנו" לאן שהגענו בלי שיכולנו לקחת אחריות על מהלך החיים, או שהדברים קרו בלי ששלטנו בהם.

מתוך חמלה וסליחה וכחלק מתהליך האימון הבוחר להתמקד בחיינו בהווה ובשינוי המצב הקיים למצב הרצוי לנו בעתיד נוכל לקבל את ההסברים שלנו לעצמנו כנכונים ולהשלים עם מחשבותינו, תגובותינו ומעשינו בעבר.

עם זה מתוך ההבנה שהשינוי יוביל אותנו לתחושות שטרם חווינו, וההגעה ליעד כרוכה בפעולות חדשות המצריכות אימוץ דפוסי מחשבה והתנהגות שונים, ניתן לבחון מחדש את המושגים של אחריות ושליטה.

חופש הבחירה לחשוב ולדמיין הקיים אצל כולנו מאפשר לנו לבחון בין השאר יכולת לקיחת אחריות אישית גם על הפעולות שאנו מבצעים. לקיחת אחריות אישית או אי-לקיחת אחריות אישית משמשים אצל רבים מאיתנו מעין משחק שבו אנו יכולים לומר לעצמנו ולאחרים "זה לא באחריותי", "חשבתי ש...", "התכוונתי ל..." ו-"היה נדמה לי ש...".

האחריות האישית מתבטאת בכל תחומי חיינו: בעבודה, ביחסים אישיים, בשמירה על הבריאות והכושר הגופני ובהתפתחותנו האישית. המילה "אחריות" אינה עומדת בפני עצמה, אלא יש להוסיף לה מילים המקשרות אותה לתחומי חיינו השונים, כגון: אחריות אישית, אחריות קבוצתית, אחריות זוגית, אחריות חברתית. חשוב לבדוק את משמעות המילה על פי הערכים המנחים אותנו, ולבחון אם באמת הערך חי בנו ודרכנו או איבד כבר ממשמעותו בחיינו.

חיים מתוך אחריות אישית מאפשרים לנו להתמקד בעשייה ולשחרר אותנו מן המחשבות השליליות על התוצאות. מתוך ההבנה שלכל פעולה תהיה תוצאה נכון להסיק שככל שנתכונן ונפעל באחריות אישית כך נוכל להתקרב לתוצאה הרצויה.

האחריות האישית של כולנו מתחילה בתקשורת ברורה ואפקטיבית בין הצדדים, כאשר אין די בהעברת המסר או הבקשה שלנו לצד האחר. עלינו לקחת אחריות ולברר אם היינו ברורים כפי שהתכוונו להיות ואם השתמשנו באותו מילון מושגים ונתנו פירושים זהים על מנת לבחון את ממשות הציפיות שלנו לעומת הכוונות.

חופש הבחירה לחשוב ולדמיין הקיים אצל כולנו מאפשר לנו להיות משוחררים משליטה רוחנית ובדרך כלל גם פיזית על ידי אחרים ולשלוט ברצונותינו ובדרכי פעולותינו. דוגמאות מן ההיסטוריה אפשר למצוא אצל מנהיגים ואישים רבים כגון נלסון מנדלה, גנדי, ויקטור פרנקל וד"ר מרטין לותר קינג. תהליך קבלת החופש והפנמתו בחיינו  דורש אימון ושינוי פרדיגמות בפירוש המושג "שליטה".

כצעד ראשון, עם התובנה שאיננו יכולים לשלוט במחשבותיו וברצונותיו של האחר, נכון יהיה לתת לעצמנו מתנה ולבחון את הדברים תוך מתן שחרור ופרידה מן המילה שליטה.

בתחומים רבים בחיינו כגון הגשת מועמדות לתפקיד חדש, לימודים, נישואין וחברות, אין לנו שליטה בתוצאות, שכן הן צריכות להיות נכונות עבור כל הצדדים המעורבים בפעולה. יתרה מזו: אין לנו שליטה בכלום. כאשר אנו חשים שאנו בשליטה, אנו חשים עליונות כלפי האחר, שכן האחר נהפך לנשלט. מצב זה מוביל לאי שוויון ולחילוקי דעות בין הצדדים.

אפשר לראות כמה מצבים שבהם אנשים יכולים להרגיש בשליטה או מעוניינים להשיג שליטה, כגון מורה המבקשת שליטה בתלמידיה, הורים המבקשים שליטה בילדים, מנהל המבקש שליטה בעובדיו וסוהר המבקש שליטה באסיר. לכולם החופש לבחור כיצד להרגיש ומה לחשוב.

גם ביחסים בין אדם לגופו נדמה לעתים שאנו שולטים בגופנו. אנו מזינים אותו ומפעילים אותו פיזית. עם זה לגוף שפה משלו וקצב משלו: כאשר הגוף מרגיש עייף הוא נרדם; כאשר הגוף מרגיש מלא הוא מתרוקן; כאשר הגוף מרגיש חלש הוא מתחזק או נדם ואין אנו אחראים לביצוע פעולותיו היום-יומיות.

נכון להוסיף שאין לנו שליטה גם במחשבותינו או ברגשותינו. המחשבות מגיעות ללא הזמנה, והתחושות עולות כאילו מעצמן.

אחת המילים אשר אני יכול להציע במקום המילה "שליטה" היא המילה "ניהול". כאשר אנו מנהלים את חיינו בכל תחום ותחום, עם אנשים, עם גופנו, עם מחשבותינו ועם רגשותינו, אנו יכולים לפתח יכולות ניהול ביחס למתרחש. השימוש במילה "ניהול" הופך עבורנו לידידותי יותר ומאפשר לנו לנוע קדימה תוך שיפור מתמיד.

גם המילה ניהול איננה מילה עצמאית, וגם אליה נכון יהיה לבחור ולהצמיד מילה נוספת כגון: ניהול מערכת יחסים, ניהול זמן, כסף, רצונות, עבודה וכדומה. נכון יהיה לשתף את הסובבים אותנו בשימוש במילה זו תוך מתן הסבר למילה.

לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה, ובעת המעבר המחשבתי והעובדתי, שהנה חלפה לה שנה ומתחילה שנה חדשה, ניתן להעמיק ולבדוק שוב עד כמה אנו בוחרים להיות אחראים למעשינו ומה מידת רצוננו לשנות את הגישה לעצמנו ולאחרים ביחס שבין שליטה לניהול וכך להתקדם ולצעוד לקראת מימוש רצונותינו.


שנה באה, שנה חלפה ושנה ממשיכה - מילים ומחשבה

 

אני מאמין שאתם המאמנים הטובים ביותר עבור עצמכם. בשורות להלן תמצאו כמה מילים ומשפטים אשר נלקחו מתוך פרק זה. אחת הדרכים לבחון את המילים והמשפטים היא באמצעות שאלה שאתם יכולים להפנות לעצמכם. לדוגמה: היכן מחשבה זו פוגשת בי כעת? מהי התחושה הראשונית שלי על מחשבה זו? האם רצוני לשמור על הקיים או לבצע שינוי כלשהו במחשבה זו?

השתמשו בהם כרצונכם, בחנו את היצירתיות שלכם, את ההשראה שמילים ומשפטים אלו יכולים לחולל בכם ותנו להם ביטוי בחיי היום-יום שלכם.

 

 

מעגלי חיים, סגירת מעגל, פתיחת מעגל, רצף החיים, אקראיות, קני מידה, אחריות, שליטה, ניהול, בהירות, תקופה בזמן, ערכים.

יזם, מקים ומנהל פורטל המאמנים הישראלי http://www.coachisrael.co.il עוסק באימון מנהלים ובכירים, אימון אישי/אימון לחיים, הנחיית קבוצות, חונך מט?י - מרכז טיפוח יזמות. חבר בארגון המאמנים הבינלאומי Coachville חבר ICF - International Association of Coaches חבר בלשכת המאמנים חבר איק"א מנהל פורום אימון אישי Coaching באתר וואלה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב