דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד ניתן לייעל את ההוצאות המשפטיות? 

מאת    [ 12/09/2010 ]

מילים במאמר: 1128   [ נצפה 1770 פעמים ]

האם תג המחיר של משרדים גדולים מעיד על איכות השירות המשפטי? יותר ויותר קולות מטילים ספק באמונה הזו.

בימי מיתון בוחנים גופים רבים במשק היכן ניתן לקצץ.

מסתבר כי בהוצאות המשפטיות לא רק שניתן להוריד, אלא אף במקרים רבים, גם לזכות תוך כדי כך בשירותים עדיפים.

 

בתקופת מיתון בה רוב החברות במשק עורכות בדיקה מעמיקה היכן ניתן לקצץ בהוצאות ולהתייעל, הפכו ההוצאות המשפטיות לאחד מהמקומות בהן ניתן לערוך קיצוץ שכזה, מבלי לפגוע באיכות.

חברות רבות במשק מוציאות בכל חודש עשרות אלפי דולרים על ייעוץ משפטי בתחום המסחרי. מטעמי נוחות מרוכז הטיפול בפעולות רבות, כגון גבייה, חברות, עבודה, ביטוח, בנקים ועוד בידי משרדים גדולים.

לנוחות הטיפול הזו יש מחיר כספי לעיתים לא מבוטל. המחיר הכספי מרקיע כתוצאה מהפאר של המשרד, מיקומו באזור נדל"ן יוקרתי ובשל צבא המתמחים והמזכירות המתרוצצים בו.

מחיר נוסף אותו משלם הלקוח מתבטא בהיכרות של עורך הדין המטפל עם העסק אותו הוא מייצג: בעוד שבמשרד קטן כל לקוח מוכר אישית, עלול הלקוח "ללכת לאיבוד במסדרונות", שכן במשרדים גדולים הטיפול בפועל, מתבצע פעמים רבות על ידי עורכי דין צעירים שאינם מוכרים ללקוח ואינם מכירים את עסקיו, את האינטרסים שלו ואת צרכיו האינדיבידואלים והספציפיים.

 

חוזים חובבניים

הגיעו אלי פעם נציגי חברה שעבדו במשך שנים מול לקוח אירופאי, אך הלקוח החל "לזייף". כאשר ביקשתי לראות את ההסכם על מנת למצוא את הכלים המשפטיים להתמודדות עם המשבר, התחלחלתי מרמתו הנמוכה. אפילו עברה בראשי המחשבה שמנכ"ל החברה הוא שכתב את ההסכם בעצמו, ולא הסתייע בייעוץ משפטי: החוזה זה היה רצוף שגיאות ניסוח, שגיאות באנגלית, שגיאות עסקיות גסות, אשר חלק מהן גרמו לכך שהלקוח האירופאי יכול היה לטעון לזכויות במותג של החברה הישראלית.

תדהמתי אף גברה כאשר נוכחתי לגלות כי מי שטיפל בעריכת ההסכם היה אחד משלושת המשרדים המשובחים בתחום בעת הרלבנטית.  לדעתי האישית היתה זו ככל הנראה עבודתו של מתמחה, עליה שילמה החברה בסופו של דבר לא מעט כסף. הנזקים בכל אופן היו קשים. לא ניתן היה לאכוף את החוזה באירופה, ולא היה ניתן לגבות את החוב. יתרה מזאת, באותה טריטוריה היו לחברה הישראלית מכירות טובות לאורך השנים, אך כתוצאה מאי כיבוד ההסכם, הלכו מכירות אלה לאיבוד.

האירופאי אף ביצע "מתיחת מותג" והחדיר מוצרים נוספים שלא יוצרו על ידי החברה בישראל. אולם, עקב עניות החוזה, הפך עצם הניסיון לתבוע אותו באירופה לכה מורכב ויקר, והחוזה כל כך לא ניתן לאכיפה, עד שהחברה הישראלית ויתרה על כך מראש.

להוסיף חטא על פשע, החוזה האמור לא הכיל בטוחות לתשלומים, כך שלא היה ניתן לנצל בטוחות שכאלה לפריעת חלק מהחובות.

הצרה עבור הלקוח במקרים שכאלה היא כפולה ומשולשת: מכיוון שבורותו בנבכי החוק לא מאפשרת לו לבקר את העבודה שבוצעה עבורו, הוא נדרש לשלם כספים רבים עבור העבודה הלא איכותית אותה קיבל, והחורים הרבים הפעורים בחוזה, יתגלו רק כאשר הצד השני יחליט להפר את ההסכם, ואז פעמים רבות, זה יהיה מאוחר מדי עבורו.

אין הדבר אומר כי המשרדים המכובדים במשק עושים עבודה לא מקצועית. רבים מהם מצדיקים את שמם, ומעניקים ללקוחותיהם שירות טוב, אך לא פעם ולא פעמיים נתקלתי בטיפול חובבני עם תג מחיר כבד.

הנה סיפור נוסף הממחיש את הבעיה. הגיעה לידי טיוטה ראשונית להסכם joint venture בחו"ל, אשר הוכנה בחופזה על ידי עובד שרק עתה סיים התמחות, ואף טרם הוסמך כעורך דין. הטיוטה נגעה להסכם בין שתי חברות ענק שאחת מהן כל ישראלי מכיר.

מחיר עריכת החוזה אותו חייב המשרד את הלקוח, שיקף את המוניטין הרב של המשרד, אך לא את הניסיון של מי שעשה בפועל את העבודה.

הדבר היה חמור במיוחד מפני שמדובר בטיוטה ראשונה. לרוב בנקודה זו מנסים הצדדים לקבוע מסמרות בנושאים עקרוניים וחשובים, כמו בטוחות, מבנה שיתוף הפעולה, לוחות הזמנים, חלקו של כל שותף ושותף בפרויקט, הגדרות של משימות וכדומה. אך חוסר המקצועיות של העובד כלל לא איפשר לחברה המיוצגת לזכות באותה עמדת פתיחה חיונית.

 

טרנד חדש: קואופרטיב של עורכי דין

עורכי דין רבים הנחשבים כמקצוענים בתחומם יושבים פעמים רבות דווקא במשרדים קטנים ובמשרדי בוטיק, ונהנים בתקופה הנוכחית מיתרון כפול ומכופל. מצד אחד הם מספקים יחס אישי המתבטא בלווי אישי של העסק לאורך תקופה ארוכה, תוך  הכרה אינטימית של הצרכים שלו. מצד שני, עורכי דין אלו עשו תקופות ארוכות במשרדים ובפירמות עסקיות, רכשו ידע רב ומביאים איתם ניסיון וידע מקצועי.

משרדים קטנים אלה לא צריכים לממן עלויות קבועות ומנופחות בשל עובדים רבים, מזכירות, מתמחים ומשרדים מפוארים, מה שמאפשר להם לספק ללקוח שירות איכותי ואישי, במחיר נמוך ביחס למתחרים מהמשרדים הגדולים, תוך שמירה על מרווחי רווח מספקים עבורם.

בימים אלה של מיתון יש תופעה של התאגדות והעברת תיקים בין משרדי בוטיק המתמחים בתחום מסוים.

התאגדויות שכאלה יהוו תחליף תחרותי למשרדים הגדולים, רק במידה ולא יבקשו לעצמם בונוס על העברת תיקים.

קיימות קבוצות עורכי דין שפועלות כקואופרטיב, ובניגוד למקובל לא חותכות קופון על העברת תיק מאחד לשני, ובכך הופך המחיר שלהם כדאי בהרבה ללקוחותיהן.

עו"ד ארז מודעי MBA עוסק בפן המשפטי ובמו"מ בעסקאות בינלאומיות, טכנולוגיה, תעשיה, רכש, סוכנות, הפצה ועוד. עו"ד מודעי עסק במשך שנים בתחומי העסקאות הבינלאומיות, המחשוב והרכש בתעשייה האווירית. עו"ד מודעי היה שותף למשאים ומתנים מורכבים עם ממשלות וחברות מכ- 30 מדינות בהיקפים של עד מאות מיליוני דולרים.


http://www.modai-group.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב