דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות - המדריך המלא 

מאת    [ 12/09/2010 ]

מילים במאמר: 1695   [ נצפה 5486 פעמים ]

 

במדריך הבא תקבל את כל המידע שאת/ה חייב לדעת לפני שאתה מגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות.

נדון בכל השאלות שאת/ה חייב לדעת את התשובות עליהן לפני שאתה ניגש לבית המשפט ומגיש את התביעה משאלת הסמכות עד שאלת גובה התביעה המקסימאלי, לכל השאלות  האלו יש תשובות.

  

סמכות בית המשפט לתביעות קטנות:

א.      בית המשפט לתביעות קטנות מוסמך לדון בתביעות שהגיש אדם פרטי לתשלום סכום כסף שאינו עולה על סך של 31,200 ש"ח. סכום זה לא כולל ריבית והצמדה על הסכום הנתבע וכן הוצאות משפט שבית המשפט פוסק במידה והתובע זוכה.

במילים אחרות ניתן להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות על סך של 31,200 ש"ח ולקבל במקרה של זכייה סכום גבוה יותר.

עוד יצוין כי רק אדם פרטי יכול להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות ולכן תאגיד/חברה לא יכול/ה לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות.

 אך בהחלט יכול אדם פרטי להגיש כנגד חברה תביעה בבית משפט לתביעות קטנות.

 

ב.      בית משפט לתביעות קטנות מוסמך לדון בתביעה:

1.      למתן צו להחלפת מוצר

2.      לתיקון המוצר או לביטול העסקה, כאשר שווי המוצר או עלות התיקון או סכום העסקה אינו עולה על הסכום המרבי שניתן בגינו להגיש תביעה(31,200 ש"ח).

יצוין כי רוב התביעות שמוגשות לבית המשפט לתביעות קטנות נתבע בהם סכום כסף ולא צו להחלפת מוצר, יתרה מכך לא אחת נתקל מי שמבקש להחליף מוצר בתביעה קטנה בסירוב של פקיד בית המשפט להגיש את התביעה וזאת כיוון שפקידי בית המשפט לא רגילים להגשת תביעות מסוג זה.

לאיזה בית משפט לתביעות קטנות נגיש את התביעה?

ישנם הרבה בתי משפט לתביעות קטנות בארץ שלכל אחד מהם סמכות מקומית- גיאוגרפית משלו, כעת נסקור את כללי הסמכות המקומית של בית המשפט לתביעות קטנות.

תביעה בבית משפט לתביעות קטנות תוגש לבית-המשפט שאזור שיפוטו הוא אחד המקומות המנויים להלן:

א.      מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע; הכלל הוא שתמיד הולכים לכיוון הנתבע כי התובע גורר את הנתבע לבית המשפט לכן צריך ללכת לטובת הנתבע ועל כן יש להגיש התביעה במקום מגוריו של הנתבע. יצוין כי במקרה והתובע תובע חברה שיש לה מספר סניפים ברחבי הארץ, אפשר להגיש את התביעה בכל אחד מהמחוזות (מקומות) בהם יש בית משפט לתביעות קטנות באזור הסניף.

ב.      מקום יצירת ההתחייבות; א' ערך חוזה עם ב' בת"א, ב' גר באילת. עפ"י הסעיף ניתן להגיש את התביעה במקום יצירת החוזה - אילת.

ג.       המקום שנועד, או שהיה מכוון, לקיום ההתחייבות; א' קנה מנגרייה כיסאות ובהסכם נקבע שהנגרייה תשלח את הכיסאות לביתו של א', לכן עפ"י הכללים א' יוכל להגיש את התביעה בבית משפט לתביעות קטנות הסמוך לביתו.

ד.      מקום המסירה של הנכס; ניקח את הדוגמא מהסעיף הקודם רק שהפעם נניח שהכיסאות הגיעו לביתו של א' ואחרי שקיבל את הכיסאות גילה א' פגם בכיסא. א' יוכל לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות הסמוך לביתו, מקום מסירת הנכס.

ה.      מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים; ב' פגע במהלך נסיעה בחיפה ברכב של א' וגרם לו לנזקים. א' יוכל להגיש את התביעה הקטנה בחיפה ללא קשר איפה הצדדים גרים.

ו.        בתביעה שכנגד - מקום הגשת התביעה המקורית; במקרים בהם הנתבע בתביעה קטנה בחר להגיש תביעה נגדית כנגד האדם שהגיש נגדו תביעה, תוגש התביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בו הוגשה התביעה המקורית.

יודגש כי במידה ומתקיימת אחת מהחלפות שלעיל, יוכל התובע לבחור להגיש את התביעה לבית המשפט לתביעות קטנות עפ"י רצונו.

 

אגרה בבית המשפט לתביעות קטנות

בהגשת התביעה במזכירות בית המשפט לתביעות קטנות יש חובה על התובע לשלם אגרת בית משפט.

סכום האגרה הקבוע בתקנות הינו 1% מסכום התביעה,  אך ישנה אגרת מינימום בסך 50 ש"ח וכן אגרת פרוטוקול בסך 37 ש"ח, כך שגם אם הגיש התובע תביעה על סך של 500 ש"ח סכום האגרה יהיה 87 ש"ח. כמו כן הסכום המרבי שהתובע בעת הגשת התביעה בבית משפט לתביעות קטנות יכול להידרש לשלם הינו 355 ש"ח (1% מתוך 31,200 ש"ח + 37 ש"ח אגרת פרוטוקול - ועפ"י התקנות סכום האגרה תמיד יעוגל כלפי מעלה לסכום שהוא מכפלה של 5 שקלים).

עוד יודגש כי בניגוד לבתי המשפט האחרים שאינם בתי משפט לתביעות קטנות - מהרגע שהוגשה התביעה לא ניתן לבקש את החזר האגרה, אפילו אם הגיעו התובע והנתבע לפשרה עוד בטרם הגשת כתב הגנה מטעם הנתבע. לכן כאשר התובע עורך הסכם פשרה עם הנתבע, עליו לקחת את עניין אי החזרת האגרה בחשבון (במקרים בהם שולמה אגרה גבוהה) שכן בית משפט לתביעות קטנות לא יחזיר לו אותה!

כתב הגנה בבית משפט לתביעות קטנות

מי שהוגש כנגדו כתב תביעה בבית משפט לתביעות קטנות חייב להגיש כתב הגנה מטעמו תוך 15 יום, מיום קבלת כתב התביעה. בכתב ההגנה יש להגיב על כל הטענות שנטענו בכתב התביעה.

במידה והנתבע לא הגיש כתב הגנה במועד, רשאי התובע לבקש מבית המשפט לתביעות קטנות שייתן פסק דין על יסוד כתב התביעה. במידה וניתן ובית המשפט לתביעות קטנות נתן פסק דין לטובת התובע בהעדר כתב הגנה, יש לנתבע 30 יום להגיש בקשה לביטול פסק הדין, בבקשה יצטרך הנתבע להסביר ולשכנע את בית המשפט לתביעות קטנות מדוע לא הגיש במועד את כתב ההגנה.

כתב תביעה שכנגד בבית משפט לתביעות קטנות

אדם או תאגיד אשר הוגש כנגדו כתב תביעה בבית משפט לתביעות קטנות וסבור כי יש לו עילות תביעה כנגד מגיש התביעה, רשאי להגיש ביחד עם כתב ההגנה כתב תביעה שכנגד (להבדיל מהגשת כתב תביעה, בתביעה שכנגד גם תאגיד יכול להגיש כתב תביעה שכנגד בבית משפט לתביעות קטנות).

בד"כ הדיון בתביעה הראשית וכן בתביעה שכנגד יתקיים במאוחד, ויודגש כי כתב התביעה שכנגד הינו תביעה נפרדת לחלוטין מהתביעה הראשית ובעת הגשתה יש לשלם אגרת בית משפט כמו בהגשת כתב תביעה רגיל בבית משפט לתביעות קטנות.

במידה ומגיש התביעה שכנגד מעוניין לתבוע סכום העולה על הסך המקסימאלי שניתן לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות (31,200 ש"ח), הוא רשאי לתבוע בתביעה שכנגד עד הסכום המקסימאלי ואת ההפרש הוא יכול לתבוע בתביעה חדשה ונפרדת בבית משפט לתביעות קטנות אחר.

כתב הגנה לתביעה שכנגד בבית משפט לתביעות קטנות

מי שהוגש כנגדו כתב תביעה שכנגד חייב להגיש כתב הגנה שכנגד תוך 7 ימים מיום המצאת התביעה שכנגד.

העתקים של כתבי הטענות המוגשים לבית המשפט לתביעות קטנות

כל כתב טענות (כתב תביעה, הגנה, תביעה שכנגד, הגנה שכנגד וכו') יש להגיש לבית המשפט לתביעות קטנות ב- 3 העתקים לפחות, כך שלמגיש כתב הטענות יישאר העתק, בית המשפט לתביעות קטנות יקבל העתק וכן הצד השני יקבל העתק (יודגש כי במידה ויש כמה צדדים, יש להגיש את כתב הטענות עם מספיק העתקים לכל אחד מהצדדים. לדוגמא אם מגישים תביעה כנגד 2 נתבעים יש להגיש 4 העתקים מכתב התביעה לבית המשפט לתביעות קטנות).

לאחר הגשת כתב הטענות דואגת מזכירות בית המשפט לתביעות קטנות להמציא את העתקי כתבי הטענות לשאר הצדדים.

ייצוג בבית המשפט לתביעות קטנות:

תובע בבית משפט לתביעות קטנות אינו רשאי להיות מיוצג ע"י עורך דין אלא רק אם הוא מבקש זאת מבית המשפט ורק מטעמים מיוחדים.

חרף זאת, יכול התובע או הנתבע בבית משפט לתביעות קטנות להיות מיוצג ע"י אדם אחר ברשות בית המשפט אם התובע או הנתבע ייפה את כוחו של האדם המייצג, ויפויי הכוח הוגש לבית המשפט לתביעות קטנות.

האדם המייצג לא יכול לעשות זאת בתמורה  כלומר לקבל שכר טרחה על כך בנוסף לא יוכל לייצג אם הייצוג נעשה במהלך העסקים הרגיל של המייצג וכן אם המייצג עוסק באופן קבוע בייצוג.

יודגש כי אין מניעה לשכור את שרותיו של עורך דין לצורך יעוץ משפטי או לצורך הכנת כתב תביעה או כתב הגנה וניתן אף לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות את הכספים שהוציא התובע תמורת ייעוץ המשפטי והכנת כתב התביעה (יש חובה להציג קבלות וחשבוניות)

סמכות בית המשפט לתביעות קטנות להעביר את התביעה לבית משפט השלום

לבית המשפט לתביעות קטנות יש סמכות להעביר את התביעה שהוגשה בפניו לבית משפט השלום במקרים בהם נראה שניהול הדיון בבית משפט לתביעות קטנות אינו מתאים להן או במקרים בהם הגיש התובע בבית המשפט לתביעות קטנות כבר מעל לחמש תביעות.

בית משפט לתביעות קטנות אינו מיועד לדון בתיקים מסובכים מבחינה עובדתית ומשפטית ולכן לרוב במקרים הרגילים התביעה מסתיימת בדיון אחד ומהיר, במקרים בהם רואה בית המשפט שיש קושי לקבל הכרעה מהירה מבלי לפגוע בצדדים, הוא יעדיף להעביר את התביעה לפסים רגילים ושהתיק ינוהל ע"י עורכי דין בבית משפט השלום.

כמו כן, כל תובע בבית משפט לתביעות קטנות חייב להצהיר כי לא הגיש לבית המשפט לתביעות קטנות יותר מ-5 תביעות קטנות בשנה האחרונה. במידה ובית משפט או הצד השני יגלה כי התובע הגיש מעל ל-5 תביעות רשאי בית המשפט להעביר את התביעה לבית משפט רגיל (בית משפט לתביעות קטנות לא רוצה לעודד תובעים סדרתיים ולכן תובע שמגיש על דרך קבע תביעות קטנות צובר ניסיון ובכך יש לו יתרון על הנתבע).

סדרי הדין ודרך הצגת הראיות בפני בית המשפט לתביעות קטנות

בית המשפט לתביעות קטנות אינו כפוף לסדרי הדין הנהוגים בבית משפט השלום ולמעשה לבית המשפט לתביעות קטנות יש עצמאות מוחלטת לנהל את הדיון בדרך ובצורה הטובה ביותר לפי ראות עיניו.

עפ"י לשון החוק בית המשפט לתביעות קטנות "יפעל בדרך הנראית לו מועילה ביותר להכרעה צודקת ומהירה".

בית המשפט לתביעות קטנות יכול לקבל כל ראיה אף אם היא לא הייתה קבילה מבחינה חוקית עפ"י דיני הראיות בבית משפט אחר.

הדיון ופסק הדין בבית משפט לתביעות קטנות

לאחר הגשת כתב התביעה במזכירות בית המשפט לתביעות קטנות יקבע מייד מועד הדיון. בד"כ בבית המשפט לתביעות קטנות יתקיים דיון אחד, קצר ומהיר בו נותן השופט, לכל אחד מהצדדים, זמן קצר לטעון את טענותיו.

בחלק גדול מהתיקים המונחים בפני בית המשפט לתביעות קטנות מייד לאחר שהצדדים סיימנו לטעון את טענותיהם הוא יציע לצדדים להתפשר לבד. במידה והצדדים לא יצליחו להגיע להסכמה - בית המשפט ייתן פסק דין "על המקום". כמו כן בסמכות בית המשפט לתביעות קטנות לדחות את מתן פסק הדין לתקופה שלא תעלה על 7 ימים.

ערעור על פסק דין של בית משפט לתביעות קטנות

לעומת תביעה בבית משפט השלום בו יש לצד המפסיד זכות ערעור שבדין, בבית משפט לתביעות קטנות יש לבקש רשות מבית המשפט המחוזי. את בקשת הערעור על פסק דין של בית משפט לתביעות קטנות יש להגיש תוך 15 ימים.

על פי הפרקטיקה כיום בתי המשפט המחוזיים לא ייתנו רשות ערעור כדבר שבשגרה אלא רק מתי שנפלה טעות מהותית בפסיקת בית המשפט לתביעות קטנות.

 

מומלץ להיעזר בשרותי עורך דין לצורך הכנת כתב תביעה/הגנה לבית המשפט לתביעות קטנות. עפ"י הפרקטיקה כיום, בהחלט ישנם שופטים בבתי משפט לתביעות קטנות אשר פוסקים את שכ"ט עו"ד בגין הייעוץ והכנת כתב התביעה/הגנה כהוצאת משפט לזכות הצד הזוכה.

עו"ד זיו ביגלמן משרד עורכי דין לירון הראל ושות' רח' היצירה 3, בית ש.א.פ. ר"ג טל: 050-640-2675, מייל: href="mailto:zivplm@gmail.comzivplm@gmail.com">">zivplm@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב