תזונה בריאות ויוגה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

תזונה בריאות ויוגה 

מאת    [ 12/09/2010 ]
מילים במאמר: 1855   [ נצפה 1790 פעמים ]

 
 

בס"ד

 

תזונה בריאות ויוגה:

 

הגוף נזקק למזון לשתי מטרות:כדלק לאספקת אנרגיה וכדי לשקם את רקמות הגוף.אילו לא היה הדלק מסופק לגוף בצורת מזון,הוא היה מעכל את עצמו.

 

אלו הם ארבעת היסודות הנדרשים לשיקום הגוף ובנייתו:

 מזון חלבוני או חנקני,פחמימות,שומנים,מינראלים.

יסודות אלו נמצאים ביחסים גדולים יותר בצמחים מאשר ברקמות של בעלי-חיים.

חלבונים אנו יכולים למצוא באגוזים,אפונה,פולים,חלב וגבינה.

פחמימות אנו יכולים להפיק מחיטה,שיבולת-שועל,אורז,דגנים ותפוחי-אדמה.

שומנים נמצאים כמעט בכל המזונות החלבוניים והשמנים (שמן זית,סויה,קנולה ותירס)

מינראלים כגון ברזל,אשלגן גופרית, ומגנזיום נמצאים ברובם בממלכת הצומח.האספקה העיקרית של מינראליים אורגאניים באה מפירות ומירקות.

פירות וירקות מסייעים גם לשמירת הבסיסיות בדם.דבר זה חיוני לשמירת כשרו להעברת פחמן דו-חמצני אל הריאות לשם הרחקתו מן המערכת.

המקורות החשובים לויטמינים בתזונה הם ירקות ופירות.

. נמצאים בעיקר בחסה,תרד,כרוב ועגבניות  ,a,b,cויטמינים

ויטמין סי נמצא רק בפירות,בירקות בעלי עליים ירוקים ובמידה מסוימת בחלב טרי.

כל מזון נוצר במקורו על-ידי ממלכת הצומח,אשר קולטת ואוגרת את האנרגיה של השמש.האנרגיה הנמצאת בבשר היא המאגר העודף שלא נוצל על-ידי בעל החיים.כאשר בעל-חיים אחד אוכל את בשרו של האחר,הוא קולט מזון צמחי מעובד מיד שנייה מן החלק הבלתי מנוצל של הבשר,הואיל ומזון צמחי הוא המקור הראשון של כל האנרגיה של בעלי החיים.

כל מאכלי הבשר,כפי שהם נצרכים בדרך-כלל ע"י האדם,הם מאוד בלתי-מאוזניים ומכילים כמויות-יתר של חלבונים,בעוד שהם חסרים כמעט לגמרי סידן וויטמינים המזרזים את הגידול ואשר מקורם מממלכת הצומח.

בשר נרקב במהירות הגדולה ביותר מכל חמרי המזון שקיימים.אפילו ביצים נרקבות,אל לא כן חלב או ירקות,אשר מעלים עובש או מחמיצים,תהליך שאינו מזיק כל-כך כמו ריקבון הבשר.ריקבון זה משחרר רעלנים מסוכנים ביותר שיכולים לגרום למחלות רבות כגון :בעיות עיכול ולחץ- דם גבוה. נמצא גם קשר ישיר בין התפשטות מחלת הסרטן במהירות בארצות שצריכת הבשר שלהן עולה לעומת ארצות שרוב תושביהם צמחוניים.

מדוע אוכלי הבשר פגיעים יותר למחלות אלה? הביולוגים משיבים: גוף האדם פשוט אינו מתאים לאכילת בשר. צינור העיכול של החיות הטורפות הינו קצר יחסית (פי שלוש מגוף החיה), כדי לאפשר פליטה מהירה יותר של הרעלים אשר נוצרים מהריקבון המהיר של הבשר בגוף. מאחר שמזון צמחי מתפרק ונרקב הרבה יותר לאט, הרי שצינור העיכול של אוכלי הצמחים הינו גדול פי 12 מגופם ומאפשר כך ספיגה איטית של המזון הצמחי. כזהו גם צינור העיכול של האדם. כתוצאה מכך, הרעלים אשר מצטברים מרקב הבשר שבגוף הינם רבים מיכולת הספיגה של הכליות, ולפיכך עלולים לגרום לדלקת פרקים, שגרון, ואף לסרטן. כמו כן, לשם עיכול הבשר בקיבה דרושות חומצות קיבה חזקות מאד. אולם אנו רואים שחומצות הקיבה של חיות אוכלות צמחים ושל אדם הינן חלשות פי עשרים מאלה של בעלי חיים טורפים.
ומה עם חלבונים? מוצרי חלב, דגנים, אפונים, עדשים ואגוזים כולם הינם מקור מרוכז של חלבון. מדענים כיום אף מוכיחים כי רוב הירקות, הפירות, האגוזים והדגנים מהווים מקור נפלא לחלבון שלם (אשר מכיל את שמונה החומצות האמיניות שאינן מופקות על ידי הגוף עצמו). כמות חלבון רבה מדי, לעומת זאת רק מחלישה את הגוף. מחקרים רבים מוכיחים כי כושרם הגופני של הצמחונים עולה פי שנים על כושרם של אוכלי הבשר, יכולת ההתמדה שלהם רבה יותר, והתאוששותם ממאמץ מהירה פי חמש.

 

פילוסופית היוגה מדברת על כך שהואיל ואין לנו הכוח להשיב חיים,ודאי שאין לנו הזכות להרוג.לכל מעשה ישנה תגובה וכל מעשה טוב או רע מניב פרי טוב או רע.זהו חוק אלוהי,ושום חוק של בני-אדם אינו יכול לבטל אותו.

 

בבהגוד גיתא (17.7-10) כלל המזונות מחולקים ל-3 קטגוריות:

 א)     מזון במידת הטובות-מזון סטוי-מזון טהור: "מזון אהוב על השרויים בטובות מאריך את תוחלת החיים, מטהר את  ההוויה, ומעניק און, בריאות חדוות חיים וסיפוק. מזון כזה הינו עסיסי, שמנוני, מזין ומביא שמחה ללב". לדוגמה : חלב,חמאה,פירות,דבש ירקות ודגנים.

ב)     מזון במידת הלהיטות-מזון ר'גסי: "מזון שהינו מר מידי, חמוץ מידי, מלוח מידי, חריף, צורב, יבש ושורף, אהוב על אנשים במידת הלהיטות. מזון כזה גורם למועקה, ייסורים ומחלות". לדוגמה:תבלינים,חומרים חריפים,בשר,אלכוהול,דגים וביצים.

ג)       מזון במידת הבערות-מזון טמאסי-מזון בלתי טהור ורקוב: "מזון שהוכן יותר משלוש שעות לפני אכילתו, מזון תפל, רקוב ומצחין, ומזון שמותקן משאריות ומדברים שאינם ראויים למאכל - מזון כזה אהוב על אנשים במידת החושך". לדוגמה:מזון רקוב,מעופש ובשל יתר על המידה.

 

מזון טהור מביא טוהר ושלווה לתודעה,הוא מרגיע ומזין את הגוף.

מזון רג'סי מעורר את היצר החייתי באדם ומביא למצב חוסר-מנוחה של התודעה.

מזון טמסי או בלתי טהור גורם לאדם לעמימות ועצלות, כמו כן יכולת החשיבה שלו פוחתת והוא שוקע או נאטם.

 

התזונה היוגית לא מעודדת שימוש בבצל ושום. אלו שייכים למידת הלהיטות. זאת משום טבעם המעורר והמגרה. אדם שחושיו מגורים יקשה עליו למצוא שלווה וסיפוק פנימיים, גם לא שליטה על רוחו ויצריו, בלעדיהם ההתקדמות הרוחנית תואט מאוד.

התזונה הזו מעודדת גם צריכת מזון קל לעיכול. זאת כדי לא להכביד על מערכת העיכול ולאפשר ערנות רוחנית גבוהה. ישנן קטניות - כמו מאש, אפונה, שעועית, חומוס, פולי סויה וכו' - שחלבונם מתפרק ומתעכל בקלות בקיבה, וישנם קטניות שחלבונם קשה לפירוק (כמו פול). היוגים מעדיפים לא לצרוך סוג כזה של קטניות. באופן דומה ביצים (וכמובן בשר לסוגיו) הינם קשים לפירוק ומכבידים מאוד על מערכת העיכול. בשר לא רק שהינו כבד לעיכול; מקורו באלימות. לא ניתן לאכול בשר בלי לאטום את הלב לסבל של אותה נשמה שבשרה נלקח ממנה למטרה זו. אין דבר שעוצר את הצמיחה הרוחנית כמו אטימות זו לסבלו של האחר.היוגים ממליצים על תבלון עדין ביותר(מעט פלפל חריף,גינגר,קינמון),דבש,קני סוכר וסירופ מייפל טבעי כממתיקים מזינים וטבעיים.שאנדור ראמטה מייסד אסכולת השאדו יוגה ממליץ על שינוי תזונתי מתון והדרגתי ללא אלימות וכפייה עצמית שתוביל לפגיעה או נטישת הדרך- מתינות.

 

הרפואה הסינית העתיקה טוענת שיש שלושה מקורות לאנרגיה(הצ'י) של האדם: האנרגיה המולדת שאותה האדם מקבל מהוריו ,אנרגיה זו מכונה גי'נג והיא שוכנת בכליות. מרגע הלידה אנרגיה זו הולכת ומתכלה עד ליום מותו של האדם. אפשר לתחזק,לשמר ולמקסם אנרגיה זו ע"י שני סוגי האנרגיה הנוספים- אנרגיה שבאה מהאוויר שאנו נושמים וכמובן הדרך שבה אנו נושמים והאנרגיה שבאה מהמזון.  מכאן אפשר להבין שע"י תרגלי פראניאמה ותזונה נכונה אפשר להאריך ולהטיב את תוחלת ואיכות החיים.

אין זה הכרחי ואין זה רצוי תתלמדי יוגה להפוך למטורפי תזונה השוקלים,מודדים ובוחנים כל מזון הנכנס לפיהם.מוטב להתקרב ככל האפשר למזונות טבעיים. גם כאן נשמר העיקרון החשוב של מתרגל היוגה והוא-מתינות.

היוגיים לא רק ממליצים על תזונה שלא מן החי,המורכבת מפירות,אגוזים ולחם מלא,כי  אם גם עומדים על כך שיש ללעוס את המזון באיטיות. לעיסה איטית מפחיתה ומאזנת את תחושת הרעב.

הרמב"ם טוען שעל האדם לחלק את כיבתו לשלוש שלישים: השליש הראשון מתמלא במזון טבעי,השליש השני מתמלא במים טהורים ואת השליש הנוסף צריך להשאיר ריק בכדי ליצור מקום לעיכול וספיגה תקינים.

מדבריו של שאנדור ראמטה:

The chandogya Upanishad say:

The gross part of solids becomes feces,

The middle part becomes flesh,

Will the subtle becomes mind.

The gross part of fluid becomes urine,

The middle part becomes blood,

And the subtle parts breathe.

The gross part of fire (digestive process) becomes bone,

The middle part becomes marrow and the fine part becomes speech.

 

מדברים אלו אפשר ללמוד שכאשר המתרגל שולט במוצקים שהוא מכניס לגופו, הוא בעצם שולט על כל הגוף הפיזי והתודעה.כאשר הוא שולט במוצקים הוא,באופן ביליתי ישיר וישיר,שולט גם בנוזלים,בדם ובנשימה(אנרגיה-(prana שהוא מכניס לגוף.תרגול היוגה מתחיל ברמה של הדם.זרימה לא נאותה או זרימה מזוהמת של דם משפיעה על כל מערך הגוף.תרגול מתאים של אסאנה ופראנאימה  יאזנו את מחזור הדם ואת היציאות (שתן וצואה). ומשם הדרך להשפעה על אש העיכול ,העצמות ומוח העצם קצרה ומכונת.כאשר אש העיכול תהייה מעודנת-הדיבור יתעדן.

ב.ק.ס איינגאר בספרו "אור על הפראנאימה" מביא מעט מהכתוב באופנישאדים העתיקים:"...כאשר המזון הטהור נצרך הוא מייצר אנרגיה שמשמרת את החיוניות. החיוניות מולידה משמעת,שמפתחת אמונה שנותנת ידע,ידע מעניק למידה,שמביאה יישוב הדעת שיוצר שלווה,השלווה מבססת שוויון נפש,שמפתח זיכרון שמשרה הכרה,הכרה מביאה לשיפוט,שמוביל למימוש העצמי הטהור...".

כמו כן ממליץ הרמב"ם לאכול כאשר הגוף מוטה מעט שמאלה בכדי לתמוך בתנועת המעיים הטבעית מימין לשמאל(על אותו עיקרון אנו יכולים להבין שאת הפיתולים בתרגול היוגה אנו עושים מימין לשמאל).

לחולים במחלות כרוניות היוגים ממליצים על צומות המבוססות על מיצי פירות וירקות טריים.

כדי להתקדם ולהתעמק בדרך היוגה הכתבים ממליצים להימנע מהדברים הבאים: חומצות,חמרים חריפים,מלחים,חרדל,מזונות מרים,מאכלים מטוגנים בשמן,הליכות ארוכות שגורמות לעייפות,רחצה בבוקר במים קרים שגורמות לקירור והחלשת הגוף,שחיטת בעלי חיים ואכילת בשרם,גאווה,כעס ושנאה גם הם אסורים.

מניעה טובה יותר מריפוי.השתמש במזון כבתרופה בעיקר על-ידי אכילת מזונות במצבם הטבעי ככל האפשר.

לגבי עישון?הנזקים לראות ולתאים ברורים לכולם, אך נזק נוסף שאנו לא מודעים לו הוא השמדת וימין סי בגוף. לכן מומלץ למעשנים לצרוך מיצי הדרים וקיווי בכמות גבוה .

חמשת הכללים החשובים של היוגה למען הבריאות הם:

1-תירגול נכון לשם המרצת מחזור הדם.

2-תירגול נשימה נכון כדי לקלוט יותר חמצו.

3-הרפייה נכונה של הגוף והנפש.

4-מזון טבעי ובריא.

5-חשיבה נכונה וריכוז התודעה

 

מאמר זה נכתב על סמך כתביהם של הרמב"ם, ב.ק.ס איינגאר ,שאנדור ראמטה,         סואמי וישנו דיוננדה, האטה-יוגה-פרדפיקה,כתבי האופנשד,מאמרים בנושא רפואה סינית ורפואה מודרנית מערבית וכמו כן ידע והתבוננות אישית.


בהצלחה לכולנו

ובתאבון!!!

                                              דודו רווח

דודו רווח מורה מוסמך ליוגה,מטפל בשיאצו.טווינה והתמקדות עם התמחות בטראומה.


מייל:dudurevach@gmail.com

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב