דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פוליגרף וחשיבותה של בדיקת פוליגרף 

מאת    [ 13/09/2010 ]

מילים במאמר: 503   [ נצפה 2841 פעמים ]

תחום משאבי האנוש, ובפרט תחום גיוס ומיון עובדים, עבר בשנים האחרונות מהפכה של ממש. אם בעבר כל מועמד למשרה נדרש למלא טפסים ולעבור ראיון אחד או שניים, הרי שכיום עליו להתמודד עם תהליך ארוך ומפרך, הכולל שלל מבחנים ומבדקים: מרכזי הערכה, סימולציות, מבחני דינמיקה קבוצתית, מבחני ידע, מבחני אמינות ועוד. כל אלו נועדו לסייע למעסיק לבחור את המועמד המתאים ביותר למשרה ולארגון.

כל מעסיק מעוניין לבחור במועמד המתאים ביותר למשרה, לא רק מבחינת הידע המקצועי והכישורים המעשיים שיש לו, אלא גם מבחינה אישיותית. אולם ישנן תכונות אישיותיות שלא ניתן לזהות בראיונות או במבחנים רגילים, במיוחד תכונות כמו יושר ואמינות. בדיוק לשם כך נועדו בדיקות פוליגרף תעסוקתיות.

יותר ויותר מעסיקים משתמשים כיום בבדיקת פוליגרף כאמצעי לבחירת המועמד המתאים ביותר למשרה. מכונת הפוליגרף, הידועה גם בשם מכונת אמת, נחשבת כאמצעי יעיל לבדיקת אמינותו ויושרו של אדם, כיוון שהיא מבוססת על העיקרון הקובע שכאשר אנו משקרים, אנו חווים שינויים פיזיולוגיים שאינם ניתנים לשליטה. בדיקת פוליגרף מאפשרת לבחון את מידת אמינותו ויושרו של מועמד למשרה, כיוון שהיא בוחנת את השינויים הפיזיולוגים שחלים בו בעודו משיב לשאלות כן/לא: שינויים בקצב הדופק, בלחץ הדם, בנשימה ובהזעה. במסגרת בדיקת פוליגרף מועמד יכול להישאל שאלות כגון: "האם בעבר גנבת ממעבידך?", "האם ידעת על עובד אחר שמועל באמון החברה ולא דיווחת על כך?", "האם אי פעם הדלפת מידע למתחרים?" וכדומה.

תכונות כמו יושר ואמינות חשובות לא רק עבור משרות רגישות, הכוללות עבודה עם מידע מסווג, כמו משרות בתחום הביטחוני. עבור מעסיקים רבים חשוב מאוד לוודא שמדובר באדם ישר ואמין, שלא ימעל באמון שמעסיקיו נותנים בו ושלא יפגע באינטרסים של החברה. אולם תכונות כמו אמינות ויושר קשה מאוד לאתר, גם למראיין המנוסה ביותר. בחינת שפת הגוף או קשר העין שיוצר המועמד בזמן הראיון ובדיקת המלצות ממקומות עבודה קודמים הם אינם אמצעים מספקים. לכן, במקומות עבודה רבים מועמדים למשרה נדרשים לעבור בדיקת פוליגרף כחלק מתהליך המיון והקבלה לעבודה.

כולנו יודעים שבדיקת פוליגרף אינה קבילה כראייה משפטית, שכן יכולות להיות בה הטיות. ישנם אנשים שמסוגלים להתל במכונת הפוליגרף, כיוון שהם כבר מיומנים בלשקר ואינם חווים את השינויים הפיזיולוגים. אנשים אחרים מתבררים באופן שגוי כדוברי שקר, רק משום שההתרגשות והלחץ השתלטו עליהם בזמן בדיקת הפוליגרף. גם מעסיקים יודעים זאת, ולכן אינם מסתמכים אך ורק על בדיקת פוליגרף ככלי לבחירת מועמד למשרה. בדיקת פוליגרף לעולם תשמש ככלי תומך החלטה, שבו ישתמשו מעסיקים לצד השימוש בכלי מיון אחרים, כמו: ראיונות, מבחנים מקצועיים, סימולציות ועוד.

מכיוון שבדיקת פוליגרף היא יקרה מאוד בהשוואה לכלים ולשיטות מיון אחרות, לא נהוג לבצע בדיקת פוליגרף בשלבים המוקדמים של המיון. בדיקת פוליגרף תתבצע בדרך כלל בשלבים הסופיים של המיון, לאחר שנותרו 2-3 מועמדים שכבר עברו את כל יתר המבחנים. המעסיק, שבדרך כלל כבר נוטה לטובת מועמד מסוים אך מתלבט, ישתמש בבדיקת פוליגרף כדי לזכות בתימוכין לבחירתו או כדי לפסול מועמד שתוצאות בדיקתו היו בעייתיות במיוחד.

לסיכום, חברות וארגונים הם קהל יעד מרכזי המשתמש בשירותי בדיקת פוליגרף. יותר ויותר מעסיקים השכילו להבין שבדיקת פוליגרף היא אחד האמצעים הבודדים המסוגלים לוודא את מידת אמינותו ויושרו של מועמד ברמת תקפות ומהימנות גבוהה במיוחד. באמצעות בדיקת פוליגרף הם יכולים להבטיח את בחירתו של המועמד המתאים ביותר למשרה בארגונם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב